Jak se za 30 let změnily naše kanceláře? | VímVíc.cz

Jak se za 30 let změnily naše kanceláře?

12. 12. 2019

Pracovní trh, vzájemné vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci a samotné pracovní prostředí se v posledních desítkách let výrazně změnilo. Zaměstnavatelé se snaží si své zaměstnance předcházet, pečují o ně a předhánějí se v tom, kdo nabídne zajímavější benefity. Jedním z benefitů může být i příjemné pracovní prostředí. Cesta od roku 1989 do současnosti je dlouhá a klikatá, firmy jdou ale správným směrem a dobře odhadly, jak my měly své zaměstnance motivovat. Jak se za posledních 30 let změnily naše kanceláře?

Kancelář - jak se vyvíjely kanceláře, kancelářské prostředí

Kanceláře od roku 1989

Spolu se Sametovou revolucí prošla Česká republika mnoha společenskými, politickými a ekonomickými změnami, tyto změny změny se podepsaly i na současném vzhledu kanceláří. Kvalifikovaní a vzdělaní žadatelé o zaměstnání hledají své zaměstnání snů, které jim bude vyhovovat ve všech směrech. Jedním z faktorů může být i příjemné pracovní prostředí

Kancelář - jak se vyvíjely kanceláře, kancelářské prostředí

Jak vypadaly české kanceláře dříve? Byly to místnosti, kde byl maximálně položený koberec, v prostoru byly bezmyšlenkovitě rozestavěné dřevěné stoly a židle, na kterých se nacházelo velké množství papírových dokumentů a šanonů. V místnosti byla obvykle zavedena pouze jedna pevná linka, která byla umístěna na tzv. ústředním stole podniku. Obvykle u tohoto stolu nebo v jeho blízkosti byla usazena podniková sekretářka.

V kanceláři byly dále umístěny úložné prostory na knihy, zákoníky, slovníky a další dokumenty. V této kanceláři obvykle fungovala většina zaměstnanců. Svou vlastní kancelář měl pouze ředitel podniku a občas někdo další z vedení nebo těch, kdo zastávali nějaké důležité funkce.

Kancelářské prostory okolo roku 1989 neměly žádnou přidanou hodnotu. Na toto místo se docházelo doopravdy jen z povinnosti, nemělo nám dělat žádnou radost a tak tomu doopravdy také bylo. Lidé se v práci, na svých pracovištích necítily dobře. Nyní už víme, že příjemné pracovní prostředí zaměstnance pozitivně motivuje k lepším pracovním výkonům.

Jak ovlivňuje pracovní prostředí výkon zaměstnanců?

Jak jsme již řekli, příjemné pracovní prostředí pozitivně ovlivňuje výkony zaměstnanců. Dále je potřeba říct, že kvalitní pracovní prostřední dbá na zdraví zaměstnanců. Tyto faktory jsou pro zaměstnavatele současnosti samozřejmostí, proto se naše pracoviště neustále vyvíjí.

Níže naleznete několik základních a také zásadních bodů, které by mělo kvalitní pracoviště splňovat.

  • Dostatek prostoru: Dostatek prostoru bychom měli mít na našem pracovním stole, ale také pro občasnou chůzi a protažení. S prostorem bychom mohli pokračovat i nadále. Na pracovišti potřebujeme místo, kde se v klidu najíme, dále bychom tam měli nalézt zónu odpočinku (místnost nebo jen odpočinkový kout), apod.
  • Zasedací místnost a pravidelné schůze celého týmu: Každý zaměstnanec by měl jasně cítit, že je součástí něčeho většího. Každého pracovního prostředí by měly být součástí pravidelné schůze celého týmu, proto je nutná zasedací místnost, která bude přesně uzpůsobena těmto potřebám.
  • Květiny, osobní věci: Rozhodně doporučujeme květiny v kancelářských prostorách. Květiny dodávají kyslík, zútulňují a také uklidňují.
  • Moderní technologie: V současnosti každý pracovní stůl disponuje vlastním počítačem nebo notebookem, obvykle i vlastní pevnou linkou nebo služebním mobilním telefonem. Zasedací místnosti jsou vybaveny digitálními plátny a tabulemi, apod.
Kanceláře - zasedací místnost, vývoj kanceláří v ČR

Kanceláře 21. století

S jakými největšími vymoženostmi a novotami se shledáme v kancelářích 21. století?

  1. Firemní školky
  2. Fitness centra
  3. Klimatizace
  4. Kvalitní a designový nábytek
  5. Relaxační zóny
  6. Terasa, zahrada
  7. Zábavné zóny
  8. Závodní jídelny

Firemní školky mohou být důležité pro velké množství rodičů, převážně maminek, kteří se vracejí zpět do práce po rodičovské dovolené. Může to být i hlavní důvod, proč se pro danou firmu rozhodnou. Větší firmy stále častěji zakládají firemní školky, aby maximálně vypomohli svým zaměstnancům. Zaměstnavatelé si dobře uvědomují, že pracující rodiče jsou velice profesionální, organizovaní a odvádějí velmi kvalitní práci.

Fitness centra v budově sídla společnosti firmy začínají být také velmi zajímavým benefitem. Není to tak, že by firmy zakládaly svá vlastní fitness centra, ale velmi často si pro své sídlo vyberou budovu, ve které již sportovní centrum figuruje, podepíši s ním zajímavou smlouvu a poté svým zaměstnancům zprostředkovávají členské karty. Pokud firmy nemají tuto možnost, je tu pro zaměstnance možnost Multisport karty, tento benefit nabízejí zaměstnavatelé stále častěji.

Klimatizace je ve firemních prostorách ve většině případů již samozřejmostí. Ono v létě, když nám teploměry hlásí 35 °C, by od nás zaměstnavatelé nemohli čekat převratné pracovní výsledky v kanceláři bez klimatizace.

Nad nábytkem a vybavením kanceláří firmy přemýšlejí. Zaměstnanci si mohou vybrat zdravotní židle, stoly upravené přímo jejich pracovním povinnostem, kvalitní počítače jsou samozřejmostí. Velmi často také kancelářské prostory disponují kuchyňkou, kde si zaměstnanci mohou ohřát vlastní jídlo nebo si připravit kávu a čaj.

Jak jsme již řekli, pro zaměstnance jsou také velmi důležité tzv. relaxační zóny, kde si mohou na malou chvíli odpočinout od práce, nezávazně si popovídat s kolegy nebo vyřídit soukromý hovor.

Terasa, zahrada nebo v park okolík bývá v současnosti také velice zajímavým lákadlem. Nové firmy si často vybírají místo sídla i s ohledem na okolí. Rádi by dopřáli svým zaměstnancům možnost odpočinku na čerstvém vzduchu, kde například budou moct strávit svou polední pauzu.

Zábavné zóny jsou asi největší novinkou, obvykle se pro ně rozhodnou mladé firmy s relativně mladým pracovním kolektivem. O jakou zábavu se jedná? V relaxační zóně mohou být například instalované šipky, postavený stolní fotbálek, kulečník, ping-pong a další zábavné radosti pro odreagování.

Ve větších firmách jsou samozřejmostí tzv. závodní jídelny, kde si zaměstnanci mohou dojít na obě, koupit svačiny a další občerstvení a nápoje. Závodní jídelna v kombinaci se stravenkami zaměstnancům velmi pomáhá s pravidelným stravováním se a rozhodně nám firemní jídleny pomáhají ušetřit nemalé peníze.

Jak moc je pracovní prostředí pro zaměstnance důležité?

Jak jsme již naznačili, doba se změnila a změnily se i požadavky zaměstnanců. V současnosti je pracovní trh tak přehlcený pracovními nabídkami a uchazeči, že už to nejsou pouze firmy, které si vybírají své zaměstnance, ale už i uchazeči si mohou vybírat, pro jakou pracovní nabídku se nakonec rozhodnou.

Pracovní prostředí a firemní benefity mohou být faktory, které nakonec uchazeče ovlivní a díky kterým nakonec se zaměstnavatelem podepíší pracovní smlouvu. Zaměstnavatelé naštěstí o tomto fenoménu vědí a neustálé zútulňují a zkvalitňují prostory kanceláří a vymýšlejí nové a zajímavější firemní benefity.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo
Pokud chcete vědět o všem zajímavém první, tak se u nás registrujte!

Témata:

Nahlédni do firem a kanceláří Ze života firem a kanceláří