Kofein se stává pracovní drogou | VímVíc.cz

Kofein se stává pracovní drogou

05. 03. 2020

Káva a kofein na pracovišti aneb jak se tento fenomén projevuje? V současnosti téměř 80 % zaměstnanců pije a nedokáže si představit pracovat bez pravidelného přísunu kávy. Dále můžeme říct, že až 90 % zaměstnanců konzumuje na pracovišti kofein, protože káva není jediným zdrojem kofeinu. Jakým způsobem kávu na pracovišti konzumujeme a jak se ke kávové mánii staví naši zaměstnavatelé? Věděli jste, že káva a pravidelný přísun kofeinu může být také zaměstnaneckým benefitem? Co je kofein a jak působí na naše těla? Stává se kofein pracovní drogou?

Kofein na pracovišti - jak na nás působí kofein, káva na pracovišti

Co je kofein a v čem se nachází?

Proč bychom mohli kofein považovat za drogu? Kofein je alkaloid, tedy rostlinná sloučenina tvořící se při přeměně aminokyselin, který je izolován ze zrnek kávy nebo lístků čaje. Může povzbuzovat nervovou soustavu a srdeční činnost, tím nás zbavuje únavy. Kofein se řadí mezi návykové látky.

Kofein na pracovišti - jak na nás působí kofein, káva na pracovišti

Kofein je považován za tzv. stimulant, který stimuluje centrální nervovou soustavu a srdeční činnost. Po celém světě je to ten nejpoužívanější stimulant, v případě, že ho užíváme v nadměrném množství, stává se drogou. Kofein nejčastěji nacházíme v kávových bobech, lístcích čajovníku, yerba maté, bobulích guarany, apod.

Kromě stimulačních účinků může kofein také potlačovat únavu a probouzet bdělost. I přesto, že je považován za návykovou látku/drogu, je kofein legální a jeho prodej není omezen žádnými zákazy a omezeními.

Žádoucí účinky kofeinu

Proč konzumujeme kávu? Většina z nás konzumuje kávu s cílem snížit únavu, dodat si energii. Jaké jsou ale další žádoucí účinky kofeinu?

  • stimulace centrálního nervového systému: snižuje únavu, zbystřuje myšlení, zlepšuje koncentraci, přivádí pocit štěstí
  • zrychlení tepu, dále uvolňuje hladké svalstvo, rozšiřuje tepny, stimuluje oběhový a respirační systém, proto účinků kofeinu často využívají sportovci
  • odbourávání tuku: dochází k dočasnému zvýšení metabolismu a odbourávání tuků

Nežádoucí účinky kofeinu

Při konzumaci kofeinu jsou také dokázány nežádoucí účinky, hlavně u osob, které mají i nějaké další zdravotní problémy. Pokud máte zdravotní problémy, nedoporučujeme nadměrnou konzumaci kofeinu. Jaké další nežádoucí účinky může kofein způsobovat?

  • narušení CNS (centrální nervové soustavy u přecitlivělých osob
  • žaludeční potíže, převážně bolest žaludku
  • riziko srdečních onemocnění v případě nadměrné konzumace kofeinu, např. 5 a více káv denně
  • kosti: nadměrná konzumace kávy může způsobovat vznik osteoporózy, protože kofein zvyšuje vylučování vápníků z těla
  • rizika u těhotných žen těhotné ženy by měly během těhotenství výrazně snížit spotřebu kofeinu

Trávení kofeinu

Kofein se v lidském těle tráví v žaludku a tenkém střevě. Vstřebává se do několika minut po konzumaci. U čaje vstřebávání trvá o trochu déle, přibližně 40 minut, i z toho důvodu můžeme říct, že je čaj zdravější oproti kávě. Z těla se kofein dostává za pomoci kyseliny močové přibližně 5 až 6 hodin po použití. Při pravidelné konzumaci kofeinu se tělo stává rezistentní a tím si na něm buduje závislost.

Závislost na kofeinu

Při pravidelné konzumaci vzniká na kofeinu závislost. Pokud konzumujete pravidelně kofein, tělo se stává rezistentní a v okamžiku, kdy na nějakou dobu vynecháte konzumaci kofeinu, tělo pociťuje abstinenční příznaky, které mohou přetrvávat přibližně 2 až 5 dní. Mezi abstinenční příznaky může patřit bolest hlavy, která se může vyvinout až v migrénu, dále ospalost, vyčerpanost a nervozita

Pokud byste se sami rozhodli přestat konzumovat kávu, kofein doporučujeme postupně snižovat dávky, tím se vyhnete abstitenčním příznakům.

Káva na pracovišti, jak na nás působí kofein, kofein a káva účinky

Doporučená denní dávka

Jaká je doporučená denní dávka kofeinu? Doporučená denní dávka kofeinu pro dospělou a zdravou osobu je 3 až 6 mg kofeinu na kilogram tělesné hmotnosti. Vždy je to ale velmi individuální, protože záleží na citlivosti na kofein každého jedince, na fungování ledvin jedince, na zdravotním stavu, na užívaných lécích, apod.

Kofein na pracovišti

Jak jsme řekli v úvodu, většina zaměstnanců si nedokáže představit svůj pracovní den bez pravidelné konzumace kofeinu. Naše rána začínají ranní kávou, kterou si vypijeme ještě doma nebo hned ráno u našich počítačů, v našich kancelářích. Další šálek kávy následuje během dopoledne, někdo si dopřeje jednu kávu i po obědě, další může následovat v odpoledních hodinách.

Líbí se nám, že většina zaměstnavatelů tuto kavárenskou vášeň svým zaměstnancům velmi usnadňuje a kvalitní kávovar na zrnkovou kávu nebo kapsle je součástí vybavení i menších firem. Naopak větší firmy upouštějí od automatů na instantní kávu a pokud volí automaty na kávu, volí tu, která mele zrnkovou kávu. Kdo nepije kávu, rád si v zaměstnání udělá kvalitní čaj.

Zaměstnavatelé nemají strach, že by jejich zaměstnanci snad byli na kofeinu závislí, naopak jim tento benefit rádi dopřejí, aby jim zpříjemnili pracovní dobu.

Jak na kofein, aby nám nebyl škodlivý?

Jste-li milovníkem kávy či čaje, není žádný důvod, abyste tyto nápoje přestali konzumovat, naopak mohou velmi pozitivně zpříjemnit výkon Vaší práce a pomohou Vám udržet pozornost. Samozřejmě nedoporučujeme konzumaci tzv. energy nápojů, které také obsahují vysoké procento kofeinu, tyto nápoje nejsou zdraví prospěšné. Při konzumaci kávy nebo čaje dodržujte doporučenou denní dávku kofeinu, dbejte na dostatečný přísun vody a na zdravé stravování, poté Vám kofein nemůže vůbec ublížit.

Je také velmi důležité, jaký zdroj kofeinu zvolíte. Kávu si vybírejte kvalitní, zrnkovou, nejlépe doma namletou, aby byla čerstvá a zrnka si udržela svou kvalitu. U čaje volte sypaný čaj, nejlépe fair trade zdroje.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Ze života firem a kanceláří Ze života zaměstnanců