Keto dieta: Jídelníček postavený na zkušenostech | VímVíc.cz

Keto dieta: Jídelníček postavený na zkušenostech

23. 09. 2019

Nesmíme zapomínat na naše zdraví. O zdraví se můžeme starat zdravou stravou a pravidelným pohybem. Toto jsou základní elementy pro zdravý život a zdravé tělo. Díky stravě, pitnému režimu, pravidelnému pohybu a spánku získáváme dostatek energie pro naši každodenní práci, školu a další aktivity.

Keto dieta, dieta, zdravá strava, zdravé jídlo.

Keto dieta

V našem dnešním článku prozkoumáme další z nových stravovacích návyků: keto dieta. Keto dieta patří mezi ty méně známé a rozšířené stravovací režimy, ale začíná se o ní stále více mluvit, proto bychom Vás s ní rádi seznámili. Podíváme se na povolené keto dieta potraviny, na ukázkový keto dieta jídelníček a upozorníme na keto diety, které nedoporučujeme.

Keto dieta, dieta, zdravá strava, zdravé jídlo.

V poslední době se velké množství jídelníčků a stravovacích režimů přiklání k nižšímu příjmu sacharidů a naopak k vyššímu příjmu tuků. I keto dieta se opírá o toto přesvědčení, že bychom měli konzumovat mnohem méně sacharidů a naopak jíst více přírodně se vyskytujících tuků.

Ketóza

Pokud přejdeme na tento druh stravování, kdy omezíte přísun sacharidů, tělo se postupně dostane do tzv. ketózy. Ketóza je stav, kdy tělo už nemůže brát energii z cukrů, kterých má nedostatek, ale začíná brát energii z tukových zásob, z tuků. Je lékařsky doložené, že při nedostatku krevního cukru začínají játra produkovat z mastných kyselin tzv. ketony. Ketony poté našemu tělu dodávají dostatek energie a tělo se začíná postupně očišťovat od škodlivin.

Souhlasíme s tím, že toto je cesta. Žijeme v době, kdy konzumujeme doopravdy nadměrné množství potravin obsahujících rafinovaný, opracovaný a umělý cukr, který našemu tělu jen škodí. Věděli jste, že průměrný Čech zkonzumuje za rok až 40 g cukru?

Co v těle cukr způsobuje?
  • nadměrnou konzumací cukru vzniká závislost na cukru
  • cukr výrazně ovlivňuje kognitivní funkce
  • cukr zvyšuje pocit hladu
  • cukr zhoršuje stav Vaší pleti
  • nadbytek cukru se ukládá jako tuk do našich tukových buněk
  • cukr zhoršuje stres a zvládání stresových situací

Jaké jsou povolené potraviny?

Při keto dietě je doporučována vysoká konzumace bílkovin a proteinů, které získáváme z masa a vajec. Dále můžeme jíst ryby a mořské plody. V kuchyni můžeme používat přírodní tuky a oleje jako např. olivový olej, máslo, ghee, kokosový olej a sádlo. Je potřeba mít pravidelný přísun velkého množství zeleniny, vybírejte si tu nízkosacharidovou. Můžete také konzumovat ovoce, opět ale volte to ovoce s menším obsahem cukrů, ideálně bobulovité ovoce (jahody, maliny, borůvky, ostružiny, aj.).

Dále můžeme konzumovat mléčné výrobky s vysokým obsahem tuku. Také si můžeme pochutnávat na ořeších a mandlích.

Tento seznam povolených potravin při ketodietě Vám může například pomoct v sestavení jídelníčku.

Jaké jsou zakázané potraviny?

Pokud se rozhodnete stravovat podle režimu keto diety, měli byste se vyhnout následujícím potravinám: pečivu, těstovinám, rýži a dalším obilovinám. Nejezte ovoce s vysokým obsahem sacharidů jako jsou: jablka, pomeranče, banány, hrozny, ananas, aj.

Při keto dietě nedoporučujeme pití alkoholu, narušilo by to celý proces ketózy. Pijte pouze čistou vodu a bylinné čaje. Nesmíte pít žádné džusy, šťávy a energetické nápoje, které jsou plné cukrů.

Zakázané jsou také všechny nízkotučné výrobky, protože jak jsme řekli, keto dieta si zakládá na vysokém příjmu tuků.

Keto, keto dieta, zdravý životní styl, zdravá strava.

Sacharidová chřipka

Slyšeli jste už termín sacharidová/nízkosacharidová chřipka? Pokud jste do této doby konzumovali velké množství sacharidů a najednou ze dne na den tento pravidelný přísun zamezíte, počítejte s tím, že se tělo bude bránit. U někoho se tato sacharidová chřipka/nízkosacharidová chřipka/keto chřipka/cukrová chřipka může objevit po několika dnech, u někoho po několik týdnech a jsou lidé, které tato komplikace nepotká.

Jak se tato chřipka projevuje?

Počítejte s tím, že tento stav cukrové chřipky může být poměrně agresivní a nepříjemný. Nezalekněte se a pokračujte dále. Je logické, že se tělo brání. Psali jsme, že při nadměrné konzumaci cukru na něj vzniká závislost, tělo tedy reaguje jako na jakoukoliv jinou závislost. Nemějte ale strach, nízkosacharidová chřipka nebude trvat věčně, obvykle trvá maximálně 1 týden.

Jak se sacharidová chřipka projevuje?
  • únava
  • slabost
  • nedostatek energie
  • podrážděnost
  • bolest hlavy
  • nervozita
  • nevolnost
  • křeče v lýtkách
  • bušení srdce
  • žízeň, aj.

Toto jsou nejčastější projevy sacharidové chřipky. Vaše tělo se zbavuje závislosti na cukru a takto se brání Vašemu novému stylu stravování. Setrvejte. Tělo se postupně od cukru vyčistí a poté se Vám vrátí energie, budete mít mnohem lepší spánek, zlepší se Vám pleť, vlasy, nehty. Věřte, Vaše tělo se Vám odvděčí. Rozhodně keto stravování doporučujeme. Můžete to pojmout jako celkovou očistu Vašeho těla.

Na co bychom si ale měli dát pozor?

Internet je v současnosti plný tzv. proteinových diet, ketodiet, bílkovinových diet, chia shaků a dalších lákadel, které Vám slibují zhubnutí a další zázraky, pokud budete tyto nápoje a směsi pít nebo jíst. Nevěřte tomu a nenahrazujte těmito výrobky kvalitní stravu a potraviny. Můžete tyto nápoje použít například jako rychlý přísun energie, když nemáte čas připravit si kvalitní jídlo. Můžete tyto drinky použít před cvičením jako zdroj energie, ale nenahrazujte těmito keto lákadly opravdové jídlo, které je pro Vaše tělo neskutečně důležité.

Tyto podvodné ketodiety se prezentují jako zdravá a účinná dieta na hubnutí, ale podstatou keto stravování je kvalitní, zdravá a vyvážená strava.

Témata:

Jak být úspěšný Ze života zaměstnanců