Dropshipping I Co to je a jak funguje? | VímVíc.cz

Co je dropshipping a jak funguje?

Sníte o e-shopu? Chtěli byste někdy otevřít svůj vlastní internetový obchod, ale chybí vám na to dostatek peněz? To není překážka, která by vaše snění měla zastavit. Existuje obchodní model, který vám může problém vyřešit. Dropshipping.

Co je dropshipping a jak funguje?

Co to je dropshipping?

Pojem dropshipping byl zaveden v Americe, kde se také nejvíce využívá. Označuje obchodní model, který představuje obchodování od výrobce nebo velkoobchodního dodavatele až k maloobchodníkovi, který vám produkt prodá. Prodejce fyzicky zboží nenakupuje k sobě do skladu, nýbrž je prostředníkem, který svoje objednávky směřuje přímo na dodavatele nebo výrobce tak, aby je doručil přímo k zákazníkovi.

Dodavatel nabízí výrobky za velkoobchodní ceny a po každé transakci připadne část prodejci. Zisk, který prodejce dostane je rozdíl mezi maloobchodní a velkoobchodní cenou.

Co je dropshipping a jak funguje?

Model dropshipping je primárně určen pro on-line podnikatele. Umožňuje začít podnikat i přes to, že na začátku nemají dostatečný kapitál. Vedle finančních prostředků, chybí podnikatelům na začátku i pracovní síla nebo například skladovací prostory. Dropshipping tak umožňuje podnikat prakticky z domova.

Takový způsob podnikání může být vhodný způsob zaměstnání pro matky na mateřské dovolené nebo jako přivýdělek při zaměstnání. Pro ně takový způsob výhodný, protože dropshippingový prodejce a velkoobchodní dodavatel uzavřou smlouvu o spolupráci. Dodavatel přistoupí na prodej produktů za velkoobchodní ceny.

Využívání dropshippingu

Dropshipping využívají hlavně e-shopy. Ve výjimečných případech ho můžete vidět i u tištěných katalogů nebo e-mailového prodeje, ti ale mají nevýhodu v podobě dlouhé prodlevy zpětné vazby na změnu cen dodavatele a podobně.

Prodejce prezentuje produkty jako svoje vlastní zboží, ale ve skutečnosti s ním nepřijde do kontaktu. Dodavatel vede soubor, zpravidla ve formátu XML, který obsahuje seznam dodávaného zboží. Tento soubor zpřístupní prodejce svým zákazníkům na svém e-shopu.

Komunikace mezi prodejcem a dodavatelem je ve většině případech zautomatizovaná. E-shop automaticky jednou za čas načte data. Taková data zahrnují e-shopová řešení, kterou spravují jednotliví správci e-shopu. Ti si pak můžou upravovat marže.

V obchodním modelu dropshippingu závisí celá řady věcí na vzájemné dohodě z obou stran obchodů. Na dohodě záleží například ceny, provize nebo jaké ceny má dodavatel. Proto vám radíme, abyste veškeré zásadní podmínky a informace sepsali do smlouvy, která vám v případě problémů bude chránit.

Proces dropshippingu

Proces, kterým dropshipping funguje je následující. Zákazník přes e-shop pošle objednávku zboží, kterou přijme prodejce. Ten ji přepošle svému velkoobchodnímu dodavateli nebo přímému výrobci, zároveň mu zaplatí za zboží velkoobchodní cenu. Dodavatel hned po obdržení platby, expeduje balík, na který doplní kontaktní údaje z e-shopu zákazníkovi.

Následuje platba zákazníka. Ten zaplatí cenu, která je uvedena na e-shopu.

koncová maloobchodní cena = velkoobchodní cena + marže prodejce + náklady dopravce

Reklamace při dropshippingu

Provozovatel e-shopu musí také řešit i reklamace, stížnosti nebo nevyzvednuté zboží. Všechny tyto komplikace neřeší ani dodavatel ani výrobce. Jestliže je zboží odesláno přímo od dodavatele k zákazníkovi, může být skryto buď tím, že neuvede zpáteční adresu nebo jako zpáteční adresu uvede sídlo dropshippingového prodejce.

Charakteristika dropshippingu

Občas se dropshipping zaměňuje za přeposílávání objednávek nebo za obcházení maloobchodního zprostředkovatele. Ve skutečnosti se ale jedná o legální překupnictví. Odměnu, kterou získá prodejce, můžete chápat jako cenu za riziko spojované s podnikáním. Problémy mohou být s neplatícími zákazníky a dalšími prostředky na prodej vynaložené.

Výhoda pro velkoobchodní dodavatele nebo přímého výrobce přichází ve chvíli, kdy jim odpadá povinnost vést agendu pro koncový prodej a komunikaci se zákazníky. Automaticky s tím přichází i snížení nákladů. Dropshipping pomáhá zautomatizovat vztah mezi dodavatelem a maloobchodním odběratelem.

Koncový prodejce výhodně těží z dropshippingu tím, že nemusí mít žádné sklady, kde by zboží uchovával. Stačí mu tedy jen prostor, pro nevyzvednuté zboží. Tudíž prodejce nemusí řešit náklady na skladování zboží, jejich likviditu, expiraci zboží, které podléhá zkáze nebo jeho hodnota rychle klesá.

Výhody dropshippingu

  • nemusíte mít vlastní sklad
  • minimální náklady - zboží kupujete až ve chvíli, kdy ho má zákazník objednané
  • čas - rychlejší způsob než, abyste nejdříve objednávali zboží k sobě, a to poté přeposílali zákazníkovi
  • zásilka vypadá, jak kdybyste ji odeslali vy - je na ni vaše adresa, propagační materiály
  • zákazník vás vidí jako plnohodnotný e-shop - ideální pro začátek podnikání. Z minima vás dovede k ziskům

Nevýhody dropshippingu

  • v případě, že zákazník zboží nepřevezme, zůstane vám. Vám tak náklady na koupi nebudu vráceny.
  • reklamace musíte řešit vy
  • nevíte, co je obsahem zásilky, kterou za vás dodavatel posílá. Proto by měl být důvěryhodný a plnit vaše podmínky.
  • platíte poštovné, balné i jiné potřebné poplatky

Jak vytvořit e-shop?

Rozhodli jste se splnit si sen a založit si vlastní internetový obchod? Jeho založení je v dnešní době značně jednodušší než bylo ještě před pár lety. Jednoduše si ho můžete založit z pohodlí domova přímo podle vlastních představ.

Na internetu můžete najít hned několik webů, které poskytují službu pro založení vlastního e-shopu. A to bez rizika. Jednoduše si u nich založíte účet, ke kterému se přihlásíte a můžete se pustit do vytváření. Vyberete preferovaný sortiment a naplníte si e-shop produkty. Podíváte se, jak bude e-shop vypadat, jak ho budete spravovat a jak vypadá administrace.

Díky službám Droparealu můžete ihned vytvořit vlastní e-shop a naplnit ho produkty. Snadno si tak můžete splnit dlouholetý sen a začít podnikat bez vstupních nákladů. A to vše bez rizika.

Úspěšný a prosperující e-shop I Jak na to?

Pravděpodobně nemáte schopnosti programátora, prodejce a mysl dopravce, abyste mohli z místa provozovat úspěšný e-shop. K tomu, aby váš e-shop vydělával 7 dní v týdnu vám dopomůže shoptet.cz. Web se zaměřuje správné fungování vašeho e-shopu.

Připraví vám celkové řešení pro vytvoření a správu e-shopu. Předají vám k dispozici kvalitní administraci webu. Správu e-shopu vytvoří lehce a tak, aby pro vás byla intuitivní.

Rozdíl mez přeposíláním objednávek a dropshippingu

Dropshipping i přeposílání objednávek se může jevit jako jedno a to samé. Není tomu tak. Jedná o formy obchodní spolupráce, každá však funguje na jiném principu. Hlavním rozdílem mezi nimi je způsob platby, jakým zákazník za zboží platí. Při přeposílání objednávek zákazník platí přímo dodavateli, ne vám. U dropshippingu získáte zisk od dodavatele, který vám za každou objednávku pošle provizi.

Oba obchodní modely se shodují tím, že ani jeden nepotřebuje sklad, protože e-shop je přímo napojený na dodavatele. Na vašem e-shopu si zákazník vytvoří objednávku, kterou vyřizuje dodavatel. Vy prakticky nepřijdete se zbožím do kontaktu.

Dropshipping a daně

Platba a daň z příjmu, která vzniká při platbě zboží může mít dvě podoby, záleží na situaci.

  1. Zákazník platí přímo dodavateli
    • Dodavatel dává prodejci provizi z prodeje. Prodejce má příjem právě z provize, kterou musí zahrnout do příjmů přiznání k daní z příjmů fyzických osob nebo právnických osob. Záleží jestli podniká jak OSVČ nebo s.r.o.
  2. Zákazník platí přímo prodejci
    • Prodejce pak odvádí část dodavateli. Platba, kterou prodejce přijme je tak celý jeho příjem, a to, co odvádí dodavateli je jeho výdej. To se opět musí zahrnout do daňového přiznání.

Platba daní, které se vztahují na dropshipping jsou komplikovanější. Obecně platí, že pokud příjmy prodejce dosáhnou 1 milionu korun za rok, musí se registrovat k DPH.

Důležité je vyřešit otázku vlastnictví. Protože zákon o DPH jasně definuje situaci, kdy prodejce pořídí zboží z jiného členského státu jako „nabytí práva nakládat jako vlastník se zbožím, které je odesláno nebo přepraveno...“

DPH se nevztahuje na zboží, které pořídil neplátce DPH do 326 000 Kč pořízeného zboží bez daně v běžném kalendářním roce. Jestliže ani dodavatel není plátcem DPH, nemusí se tak prodejce o DPH starat. V případě, že bude tato hodnota překročena, musí se prodejce registrovat k dani a odvádět tak DPH.

Jestli je prodejce registrován jako plátce DPH a pořizuje nové zboží od dodavatele (také plátce DPH) ze zahraničí, prodejce zboží doveze do ČR ke své ekonomické činnosti. V takovém případě dodavatel vystavífakturu s částkou bez DPH. Prodejce má povinnost samovyměřit DPH na výstupu a zároveň má právo uplatnit stejné DPH na vstupu. Tak se DPH v součtu odvodu a odpočtu rovná nule.

Dropshipping se zdá jako jednoduchý obchodní model. Ve skutečnosti se jedná o složitý systém. Proto doporučujeme, aby vás doprovázela právní kancelář, účetní a daňový poradce.

Zkušenosti a recenze

Podle internetových anket se dropshipping vyplatí na 55 %. Velikou váhu úspěšnosti hlasující přikládají zkušenostem, které prodejce má. Provozovatel dropshippingu by měl vědět, jak na to. Záleží na podmínkách, dle kterých funguje spolupráce mezi dodavatelem a prodejcem. Na úspěšnost dropshipping dopadá hned několik faktorů.

Z druhé strany také záleží, co od vašeho e-shopu očekáváte. Vaše představa se může lehce rozpadnout už jen kvůli vysoké konkurenci.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Start kariéry Úspěch v kariéře