5 Tipů: Psychologové radí, jak zvládnout epidemii koronaviru | VímVíc.cz

5 Tipů: Psychologové radí, jak zvládnout epidemii koronaviru

18. 03. 2020

Strach z nového typu koronaviru je pochopitelný. Ale i v těžkých časech lze zachovat chladnou hlavu a nepanikařit. Nejistotu a psychické potíže s sebou nesou jak obavy z možné nákazy, tak i pocit nejistoty z krizových opatření. Přeci jen život mezi čtyřmi stěnami, nebo po jedné ose z práce a do práce, může být značně ubíjející. Proto vám v článku přinášíme několik rad a tipů, jak epidemii koronaviru zvládnout, pokud možno, ve zdraví a nezbláznit se z toho.

5 Tipů: Psychologové radí, jak zvládnout epidemii koronaviru

Jak zvládnout pandemii koronaviru ve zdraví?

Strach, který v lidech vyvolává aktuální situace ohledně koronaviru a její krizová opatření, je podle odborníků a psychologů naprosto přirozený. Hlavní příčinou jsou obavy z neznámého a z nejisté budoucnosti. Určitou roli hrají v šíření strachu i média. To, že je kvůli krizovým opatřením, která nařídila vláda, značně omezen pohyb osob, využití volného času a možná finanční krize, v lidech pochopitelně vyvolává rozporuplné pocity. Aktuální stav rozhodně není nic lehkého. Přesto by měli lidé nad situací přemýšlet a reagovat na ni s rozmyslem. Co dělat a jak se chovat, abychom následky pandemie omezili na minimum?

Přečtěte si také naše články o tom, jak ušít roušku, o práci v době pandemie nebo o práci v karanténě.

1. Nevyčítejte si své pocity

Pocity strachu, stresu, úzkosti a další negativní prožitky jsou v této situaci naprosto přirozené. Pokud je tedy pociťujete, vnímejte je jako něco naprosto normálního. Určitě nejste sami. To neznamená, že byste je měli zbytečně dávat přehnaně najevo a obtěžovat s nimi ostatní. Se svěřením se blízké osobě, že ve vás současná situace vyvolává určité pocity, samozřejmě není problém – to je něco jiného. Naopak se vám může ulevit, když s vámi bude vaše prožitky někdo sdílet, nebo vám alespoň porozumí.

Neadekvátní je ovšem pomocí vašeho stresu a strachu šířit negativní náladu na ostatní a vyvolávat v nich paniku. Zase si ale nezhoršujte situaci tím, že si své pocity budete vyčítat. Nedávejte takovým pocitům nadměrnou váhu a přimějete je jako fakt, který zkrátka k pandemii patří. Ať se pocity týkají obav o zdraví, zaměstnání nebo rodinu a blízké, nenechte se jimi příliš strhnout. Akorát si tím ublížíte.

Pocity strachu, stresu, úzkosti a další negativní prožitky jsou v této situaci naprosto přirozené. Nedávejte jim nadměrnou váhu a přimějete je jako fakt, který zkrátka k pandemii patří.

Zaměřte se především na to, co je na aktuální situaci pozitivní, nebo alespoň ve vašem životě. Nyní platí více než kdy jindy, že to, na co budete myslet a čemu se sami vystavíte, se k vám vrátí a promítne se to na vašem životě. Přece nechcete hltat jen negativní informace. Tak se akorát váš, strach, stres a úzkosti budou zvyšovat. Budete tak žít v negativním stavu, který je o to nepříjemnější. Cítit se budete daleko lépe, když si na místo katastrofických scénářů vybavíte několik pozitivních skutečností. Budete se pak cítit smířeněji v dobrém smyslu, panika odezní a pozitivní energii tak můžete přenášet i na své okolí.

Zaměřte se především na to, co je na aktuální situaci pozitivní.

2. Hlavně nepanikařit

Nepodléhat panice a také ji zbytečně nevyvolávat je základem všeho. Panický strach z epidemie pak vyvolává přehnané reakce, které akorát způsobují další problémy. Příkladem takového panického chování může být hromadné nakupování zásob. Důsledkem takového vykupování obchodů byl akorát následný nedostatek některých základních potravin, jako je mouka, rýže nebo těstoviny.

S panikou také souvisí šíření falešných a poplašných zpráv dezinformačními weby, nebo některými médii. Dávejte si proto pozor, co čtete hlavně na sociálních sítích, kde se fake news snadno a rychle šíří. Pokud vám nějaká informace připadá absurdní, tak jí buď nevěřte, nebo si ji ověřte. Poplašné zprávy akorát vyvolávají nové vlny paniky. Proto sledujte hlavně seriózní média, nebo webové stránky institucí, které přinášejí oficiální a ověřené informace. Příkladem mohou být veřejnoprávní média, tedy Česká televize a Český rozhlas, které přinášejí čerstvé zpravodajství o situaci ohledně koronaviru téměř nepřetržitě. Oficiální informace pak najdete například na webech Ministerstva zdravotnictví, nebo Ministerstva vnitra.

5 Tipů: Psychologové radí, jak zvládnout epidemii koronaviru

3. Mějte plán

Jak se vyhnout úzkosti, depresi či nechuti z toho, že „nemůžete nic dělat“? Jste prostě zavření doma, téměř nevycházíte ven, kvůli bezpečnostním opatřením nemůžete dělat to, na co jste zvyklí, ať už je to chození do posilovny, návštěva divadel, kin, koncertů či výstav, nebo prostě jen nakupování oblečení, nebo romantická večeře v oblíbené restauraci? To už může být slušný podklad k tomu se zbláznit. Ale ani to není na místě. Negativním prožitkům z života v karanténě se dá předejít.

Vytvořte si proto plán. Ten vám pomůže k tomu si zorganizovat věci, udělat si pořádek v povinnostech a radostech a najít nový řád a rovnováhu v dočasném životním prostředí plném nečekaných změn. Rozmyslete si, co potřebujete udělat nejdříve a co je pro vás nejnutnější (může to být návštěva obchodu časně ráno, kdy v něm není tolik lidí, nebo dokončit projekt do práce, cokoliv). A dejte si v hlavě dohromady seznam věcí, které potřebujete za ten den udělat. Tyto úkoly si sepište. Rytmus navíc snižuje stres. Můžete také zařadit pár nápadů na to, co byste mohli dělat poté, až budete mít povinnosti při práci z domova hotové.

Plán a vám pomůže najít nový řád a rovnováhu v dočasném životním prostředí plném nečekaných změn.

Život v izolaci bude o něco lepší, když budete mít plán co dělat a čím se během dne zabývat. Plánujte činnosti dopředu, vytvořte si rozpis klidně po hodinách – jako rozvrh ve škole. Rozpis ale musíte dodržovat, abyste předešli prokrastinaci a nudě a zůstali efektivní. Váš plán by měl být rozmanitý. Měly by v něm figurovat různé oblasti:

  • Pracovní či studijní (Využijte toho, že máte na práci klid a čas přemýšlet nad novými nápady…)
  • Sociální (Telefonát se známým, chat s přáteli, hra s dětmi, čas s partnerem…)
  • Relaxační a odpočinkové (Nezapomínejte na odpočinek – zacvičte si, zkuste meditaci, pusťte si film, přečtěte si knížku…)
  • Pohybové (Obzvlášť když nemáte možnost chodit do posilovny, bazénu a omezit pobyt venku je nutnost pohybu dvojnásobná. Zacvičit si můžete i doma.)
  • Běžné aktivity (I v těch je třeba mít řád. Zařaďte do plánu i jídlo a čas spánku i vstávání. Nemůže se tak stát, že zaspíte celé dopoledne.)

4. Dělejte to, co vás baví

Čas strávený doma nemusíte brát jen jako nutné zlo, nebo dočasnou pracovní kancelář. Karanténu lze brát i pozitivně. Pro někoho může být pauza dobře využitou příležitostí. K čemu? K tomu, co vás baví, co děláte rádi, nebo co jste vždycky chtěli zkusit, ale bránilo vám málo volného času. Takže teď máte možnost.

Můžete se například věnovat užitečným věcem, nebo jen zábavě. Třeba už si několik měsíců říkáte, že byste mohli vytřídit šatník, nebo lépe uložit knihy v knihovně. V současné krizové situaci je největší poptávka po dobrovolnících. Můžete proto udělat radost starší sousedce a zajít jí nakoupit, nebo ušít pár roušek a věnovat je nemocnici nebo domovu důchodců. Nebo se můžete věnovat svým koníčkům. Nyní si určitě najdete chvilku na to přečíst si dobrou knihu, zkusit meditaci, zacvičit si jógu, pustit se do pečení, nebo začít psát povídky či kreslit obrazy. Je čistě na vás, jak se získaným časem naložíte.

Čas strávený doma nemusíte brát jen jako nutné zlo. Pro někoho může být pauza dobře využitou příležitostí dělat to, co vás baví.
5 Tipů: Psychologové radí, jak zvládnout epidemii koronaviru

5. Tolerance a ohleduplnost vůči ostatním

Akceptujte především fakt, že celý svět, tudíž i všichni lidé ve vašem okolí, se nacházejí také v krizové situaci. Proto neobcházejte krizová opatření nařízená vládou. Nejenže člověk nerespektující tato nařízení může ohrozit své okolí i sebe, ale například za nedodržení čtrnáctidenní karantény po návratu z krizových zemí (Itálie, Čína, Japonsko, Izrael, Španělsko, Francii atd.) hrozí pokuta až 3 miliony korun.

Neobcházejte krizová opatření a buďte tolerantní vůči okolnímu světu. Ten je v krizové situaci stejně jako vy.

Pokud budete krizová opatření plně respektovat (například dodržovat karanténu, nosit při pobytu venku roušku a omezovat kontakt s lidmi), nemělo by se stát, že si na vás budou ostatní ukazovat jako na nezodpovědného člověka. Naopak přispějete k tomu, aby se současná krizová situace vyřešila a budete mít ze sebe dobrý pocit.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Jak být úspěšný Ze života firem a kanceláří Ze života zaměstnanců