16. 05. 2017

Někdy je prostě potřeba sdělit druhému, že něco nedělá tak, jak by měl. Nikdo není dokonalý. Důležité ale je, aby kritika byla konstruktivní, a aby zaměstnance posunula dál. V opačném případě se můžete posunout vy a to na list „špatných šéfů“.

Můj obrázek

Když přijde čas na zhodnocení práce, nevyhýbejte se negativní kritice. Někdy je potřeba sdělit zaměstnanci něco, co slyšet nechce. Kritika může být (a měla by být) přijata, pokud je konstruktivní a pokud neútočí na osobní vlastnosti jedince.

Konstruktivní kritika může být velmi motivační a inspirující. Je jen třeba uzpůsobit tomu její formu.

Řešte samotný problém, ne osobu

Pokud musíte někomu něco vytknout, řekněte přímo, čeho se týká, a nezatahujte do problému osobnostní kvality jedince. Neříkejte ve větě – „měl bys“, „neudělal jsi“ nebo „tvoje schopnosti…“. Místo toho řekněte třeba „zákazníci nemohli dostat, co chtěli“ nebo „není příliš jasné…“. Pokud máte problém s nižší produktivitou, zkuste si v našem článku přečíst, v čem by mohl být zakopaný pes.

Když někomu budete něco vyčítat, nikdy neútočte na jeho osobu.

Kritika ano. Ale hned na to pochvala

Mluvte také o tom, co se zaměstnanci povedlo. Lidé se nemůžou posunout, když vědí pouze, co udělali špatně, ale nikdo jim neřekl, co vlastně dělají dobře a na co se do budoucna zaměřit. Povzbuďte zaměstnance a řekněte mu, co naopak udělal dobře. Když poté skončíte s kritikou, zaměstnanec nebude mít pocit, že všechno co dělá, dělá špatně.

Vyzdvihněte mezi kritikou také, co dělá zaměstnanec dobře.

Ukažte konkrétní chyby

Pokud máte co dočinění se zaměstnancem, který je trochu nafoukaný, a svoje chyby nevidí, ukažte mu je. Ukažte mu konkrétní spisy nebo čísla. Možná poté bude lépe rozumět tomu, co po něm chcete a co přesně mu vyčítáte.

Nalaďte se na zaměstnancovu vlnu

Jednou z nejhorších vlastností, co někteří lidé na vedoucích pozicích mají, je, že na zaměstnance koukají jako na někoho, kdo má nižší inteligenci, menší zkušenosti nebo slabší schopnosti. Přestože to tak být může, tak to tak ale také být nemusí.

Zkuste najít ohnisko problému a dívejte se na zaměstnance jako na sobě rovného.

Ukažte zaměstnanci, že přestože byla potřeba kritika, stále mu věříte

Ujistěte zaměstnance, že kritika je jedna věc, ale že víte, že má velmi hodnotné schopnosti, a že se určitě zlepší. Zpětná vazba mu pomůže se posunout tehdy, pokud je kritika konstruktivní, a pokud poté oceníte i zaměstnancovy kvality.

Zpět na seznam