Koupě auta – Je lepší nové nebo ojeté?

02. 07. 2018

Koupit si nové auto je jistě lákavá záležitost, nicméně je třeba si pečlivě zvážit, jestli se to skutečně vyplatí. Auto je spotřební zboží a každý rok klesá jeho cena o desítky tisíc korun. Proč tedy zvážit také „ojetinu“?

Můj obrázek

Náklady spojené s pořízením auta

Pokud jste v situaci, kdy jste si zrovna řekli, že si už konečně pořídíte auto, tak si jistě uvědomujete, kolik vás to celé bude stát. Koupí auta totiž výdaje nekončí, naopak začínají. Pořídit si ho je jedna věc, pravidelně ho servisovat je věc druhá.

Nejprve byste si měli uvědomit proč si ho vlastně budete pořizovat? Jedná se o auto do rodiny, se kterým budete jezdit pryč hlavně o víkendech a na občasné nákupy nebo ho budete využívat denně k pracovním účelům? Tato základní otázka vám může odpovědět na mnohé. Více než konkrétní značka je rozhodující palivo. S benzínem se vyplatí jezdit i kratší vzdálenosti a je levnější na údržbu a celkové další opravy. Naftu naopak využijete u delších cest, ideálně tedy po dálnici. Náklady na opravy vás však vyjdou na mnohem více peněz. Například vstřiky do dieselového motoru včetně výměny oleje u automatické převodovky se pohybují okolo 35 000 Kč. U benzínu je to třeba jen 10 000 Kč.

Úspora v průměru 1 koruna na 1 litr nafty je již zanedbatelná, ale je pravdou, že nafta je úspornější na provoz.

Dalšími náklady jsou pak třeba zimní a letní gumy. U dražších značek to může být i částka okolo 12 000 Kč. A pak také nesmíme zapomenout na pojistku – konkrétně tedy povinné ručení a havarijní pojištění. Zde hraje roli, jestli už máte nějaké bonusy za jízdy bez nehod nebo zda-li si teprve pořizujete první auto a začínáte. V tom druhém případě se prodraží i pojistka. Je tedy třeba počítat s tím, že v průměru ročně za auto zaplatíte okolo 30 000 Kč za servis a pojistku a jeho provozní režie vás může vyjít na 20 000 Kč. Je to však velmi individuální dle stáří a typu vozidla.

Mít auto je skvělá záležitost, ale počítejte s tím, že je dobré mít finance stranou, když by se cokoliv porouchalo.

Výhody nového auta

Za loňský rok se v Česku prodalo více než 270 000 nových aut. Průměrný věk tuzemského auta však dle statistik vzrostl na 14,5 roku. Většina lidí stále na nové auto prostě nemá, a to i přesto, že ekonomice se daří a mzdy rostou. Přibližně tři čtvrtiny nových aut kupují firmy a zbytek soukromí zákazníci.

S novým autem je určitě spojena řada výhod. U většiny prodejců máte 5 let záruku na servis a také možnost sjednat si povinné ručení včetně havarijního pojištění s výraznou slevou. Zimní nebo letní gumy zdarma již bývají samozřejmostí. Jezdíte v novém, je to komfortní pocit a v podstatě skoro 5 let nemusíte nic moc řešit. Akorát si připravte v průměru 300–400 tisíc korun za vůz střední třídy se slušnou výbavou. Dobrým příkladem je třeba Škoda Rapid.

Pokud si auto kupujete jako OSVČ nebo na firmu, můžete uplatnit i odpočet DPH. Každý rok si můžete odečítat odpisy z pořizovací ceny auta. Pokud nemáte celou částku na pořízení auta k dispozici, je zde i možnost operativního leasingu. V tomto případě auto ale nevlastníte – je majetkem leasingové společnosti a po čase si jej můžete odkoupit do osobního vlastnictví. Průměrná splátka auta na leasing se pohybuje okolo 5 000 Kč měsíčně. Opět zde máte vše v ceně včetně servisu, pneumatik a pojištění. Zkrátka pořízení auta bez starostí.

Nové auto láká mnoho lidí – máte ho se zárukou, pravidelně servisované a včetně výhodného pojištění. Zaplatíte však na začátku mnohem více, než u ojetého.

Výhody ojetého auta

Říká se, že auta stavěná do roku 2006 jsou dělaná tak, aby vydržela 600-700 tisíc kilometrů. Auta po roce 2006 mají vydržet tak 300 tisíc a pak se rozpadnou. Něco na tom pravdy asi bude, jelikož dřív lidé vlastnili jedničkovou Octavii i 15 let! Dnes si kupují faceliftové trojkové Octavie, které mají výdrž pár let. Automobilový business je postavený aktuálně na tom, abyste si kupovali nová auta každé 4 roky. Motory, které v dnešní době najdete uvnitř nových aut, jsou dvakrát tak menší, ale dělané na „stejný výkon“. Je logické, že se dřív nebo později porouchají. Pokud tedy zvážíte „ojetinu“, můžete si tak pořídit „držák“, který vám může sloužit dalších pár let za zlomek ceny.

Ztráta hodnoty pořizovací ceny nového auta je obrovská. Když si koupíte ojeté auto za 200-300 tisíc, co má za sebou pár let provozu a původně stálo milion, za další 3 roky ho prodáte tak za 80 tisíc. Vždyť ojeté auto nemusí být hned 10 let staré, můžete zvážit i dva tři roky staré, které koupíte skoro o polovinu levněji a pořád ho budete mít v záruce.

Na trhu s ojetými vozy je navíc i větší výběr. Můžete tak pořídit klidně sedan Volvo se čtyřkolkou, Golf s šestiválcem nebo Fabii s dvoulitrem. Také se můžete vyvarovat „moderním nesmyslům“, které jsou dnes skoro v každém novém autě. Čím více elektroniky v autě máte, tím více to může zlobit.

Ojetý vůz volí stále více lidí, jelikož za zlomek ceny můžete stále pořídit „držák“, který vám bude sloužit dalších pár let.

Kde hledat dobré ojetiny?

Možností je hned několik – buď přes autobazary, soukromé inzerce nebo přes známé. Autobazary samozřejmě bývají nejrizikovější skupinou, jelikož ne vždy znáte původ vozu a často se stáčejí kilometry na tachometru. Mezi ty nejznámější patří asi AAA Auto nebo Auto Esa. Oba autobazary dávají záruku na původ vozu, ale to samo o sobě nestačí. Vždy je třeba být obezřetný při návštěvě jakéhokoliv autobazaru. Určitě se zajímejte o servisní knížku, která vám odhalí historii vozidla – jaké má za sebou opravy atd. Zároveň si ověřte VIN kód. Je to něco jako rodné číslo vozidla. Měl by být na skle nebo u motoru. Dobré je pak mít Cebia certifikát, který vám dává záruku, že byl vůz prověřen a údaje, které o něm máte, jsou pravdivé.

Také je možné hledat přes servery jako je sauto.cz, sbazar.cz nebo tipcars.com. Zde je poměrně často nabídka ze stran autobazarů, ale dá se najít i od soukromých inzerentů. Koupit auto od soukromníka je asi nejlepší volbou – přímo vidíte prodejce vozu a může vám poskytnout pravdivé informace. Snáze tak zjistíte i důvod prodeje auta. Tachometr by rovněž neměl být stočený. Vždy požadujte servisní knihu! A určitě se ptejte na původ vozu. Ideální je z ČR a pokud se jedná o prvního majitele.

Lepší volbou je koupit auto od soukromníka než přes autobazar. Máte větší jistotu v tom, že víte, co kupujete.

Jak je to s přepisem auta?

Ihned po podpisu kupní smlouvy jste povinni si auto pojistit. K přepisu potřebujete zelenou kartu, takže je vhodné vše vyřešit v jeden den. Celková cena za přepis činí 1 200 Kč s tím, že poplatek za kontrolu emisí činí 400 Kč a zbylá částka je za přepis samotný.

Dokumenty, které potřebujete k přepisu vozu:

  • Přihláška k registraci vozu do registru silničních vozidel
  • Kupní smlouva
  • Velký technický průkaz
  • Malý technický průkaz
  • OP nebo jiný doklad totožnosti
  • Zelená karta
  • Protokol o evidenční kontrole vozidla

Více se můžete dozvědět přímo v článku o přepisu auta.

Zpět na seznam