Kde hlásit změnu příjmení po svatbě? | VímVíc.cz

Kde hlásit změnu příjmení po svatbě?

28. 06. 2018

Přišel den D a vy kromě milionů starostí musíte navíc řešit, kde všude máte hlásit změnu příjmení. Je to běh na dlouhou trať, neboť musíte kontaktovat mnoho míst: úřadů, bankovních institucí, dodavatele služeb, zdravotní pojišťovnu… Kde a do jakého data od uzavření svazku musíte hlásit změnu příjmení? A kolik vás to bude stát?

Změna příjmení po svatbě

Kde nahlásit změnu příjmení po svatbě nejdříve?

První dokumenty, u kterých byste měli změnu příjmení řešit, je zcela jistě občanský průkaz a cestovní pas. U obou dokumentů máte povinnost změnu příjmení nahlásit. Výhodou je, že nemusíte nutně navštívit úřad v místě trvalého bydliště, ale stačí podat žádost na kterémkoliv městském úřadě s rozšířenou působností. Pokud jste z Prahy, je to pro vás ještě trochu jednodušší, protože můžete navštívit jakýkoliv úřad vámi zvolené městské části.

Občanský průkaz

Při žádosti o nový občanský průkaz nemusíte hradit žádný poplatek. Je potřeba pouze dodržet zákonem daný termín, který je stanoven na maximální dobu patnácti dní od vydání oddacího listu.

I přestože je změna jména běžně prováděna pouze u žen, i muži musí být na pozoru. V případě, že mají průkaz se strojově čitelnými údaji, který jim byl vydán po 1. lednu roku 2012 a uvedli v minulosti na úřadě stav svobodný, musí po svatebním obřadu požádat o nový občanský průkaz s aktuálním stavem. Pokud na občance nechcete mít cech ženatého, stačí údaj neuvádět (není totiž povinný a patří mezi ty takzvaně volitelné). Při vyhotovení nového občanského průkazu si můžete zvolit ze dvou variant. Buď stejně jako v předchozím případě nezaplatíte žádný poplatek, nebo se rozhodnete zaplatit úřadu 500 korun a váš nový identifikační doklad bude mít elektronický čip.

Ať už je důvod žádosti o nový občanský průkaz jakýkoliv, nemusíte s sebou na úřad nosit pasovou fotografii, vyfotí vás přímo na místě. A pokud narazíte na méně byrokratického úředníka, můžete ho požádat o zaslání SMS informující o termínu možného vyzvednutí nového dokumentu.

Cestovní pas

S výměnou cestovního pasu můžete klidně chvilku vyčkat a zatím si zařídit vše ostatní. Pas se starým jménem můžete totiž používat ještě celé tři měsíce po svatbě a v rámci svatební cesty můžete využít ještě váš starý. Nový cestovní pas vám bude vydán do třiceti dní, o fotku se opět nemusíte starat a pokud vám tato lhůta vydání nevyhovuje, můžete požádat o expresní službu, kdy si ve zkrácené lhůtě šesti dní také značně připlatíte. Správní poplatek totiž při standardní době vydání vyjde na 600 korun, mezitímco poplatek za expresní vydání vás přijde na 4 000 korun.

Řidičský průkaz

Pro nový řidičský průkaz si musíte dojít na úřad v místě vašeho trvalého pobytu. Pokud ovšem vaše svatba proběhne až v červenci nebo později tohoto roku, můžete o něj nově požádat na vámi zvoleném městském či obecním úřadě. V obou případech musíte nahlásit nové jméno do 5 pracovních dní od samotné svatby. Před prvním červencem musíte uhradit správní poplatek ve výši 50 korun a nesmíte zapomenout na pasovou fotografii. Po tomto termínu se o fotografii nemusíte starat, ale správní poplatek má vzrůst na 200 korun.

A pokud je nositelka nového příjmení zároveň majitelka motorového vozidla, je potřeba požádat do 10 pracovních dnů o evidování změn údajů v malém i velkém technickém průkazu, což vás přijde na 50 korun za jeden úkon. Musíte tedy počítat s dvojnásobným správním poplatkem. V tomto případě už nemusíte navštívit úřad trvalého bydliště jako tomu bylo v případě řidičského průkazu, ale stačí o změnu požádat na kterémkoliv obecním úřadě s rozšířenou působností.

Změnu příjmení po svatbě řešte v prvním měsíci především u občanského a řidičského průkazu a malého i velkého technického průkazu.

Zdraví a bezpečnost na prvním místě

I přesto, že zdravotní pojišťovny disponují údaji z evidence obyvatel, musíte změnu příjmení společně s žádostí o novou kartičku pojištěnce nahlásit své pojišťovně dle zákona do třiceti dnů od uzavření sňatku. Je jen na vás, zda upřednostňujete osobní návštěvu na pobočce zdravotní pojišťovny (pak si novou kartičku vyzvednete opět zde), nebo požádáte o administrativní úkon pojišťovnu písemně (nová kartička pojištěnce na vás následně bude čekat ve schránce). Přehledný postup nabízí stránky VZP. Ta požaduje vyplněnou „Přihlášku a evidenční list pojištěnce“, kde v horní části dokumentu zaškrtne žadatel políčko změna. Na pobočce vám bude mezitím vystaven prozatímní doklad, díky kterému můžete v rámci Evropské unie nakládat stejně, jako se samotným průkazem pojištěnce.

Nezapomeňte nahlásit změnu osobních údajů také v ostatních pojišťovnách. Například v těch, ve kterých jste uzavřeli životní či majetkové pojištění, nebo pojištění odpovědnosti či povinné ručení. O změně příjmení se také zmiňte praktickému lékaři, gynekologovi, očaři apod.

U zdravotních pojišťoven můžete změnu příjmení nahlásit i z pohodlí vašeho domova

Pro méně problémů v budoucnu informujte banku a dodavatele služeb

U poskytovatelů služeb, kterých žena využívá, musí nahlásit změnu příjmení. Ať už se jedná o banky, dodavatele služeb či mobilního operátora. Při nahlašování nového příjmení s sebou nezapomeňte mít k dispozici občanský průkaz a pokud doposud nebyl vyhotoven, předložte jiný doklad, který změnu vašeho jména dosvědčí. Například oddací list.

Banky po vás budou chtít nový občanský průkaz, díky kterému vám budou moci vydat novou platební kartu s novým podpisovým vzorem. Bankovní instituce si ale sami stanovují podmínky, jak se máte při žádostech o změně příjmení v jejích systémech zachovat. Neexistují žádné oficiální lhůty pro nahlášení bankám, nicméně je doporučováno s tímto úkonem nezahálet. V budoucnu si tím můžete ušetřit hodně starostí.

U svého dodavatele energií si zjistěte například na zákaznické lince, zda jim stačí jméno pouze nahlásit telefonicky nebo zaslat pomocí emailu. Ušetříte si tak zbytečnou cestu. V případě mobilních operátorů už musíte pobočku navštívit a předložit nový občanský průkaz.

Administrativní proces při změně příjmení se u mnohých bank liší

Změna příjmení musí být nahlášena také státním institucím a úřadům

Nové příjmení nesmíte zapomenout nahlásit také zaměstnavateli a státním institucím a úřadům.

Česká správa sociálního zabezpečení a finanční úřad mají k dispozici údaje z evidence obyvatel. Stejně jako v případě okresní správy tak nemusíte nic hlásit. To ovšem neplatí v případě katastrálního úřadu, kde jste jako majitelé nemovitostí povinni změnu jména nahlásit. Pokud je osoba žádající o změnu příjmení zároveň podnikatelem či podnikatelkou, musí na živnostenském úřadu zažádat o nové živnostenské oprávnění a to do 15 pracovních dnů od dané změny. Správní poplatek činí 100 korun. Pokud jste si zřídili podnikatelský účet v jakékoliv bance, nahlaste změnu příjemní také jim. A samozřejmě tuto zprávu doručte i vašim obchodním partnerům.

Pokud máte děti, musíte navštívit také matriční úřad v místě trvalého bydliště dítěte. Vaši potomci obdrží nový rodný list, na kterém bude zveřejněno nové jméno matky. Změnu ohlaste také instituci, kterou vaše dítě navštěvuje, tj. školce či škole.

Pokud jste si mysleli, že už jste absolvovali snad vše, musíme vás vyvést z omylu. Jestliže dostanete zprávu o tom, že na České poště máte k vyzvednutí balíček ještě na staré příjmení, musíte přinést nejen občanský průkaz, ale také oddací list. Nezapomeňte tento údaj promítnout také na vaší poštovní schránku. Změně jména na tramvajence či lítačce také předchází oznamovací povinnosti.

Snad již poslední radou je, abyste si změnili své jméno také na věrnostních kartičkách, které vlastníte. K tomu využijte online formuláře nebo kontaktujte prodejce přímo na emailové adrese uvedené na oficiálních webových stránkách.

Témata:

Ze života Ze života firem a kanceláří