HR: Proč dávat dotazníky zaměstnancům, co dali výpověď? | VímVíc.cz

HR: Proč dávat dotazníky zaměstnancům, co dali výpověď?

20. 01. 2018

Věnujete se při odchodu zaměstnance z firmy také jemu a důvodům proč odchází, nebo kompletně ztratíte zájem a sháníte zaměstnance nového? Proč je vytváření výstupních dotazníků je zásadní pro zlepšování vaší firmy?

HR: Proč dávat dotazníky zaměstnancům, co dali výpověď?

Zaměstnanec dal výpověď, co teď?

Až se z toho faktu otřesete, zkuste se zamyslet. Co vám může pomoci ve firmě rychleji - nový zaměstnanec, nebo postřehy ke zlepšení firmy “starého” zaměstnance? Jak asi tušíte odpověď, rozhovory se zaměstnancem, co dal výpověď, mohou firmě pomoci v kratším čase. Také pamatujte na to, že nábor náhrad za ztracené zaměstnance není snadný a ovlivňuje konečný výsledek, protože například nahrazení ztraceného zaměstnance stojí v průměru 21 % jeho výplaty. A proto se skutečně vyplatí investovat čas do hovoru se zaměstnancem, který chce odejít a buď jeho záměr zvrátit, nebo alespoň zjistit, jaké důvody ho k odchodu vedou.

Odcházející zaměstnance může mít zajímavé vhledy a nápady na to, jak zlepšit danou firmu.

To všechno jsou důvody toho, proč je výstupní pohovor a dotazníky tolik zásadní. Díky tomu, že do vaší firmy implementujete silný program tohoto typu, pomůžete tím zlepšit vývoj firmy, zlepšíte vaši firemní kulturu a také odkryjete klíčová témata, která v budoucnu mohou pomoci k tomu, aby u vás zaměstnanci zůstávali.

Zaměřte se na příležitosti pro rozvoj zaměstnanců

Studie dlouhodobě prokazují, že zaměstnanci mají asi třikrát větší pravděpodobnost, že nenastoupí do nové práce, pokud je ve stávající práci bude čekat převzetí nové role. Jednoduše řečeno, pokud se zaměstnanec v rámci firmy nikam neposouvá, bude hledat úspěch jinde. A to je velmi důležitý fakt. Výstupní rozhovory vám mohou pomoci nahlédnout do hlubší motivace těchto odcházejících zaměstnanců, a třeba mohou nakonec zabránit i v jeho odchodu.

Rozhovory se zaměstnanci, co dali výpověď, můžete ještě celou situaci zvrátit.

Získejte přehled o nedostatcích managementu

Přestože každý vztah zaměstnance k vedení je individuální, díky správně položeným otázkám a dotazníkům můžete zjistit, jestli management funguje tak, jak má. Vzhledem k tomu, že polovina všech zaměstnanců opustila práci v určitém okamžiku své kariéry, aby se dostala pryč od svého manažera, je pravděpodobně, že při vedení těchto výstupních rozhovorů získáte zajímavé a často i konstruktivní zpětnou vazbu na váš management.

Tip: Nedostatky může zaměstnanec pociťovat také u pracovního vybavení. Pořiďte do kanceláře kvalitní elektroniku a nábytek. Pokud na e-shopu OKAY uplatníte OKAY slevový kupón, vybavíte svou kancelář za příjemnou cenu.

Nezapomínejte vaše zaměstnance vhodně odměňovat

Absence benefitů je dalším častým důvodem, proč zaměstnanci podávají výpověď. Někdy i výpověď ve zkušební době. Výstupní dotazníky vám pomohou zjistit, jestli zaměstnanec skutečně odchází kvůli nespokojenosti s výhodami nebo se jim nezdá průměrný plat, a můžete se poté rozhodnout, zda jsou pro vás nové informace natolik zásadní, abyste změnili váš způsob odměňování. Pamatujte, že téměř 90 % zaměstnanců s propracovaným benefitním systémem popisují velkou spokojenost v práci.

Zesilte váš employer brand

Díky tomu, že povedete výstupní rozhovory ukážete zaměstnancům (bývalým i současným), že si ceníte jejich zpětné vazby a že názor všech zaměstnanců je pro vás důležitý. Můžete se zaměřit na věci, které odcházející zaměstnanci chválí, ale také si vzít k srdci negativní zpětnou vazbu a snažit se s ní do budoucna pracovat tak, abyste váš employer brand stále posilovali. Podívejte se také na hodnocení zaměstnavatelů, kde můžete najít také velmi hodnotné zpětné vazby.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Práva a povinnosti zaměstnanců Ze života firem a kanceláří Personalistika a HR