Zvyšování mezd v Tesco: Někdo si polepší až o 24 %

27. 06. 2018

Není to nic nového a mluví se o tom neustále. Firmy už neví, co nabídnout potenciálním zaměstnancům, aby je získaly. A nebo stávajícím, aby nepřešli ke konkurenci. První se zvýšením platů prodavačkám a pokladním přišel konkurenční diskont Lidl a Tescu nezbývalo než reagovat.

Můj obrázek

Nad trhem obchodních řetězců se již nějakou dobu stahují mračna

Nejnovějším tématem novinových článků je chybějící personál v restauracích a hospodách. V gastronomii chybí na 15 tisíc kuchařů, kuchařek, servírek a dalších zaměstnanců. S těmito problémy se potýká čím dál více odvětví, maloobchod by o tom mohl vyprávět.

Stále přetrvávajícím problémem je už nějakou chvíli tristní situace týkající se platů na trhu obchodních řetězců a ani v první půlce roku 2018 nebyl tento problém vyřešen. Vše začalo radikálním krokem diskontu Lidl, který patří německé společnosti Lidl & Schwarz-Gruppe. Ten se rozhodl prodavačům, prodavačkám i pokladním, co se rozhodnou pro tohoto zaměstnavatele pracovat, zvýšit platy na 28 tisíc korun. V Praze získají nováčci dokonce více než 29 tisíc korun. Kromě vyšší nástupní mzdy Lidl slíbil mzdu nad 30 tisíc pro ty, kteří budou pro společnost pracovat více než dva roky. Kromě toho rozšiřuje nabídku zkrácených úvazků. Tyto kroky vedly ke zvýšení platů o 20 % nejen pro nové zaměstnance, ale také pro ty stávající.

Kromě původem německého řetězce, se (možná jako odpověď na kroky Lidlu), pro zvýšení mezd rozhodl i diskont Penny Market, dále také Albert nebo sesterská síť Lidlu Kaufland. Ta bojovala s kritikou kvůli nečistotě v místě prodejen, nedoplňování zboží, či frontám, ve kterých někteří zákazníci museli čekat i půl hodiny. To vše bylo způsobeno absencí pokladních a dalšího personálu. Nic jiného než zvýšit platy, nezbývalo ani obchodnímu řetězci Tesco.

Platy rostou ve všech obchodních řetězcích, Tesco není výjimkou.

Tesco musí zvýšit platy: Nic jiného mu také nezbývá

Právě zástupci společnosti a odborových organizací v Tescu přišli nedávno s rozhodnutím, že některým zaměstnancům přidají dokonce 24 % na mzdách. Není se čemu divit. Fluktuace prodavačů a pokladních je velmi vysoká. Společně s například dělnickými pozicemi neváhají i kvůli menšímu obnosu změnit zaměstnavatele po podstatně kratší době než je rok. K tomuto kroku Tesco dovedl možná i fakt, že brigádníci si často hledají sezónní brigády, na které lákají zaměstnavatelé v roce 2018 již od června, tedy o měsíc dříve, než je to běžné. Ani sezónním zaměstnavatelům nezbývá nic jiného, než nabízet vyšší mzdu a hodnotnější benefity.

Možná právě plánované zvýšení základních mezd o 17 % v Tescu donutí zaměstnance zůstat na pozici prodavače či pokladního déle. Takových osob je navíc velké množství, protože právě řetězec Tesco patří mezi jednoho z největších soukromých zaměstnavatelů v ČR. A to i přes nedávné zmenšení obchodů. Objem investic do platů pro nové i stávající zaměstnance bude nejvyšší za poslední roky. Spokojenost odborových organizací jde ruku v ruce s tím, že je společnost stále blíže cíli IZO (Unie zaměstnanců obchodu, logistiky a služeb) zvýšit průměrné platy v maloobchodu o 20 %.

Tesco se na základě vyjednávání s odborovými organizacemi rozhodl pro zvýšení platů: někdo si polepší až o 24 %.

Robotizace může maloobchodnímu řetězci Tesco pomoci

Britský maloobchodní řetězec Tesco se snaží, stejně jako ostatní hypermarkety, vydat cestou robotizace. Speciální samoobslužné pokladny lze vidět v tomto řetězci již delší dobu. Od konce roku 2016 navíc zavedl další novinku, kterou byl samoobslužný systém Scan & Shop. Paradoxně ve Velké Británii mohou zákazníci takto nakupovat již od roku 2010 a činí tak každý 4. zákazník. Jedním z důvodů je také to, že zákazníci si sami namarkují zboží, které sami vloží do tašky, a tak se předejde dlouhým frontám u pokladny, se kterými bojoval výše zmíněný Kaufland.

Samoobslužný systém Scan & Shop může zefektivnit nákup a zmenšit potřebný počet pokladních. Seznam prodejen, které jim disponují, lze najít na stránkách iTesco.

Většina obchodních řetězců nabízí samoobslužný systém nakupování pouze v případě, že jsou zákazníci členy věrnostního klubu. Nikoliv ovšem Tesco. Zákazníci mohou využít dvou způsobů nákupu pomocí tohoto systému. Jednou z možností je přenosný dotykový skener, druhou je aplikace pro mobily se systémem Android a iOS Scan & Shop Mobile. V obou případech se na přístrojích zobrazuje seznam nakoupeného zboží, celková částka a kolik nakupující ušetřili, tedy množství slev. Ten, kdo Scan & Shop využívá, může kdykoliv jakoukoliv položku ze seznamu vymazat. Ke dnešnímu dni nabízí službu Scan & Shop šestnáct obchodů. Jejich seznam můžete najít na stránkách iTesco.

Tesco online jako průkopník prodeje potravin na internetu

Frontám u pokladen a nedostatku prodavaček se dá předejít i jinou cestou: nabídkou potravin na internetu. Zatímco ostatní řetězce kvůli vysokým investicím o prodeji potravin online jen přemýšlejí, Tesco prodává potraviny online již od roku 2012. E-shop Tesca navíc nabízí mezi prodejci potravin přes internet jedny z nepřívětivějších cen. A to i přesto, že Tesco není zdaleka nejlevnějším maloobchodním řetězcem. Nielsen Admosphere provedla průzkum, ze kterého vychází, že iTesco má navíc nejširší nabídku potravin, nejpřehlednější web, nejlepší ceny včetně cen za odvoz a také nejlepší jméno. Z průzkumu také vyplývá, že pro iTesco se rozhodne 58 % respondentů, možná i proto, že dle výsledků společnosti Nielsen je ochota personálu donést zboží až ke dveřím zákazníků největší.

Lidl sice v září minulého roku spustil svůj e-shop, prodává tam ale pouze módu a zboží pro kutilství a volný čas. K prodeji zboží po internetu se tento rok uchýlily také drogistické řetězce. Tesco je tak stále mezi obchodními řetězci s potravinami jedničkou na trhu prodeje potravin online.

Zpět na seznam