Jak postupovat při ztrátě občanského průkazu? | VímVíc.cz

Jak postupovat při ztrátě občanského průkazu?

03. 02. 2020

Ztráta peněženky nebo dokladů je nepříjemná věc, která minimálně jednou za život potká každého z nás. Ztratili jste občanský průkaz nebo vám byl odcizen a vás teď jímá panika, co si počít? Přečtěte si, jak celou situaci vyřešit, kde ztrátu nahlásit a zda vám hrozí nějaká pokuta. Tato nepříjemná situace totiž nemusí být tak ožehavá, jak se na první pohled může zdát.

Jak postupovat při ztrátě občanského průkazu?

Občanský průkaz a jeho význam

Občanský průkaz je jedním z nejdůležitějších dokladů, který bychom měli nosit neustále při sobě. Slouží k prokázání naší totožnosti a dokonce s ním můžeme cestovat v rámci Schengenského prostoru a s pár výjimkami i mimo něj. Většina z nás nosí svou občanku v peněžence, společně s platebními a věrnostními kartami a řidičským průkazem. Pokud ale patříte k těm, kteří vše například v zadní kapse kalhot, pravděpodobnost toho, že se vám přihodí nepříjemná situace ztráty, je mnohem vyšší.

Ztráta nebo odcizení?

Ať už se tedy stalo, že vám ukradli peněženku se všemi doklady, ztratili jste ji nebo vám vypadl obsah zmíněné kapsy, je dobré začít situaci řešit co nejdříve, a to ve vašem vlastním zájmu. Platební karty můžete bez problémů zablokovat prostřednictvím internetového bankovnictví nebo po telefonu na zákaznické lince banky. S doklady už je to o něco složitější.

Než se vydáte na úřad

Ještě než se ve vší panice vydáte na policii či úřad, určitě se vyplatí v klidu zamyslet nad všemi možnostmi, kde jste mohli svou občanku. Nebyli jste na poště a nenechali ji na přepážce? Nemohli jste ji v rychlosti místo do peněženky schovat do kapsy kalhot či saka? Klidně obraťte celý byt vzhůru nohama. Váš průkaz na vás totiž může čekat na naprosto nečekaných místech.

Kde nahlásit ztrátu či odcizení občanského průkazu?

V případě, že jste občanský průkaz ztratili nebo jej nemůžete najít, máte několik možností, kde můžete situaci nahlásit. Jednou z nich je nahlášení na kterémkoli obecním úřadě s rozšířenou působností. Tam mimo jiné nahlašujete i změnu trvalého bydliště i jména v případě svatby. Druhou možností je jakýkoli matriční úřad.

Byli jste okradeni a přišli jste tak o občanský průkaz? Tak to budete muset na Policii České republiky. Pro obě situace (ztrátu i krádež) platí povinnost nahlášení neprodleně po zjištění, že doklad nemáte. Trochu nepříjemné je, že se všude musíte dostavit osobně. Na všech zmíněných institucích provedou zápis do systému evidence občanských průkazů a číslo vašeho dokladu bude také zapsáno na seznamu Ministerstva vnitra, Interpolu a v Schengenském informačním systému jako neplatné. To vše, aby nedošlo ke zneužití OP.

Co když ztrátu ani krádež OP nenahlásíte

Možná uvažujete nad tím, jak velký problém je, pokud ztrátu ani odcizení svého občanského průkazu nenahlásite. Svět se nezboří, no ne? Konkrétně tohle se asi nestane, ale každopádně tím riskujete zneužití svých osobních údajů a také vám hrozí pokuta až do výše 10 000 Kč. Finanční postih stejné výše vás může potkat i v případě, že jste hlava děravá a ztrátu nahlašujete poněkolikáté.

Občanský průkaz se našel

Našli jste svůj občanský průkaz? Jistě máte radost, ale bohužel vás zklameme. Pokud jste už jeho ztrátu nahlásili, doklad je neplatný a musíte si zažádat o nový. To samé platí i pro případ, kdy dostanete oznámení od policie, že se našla vaše ukradená peněženka se všemi doklady. Vše je potřeba zařídit znovu.

Do kdy a kde zažádat o nový občanský průkaz?

O nový občanský průkaz byste si měli, a to v případě odcizení i ztráty, zažádat nejpozději do 15 pracovních dnů od nahlášení situace úřadům. Podat žádost musíte opět osobně. Dobrou zprávou je, že již nemusíte, jak to bývalo ještě před pár lety, na úřad v místě trvalého bydliště. Můžete se dostavit na kterýkoli obecní úřad s rozšířenou působností.

Co je potřeba k podání žádosti o nový OP?

Pokud jste si v poslední době nežádali o nový průkaz, budete zřejmě příjemně překvapeni zrychlením a zjednodušením celého procesu oproti své poslední návštěvě. Při podávání žádosti už nemusíte mít připravenou pasovou fotografii, úředník vás vyfotí přímo na přepážce. Takže si určitě ten den nezapomeňte doma úsměv, dobrou náladu a pro jistotu hřeben. Dále budete potřebovat také potvrzení, které dostanete při hlášení zcizení nebo ztráty OP. Celý úkon bude i něco stát. Připravte si s sebou 100 Kč, ale dnes už na většině úřadů můžete platit také kartou. Poslední a veledůležitou věcí, co nesmíte zapomenout je nějaký doklad totožnosti – tedy rodný list nebo pas.

Ztráta rodného listu?

Pas neboli cestovní doklad nejste povinni vlastnit. Pokud necestujete mimo Evropskou unii, zcela si vystačíte s občanským průkazem. Doklad, který byste ovšem mít určitě měli je rodný list, v němž jsou uvedeny všechny vaše osobní údaje.

Může se ovšem stát, zejména při stěhování, že rodný list ztratíte. V této situaci se musíte obrátit na matriku ve svém rodném městě, která vám za poplatek 100 Kč vystaví duplikát vašeho rodného listu. Ztrátu rodného listu nemusíte nahlašovat žádnému jinému úřadu a velkou výhodou také je, že nemusíte chodit na úřad osobně. Vše může vyřídit kdokoliv z rodinných příslušníků a nemusíte psát ani plnou moc.

Problematika neplatných dokladů

Výše jsme zmínili, že pokud nahlásíte ztrátu občanského průkazu a později doklad najdete, nemění to nic na tom, že je neplatný a musíte ho vrátit. Obecně se čas od času vyplatí zkontrolovat platnost všech dokladů. Občanka, řidičský průkaz i pas jsou až na výjimky vydávány s platností deseti let. Je to trochu paradox, ale při takto dlouhém časovém období se může lehce stát, že termín výměny propásnete.

Co dělat když zjistíte, že je některý z těchto dokladů již po datu platnosti a je tedy neplatný? V prvé řadě byste co nejdříve měli zajít na příslušný úřad a zažádat o nový průkaz. Také s sebou nezapomeňte vzít ten starý, který musíte odevzdat. Neplatné doklady nikdy nevyhazujte nebo je neschovávejte doma v zásuvce. V ČR je držení propadlých dokladů trestné. Posuzuje se jako přestupek a může vám být udělena poměrně vysoká pokuta.

Jak dlouho trvá vyřízení žádosti o nový OP

Jistě vás zajímá, jak dlouho potrvá, než budete držet v rukou svůj nový občanský průkaz. Vyřízení žádosti prostřednictvím úřadu s rozšířenou působností trvá standardně zhruba měsíc. Záleží na počtu podaných žádostí a celkové vytíženosti úřadu. Až bude váš průkaz hotový, úředník vyřizující vaši žádost vás bude kontaktovat prostřednictvím sms zprávy na vámi uvedené číslo, nebo na váš e-mail. Novou občansku si můžete vyzvednout v místě trvalého bydliště, ale i na úřadě, na který jste přišli žádost podat.

Potřebujete občanský průkaz dříve?

Blíží se dovolená nebo důležitá služební cesta do zahraničí? Pokud na nový občanský průkaz spěcháte, nemáte pas a občanka je jedinou vaší záchranou, máme pro vás dobrou zprávu. Celý proces máte možnost podstatně urychlit, ale nebude to zadarmo. Stačí to nahlásit úředníkovi, se kterým sepisujete svou žádost a za poplatek 500 Kč si lze hotový občanský průkaz se strojově čitelnými údaji vyzvednout už do 5 pracovních dní.

Nová občanka na počkání

Skutečně vás tlačí vás čas a i pět pracovních dní je pro vás příliš dlouhá doba? Existuje ještě jedna možnost, která je opravdu expresní, ale má to pár háčků. Svůj nový občanský průkaz můžete mít hotový do 24 hodin od podání žádosti, ale kromě toho, že vás to opět bude něco stát, v tomto případě 1 000 Kč, musíte si také doklad vyzvednout osobně v Praze přímo na Ministerstvu vnitra České republiky. Svou žádost o občanský průkaz do 24 hodin můžete normálně podat na úřadě s rozšířenou působností, výlet do Prahy a návštěva ministerstva vás ale rozhodně nemine. Navíc v případě, že budete žádost podávat v pátek, i tak si budete muset počkat až do pondělí. Všechny doklady, expresní i ty vydané v řádný termín, si můžete vyzvednout pouze v pracovní dny.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo
Pokud chcete vědět o všem zajímavém první, tak se u nás registrujte!

Témata:

Ze života zaměstnanců Cestování a dovolené