Oslava narozenin v práci: Jak neudělat faux-pas? | VímVíc.cz

Oslava narozenin v práci: Jak neudělat faux-pas?

12. 09. 2018

Někdo oslavy narozenin miluje, pro někoho jsou noční můrou. Oslava narozenin v práci pak může být nepříjemný zážitek pro všechny zúčastněné. Důležité je nastolit pravidla a ta dodržovat. V ideálním případě formu oslav na pracovišti určuje firemní politika. Pokud ne, je potřeba vše dobře promyslet.

Oslava narozenin v práci: Jak neudělat faux-pas?

Vaše jubileum, vaše pravidla

Spoléhat se na to, že před kolegy utajíte své narozeniny, většinou nebývá ta nejlepší strategie. Šance, že datum vašeho narození někdo zjistí a prozradí ostatním, je stejně velká, jako že to někomu omylem uklouzne mezi řečí. A nejhorší věc, která se může stát, je nechat se zaskočit tajnou oslavou s prázdnýma rukama.

Většina potenciálně nepříjemných situací se dá řešit včasným nastolením pravidel. Pokud nemáte ve firmě jasně daný úzus, jak oslava narozenin jednoho ze zaměstnanců probíhá, řekněte dopředu svým kolegům sami, co od oslavy očekáváte a jak by měla probíhat.

Noví členové týmu řeší většinou otázky typu, zda oslavu vůbec pořádat, jestli na pracovišti nebo mimo něj, kolik lidí pozvat a koho konkrétně. U dlouholetých pracovníků se začnou vynořovat ožehavé otázky spíše ve spojení s kulatými narozeninami a významnými jubilei. Druzí zmiňovaní jsou v ještě těžší situaci, protože jejich dlouholetí kolegové většinou určitou formu oslavy očekávají. Výhodu v tomto směru mají například učitelé, kterým jejich pracovní doba umožňuje oslavit narozeniny o přestávkách.

Oslava narozenin v práci má velký potenciál vyústit v nepříjemné nebo trapné situace. Pokud jasně stanovíte pravidla, vyhnete se fiasku.

Lež má krátké nohy

Ať už řešíte jakékoli dilema ohledně oslavy narozenin s kolegy z práce, zamyslete se, jaká je šance, že o vašich narozeninách vědí. Pracuje na personálním oddělení kolega, kterému občas uniknou osobní informace o spolupracovnících? Jste s kolegy propojení přes Facebook nebo firemní síť, kde by mohly být k dispozici informace, jako je datum vašeho narození? Zná vás některý z kolegů natolik dobře, že by to mohl říct ostatním? Většinou asi zjistíte, že ano a že nemá smysl nic riskovat. Zvláště pokud je u vás ve firmě běžné někoho oslavou překvapit.

V případě, že oslavu pro kolegy uspořádat chcete, pak už stačí jen vtipná pozvánka na narozeniny a můžete se pustit do příprav. Většina lidí, kteří oslavy v práci pořádají, dost často ví, koho je vhodné pozvat a u koho to nutné není. Mnoho pracovníků řeší oslavu narozenin tak, že vezmou pohoštění do práce. Dejte svým kolegům také na srozuměnou, jak velký večírek chystáte. Pro ně pak bude jednodušší domluvit se na odpovídajícím dárku.

Pokud o oslavu narozenin s kolegy nestojíte, zkuste jim to dát slušně najevo. Stejně jako v případě, kdy je vám jasné, že kolegové očekávají oslavu rozměrů, jakou vy nejste ochotní pořádat. Pozvánka na narozeniny by měla jít od srdce nebo být z kolegiality, jen v minimu případů by měla být z povinnosti. Pořád bude lepší, když si kolegové budou chvíli myslet, že se na nich snažíte ušetřit, než investovat do oslavy peníze, pro které máte lepší využití.

Pokud jde o oslavu narozenin v práci, snažte se být co nejvíce upřímní v rámci slušných mezí. Nikdy neuděláte chybu, když vezmete do práce malé pohoštění.

Požádejte o pomoc

V případě, že si nejste vůbec jistí, zda je oslava narozenin s kolegy vhodná nebo naopak žádaná, jak by měla být veliká a koho pozvat, zkuste se obrátit na blízkého kolegu. Kromě dalšího názoru tak můžete získat spojence. Může zjistit mezi ostatními kolegy informace, které by vám napřímo neřekli. Úplně ideální je, když vedení firmy nastolí určitá pravidla. Pak budou všichni vědět, co se od nich očekává a jak se mají zachovat. Může například platit pravidlo, že na pracovišti je povoleno slavit pouze kulatá jubilea v podobě odpoledního pohoštění v zasedačce.

Jasně nastavená pravidla ochrání hlavně zaměstnance, který se cítí být do pořádání oslavy nucený. V případě, že někdo chce s kolegy uspořádat oslavu, není problém si zamluvit hospodu mimo pracoviště a pracovní dobu. Taková oslava narozenin je pak výrazně uvolněnější a vzhledem k tomu, že kolegové se pravděpodobně dobře znají, není problém ani s výběrem vhodného dárku. Vedení také může zjednodušit zaměstnancům celou situaci tím, že samo pro oslavence připraví malou pozornost, všichni mu oficiálně popřejí a celá situace je vyřešená.

V případě, že oslava narozenin na pracovišti nemá jasně stanovená formální pravidla, vyplatí se požádat o pomoc oslavou jednoho z kolegů.

Oslava narozenin v pracovní době

Podle zákoníku práce a pracovní smlouvy mají zaměstnanci jasně určeno, co mají během pracovní doby dělat. Oslava narozenin rozhodně není náplní práce. Obyčejně ale o jejím konání rozhoduje vedení firmy či šéf, který se sám rozhodne, jestli vám takové nadstandardní benefity poskytne. Mnoho firem se do pořádání oslav pro zaměstnance zapojuje a tím vlastně dává svým zaměstnancům zelenou, jak narozeniny oslavit v pracovní době.

V případě, že se jedná o mladou firmu s mladými zaměstnanci, například o startup, jednou z vhodných možností, kde uspořádat oslavu je teambuilding. Teambuildingové hry uvolní atmosféru a rozproudí zábavu. Navíc taková akce není povinná, pokud není vedena jako školení nebo jiná forma prohloubení kvalifikace zaměstnance.

Pracovníci se tak mohou svobodně rozhodnout, zda se akce zúčastní. A vzhledem k tomu, že nebudou na pracovišti, je povolená i konzumace alkoholu. Ta je na pracovišti ze zákona zakázaná a to platí i pro firemní teambuilding, který je součástí pracovní doby a výkonu práce.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Ze života Ze života firem a kanceláří