Vše o záruční době či lhůtě pro spotřebitele! | VímVíc.cz

Vše o záruční době či lhůtě pro spotřebitele!

07. 02. 2020

Každý den nakupujeme desítky, stovky a tisíce kusů zboží, často se nám ale stane, že zboží nefunguje, přestane fungovat nebo nesplňuje naše požadavky. Jaké jsou naše možnosti na reklamaci, výměnu či vrácení zboží nebo na vrácení peněz? Jak je na záruční dobu a reklamace nahlíženo občanským zákoníkem? Prodejci zboží a služeb mají vůči zákazníkovi či klientovi určité povinnosti a Vy byste měli, jako zákazník, vědět, jaká jsou Vaše práva a co můžete zákonně od prodejce požadovat. Jak dlouho trvá vyřízení reklamace? Co dělat, pokud reklamace nebude vyřízena? Jak nám může pomoct Česká obchodní inspekce? Všechny tyto informace naleznete v článku níže.

Záruční doba - lhůta pro spotřebitele, občanský zákoník

Prodej zboží, služeb vs. Záruční doba, lhůta

Prodejce zboží či poskytovatel služeb má vůči zákazníkovi nebo klientovi dle občanského zákoníku č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele následující povinnosti:

Informační povinnost spočívá v tom, že je prodejce nebo zprostředkovatel služby povinen plně informovat zákazníka či klienta o vlastnostech prodávaných výrobků, charakteru poskytovaných služeb, cenách, rizicích, apod. Záruka a odpovědnost spočívá v povinnosti nést odpovědnost za prodané výrobky či zprostředkované služby. Vyřizování reklamací je plně pod záštitou prodávajícího, který je povinen řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva na reklamaci.

Záruční doba - lhůta pro spotřebitele, občanský zákoník

Záruční doba 2020

Jak jsme již řekli, záruční doba je řízena pravidly občanského zákoníku. Záruční doba se týká všech prodejců zboží, kamenných prodejen i internetových obchodů, kteří ručí za kvalitu svého zboží. Pokud se určitá vada či poškození projeví v záruční době, zákazník má právo výrobek reklamovat. Obecně má zboží záruku 2 roky od okamžiku zakoupení. Tato dvouletá záruční doba se nevztahuje na zboží, které má krátkou trvanlivost, například potraviny.

Záruka se k nákupu zboží vztahuje automaticky a je zdarma na základě občanského zákoníku. V současnosti je velmi oblíbená tzv. prodloužená záruka, kdy si například na citelně dražší zboží připlatíme určitou předem definovanou částku, která nám garantuje delší záruční dobu. Obvykle k možnosti prodloužené záruky přistupují autorizovaní prodejci nejrůznějších značek, kteří spolu s prodlouženou zárukou umožňují také pravidelný servis daného výrobku.

Během zákonné záruční doby je prodejce povinen vyhovět žádosti zákazníka a výrobek uvést do provozuschopného stavu. Existují 3 možnosti, jak se dá reklamace vyřešit:

  • oprava zboží do 30 dní
  • výměna zboží do 30 dní
  • vrácení peněz nad 30 dní

Existuje ještě jedna varianta, pokud dojde k reklamaci do 30 dní od zakoupení zboží, můžete přímo žádat o vrácení peněz za zboží a ihned si koupit zboží nové/jiné nebo si můžete zboží vyměnit za jiný kus. V případě, že se k reklamaci uchýlíte v lhůtě po 30 dnech, můžete čekat až 30 dní na vyřízení reklamace.

V případě, že uplynulo 30 a více dní od zakoupení zboží, budete muset dodržet reklamační pravidla. Uvedete, co s výrobkem je a zda byste upřednostnili výměnu nebo opravu výrobku, pokud to bude možné. Prodejce má ze zákona na vyřízení reklamace 30 dní, během kterých výrobek opraví nebo jej vymění. Nebude-li možná oprava nebo výměna, budou Vám vráceny peníze.

Kde uplatnit reklamaci?

Nevíte si rady s reklamací a způsobem, jakým byste měli zboží reklamovat? Nejčastěji se reklamace podává při v kamenné prodejně, kde jste dané zboží zakoupili. V případě, že jste zboží koupili online, naleznete na webových stránkách obchodu přesné informace, jak při reklamaci postupovat. Obvykle budete moct zaslat reklamované zboží na reklamační oddělení obchodu na náklady společnosti, u které jste vadné zboží zakoupili.

Co k reklamaci potřebujete/nepotřebujete?

Co potřebujete k úspěšné reklamaci? Mnoho lidí se mylně domnívá, že musí k reklamaci donést zboží v původním obalu. Není tomu tak. Stačí samotné zboží. Ideální je, když spolu se zbožím donesete i účtenku či fakturu, aby mohla být reklamace rychle zprocesována. Jsou ale lidé, kteří si zapomněli doklad o zaplacení uložit nebo ho ztratili. I v tomto případě Vám může prodejce pomoct a reklamaci uskutečnit, potřebné doklady si dohledá např. za pomoci čísla objednávky nebo Vašich identifikačních údajů.

Jak se reklamace počítá?

Od kterého dne se začíná běžet reklamační období? Přijdete-li reklamovat nefunkční či rozbité zboží, reklamační období začíná běžet od následujícího pracovního dne a končí po uplynutí 30 dní. Končí-li reklamační lhůta o víkendu nebo o státní svátek, reklamace je prodloužena na následující pracovní den.

Odstoupení od kupní smlouvy pro nevyřízení reklamace

Prodávající je povinen kupujícího o vyřízení reklamace vyrozumět, pokud tak neučiní, reklamace je považována za nevyřízenou a zákazník může odstoupit od smlouvy a může žádat vrácení peněz. Takto je reklamace definována v občanském zákoníku, proto nemějte strach uplatnit svá práva. Za nevyřízenou je považována i reklamace, která byla vyřízena pouze z části, pokud například některé vady nebyly odstraněny nebo byly odstraněny jen z části a věc po převzetí vykazuje stále ty stejné vady. I v tomto případě máte nárok na vrácení peněz.

Reklamace zboží zakoupeného na internetu

Žijeme v době, kdy jsou nákupy přes internet na denním pořádku. Jak je to s reklamacemi zboží zakoupeného přes internet? I zboží zakoupené na internetu můžete reklamovat. Zboží, které zakoupíte v kamenné prodejně, můžete obvykle do 30 dní vrátit bez udání důvodů. Zboží zakoupené na internetu můžete vrátit do 14 dní bez udání důvodu.

V případě, že vracíte zboží zakoupené přes internet bez zjevného důvodu poškození či nefunkčnosti, musíte splnit následující podmínky:

  • zboží musí být vráceno v původním obalu a se vším příslušenstvím
  • zboží nesmí být nijak poškozené
  • úhrada za dopravu k prodejci je na Vaše náklady

Splníte-li tyto povinnosti do 14 dní od zakoupení zboží, prodejce je povinen Vám vrátit peníze, které jste za výrobek zaplatili.

Pokud reklamujete zboží, které je rozbité či nefunkční, dopravu hradí prodejce výrobku. V případě, že by bylo potřeba, abyste dopravu v tomto případě uhradili sami. Prodejce je poté povinen Vám tuto částku za dopravné proplatit.

Prodej zboží - záruční doba, záruční doba a občanský zákoník, lhůta pro spotřebitele

Záruční doba na nemovitost

Věděli jste, že se záruční doba může vztahovat i na nemovitost? Záruční doba na nemovitost má trochu jiná pravidla než záruční doba na zboží. V případě nemovitosti a záruky záleží na tom, jak byla nemovitost pořízena.

Pokud jste si nechali postavit nemovitost v rámi smlouvy o dílo, záruční doba činí dle občanského zákoníka 3 roky. V případě kupní smlouvy je situace komplikovanější, kupní smlouva a záruka není v občanském zákoníku definována, proto je nutné, abyste si v tomto případě nechali záruční podmínky implicitně definovat ve smlouvě. V opačném případě se Vám může stát, že

Česká obchodní inspekce

V případě, že by reklamace nebyla vyřízena ku Vaší spokojenosti, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci (ČOI), která Vám s tímto občanskoprávním sporem pomůže. Musí se ale jednat o opodstatněnou a doložitelnou stížnost, například pokud Vaše reklamace nebyla vyřízena a nebyly Vám vráceny peníze, apod. Tento spor je řešen za pomoci mimosoudního spotřebitelského sporu ADR (alternative dispute resolution). Pokud nedojte k vyřešení za pomoc České obchodní inspekce, nezbývá nic jiného než se obrátit na soud.

Reklamace obvykle nejsou nic složitého a prodejci se snaží vyjít svým zákazníkům maximálně vstříc a reklamaci vyřídit ku jejich spokojenosti. Ne nadarmo se říká: "Zákazník - náš pán." Princip obchodování a prodeje je jednoduchý. Spokojený zákazník přináší prodejci pozitivní reference a naláká další zákazníky. V opačném případě by zákazníci volili jiné prodejce, kde k nim budou vstřícnější.
článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Ze života firem a kanceláří Ze života zaměstnanců