Prodej nemovitosti s realitní kanceláří | VímVíc.cz

Prodej nemovitosti s realitní kanceláří

07. 05. 2018

Chystáte se prodat nemovitost a rozhodujete se, zda využít služeb realitní kanceláře nebo zajistit prodej domu bez realitky? V souvislosti s ní vás čekají nějaké výdaje v podobě provize, co vše je do ni ale zahrnuto?

Prodej nemovitosti s RK

Provize realitních kanceláří

Provize jednotlivých realitních kanceláří ani makléřů není nijak pevně stanovena. Obvykle se ale pohybuje ve výši 4 až 5 % z ceny prodávané nemovitosti. S vyšší cenou nemovitosti pak provize zpravidla klesá. Pokud jde na druhou stranu o nemovitost nižší hodnoty například někde na odlehlém místě, stanovují si makléři minimální výši provize, který již není udávána v procentech, ale konkrétní částce. Pro představu se podívejme na pár konkrétních čísel. Pokud jde o reality do 1 milionu korun, makléři si nejčastěji stanoví provizi kolem 50 tis. Kč. Pokud se nemovitost pohybuje v řádech stovek tisíc, pravděpodobně se na provizi nedostanete po 40 tis. korun. A pokud se pohybujete v rámci hlavního města, připlatíte si pravděpodobně ještě více. Zde se totiž provize kvalitního realitního makléře často nedostane pod 100 tis. Kč.

Tak, jak je tomu všude, i na trhu realitních kanceláří lze najít nějaké levnější makléře, díky kterým ušetříte několik tisíc na provizích. Pozor ale na podezřele nízké provize, které často signalizují nějaká problém v podobě zhoršené kvality. Pravdou je, že prodej nemovitosti vyžaduje mnoho času a úsilí, pokud tedy makléř vykonává tuto práci za podezřele nízký poplatek, zákonitě se to musí někde odrazit. Můžete se tedy setkat se zhoršeným marketingem prodeje, zanedbanou přípravou podkladů nebo například omezeným rozsahem inzerce, což může způsobit mnohem obtížnější podmínky prodeje.

Provize se nejčastěji pohybují v hodnotě 4 až 5 % ceny nemovitosti.

Prodej nemovitostí – Kdo platí provizi?

Častou otázkou jak prodejce tak kupujícího často bývá, kdo z nich platí provizi makléři? Zpravidla tomu bývá tak, že ji uhradí prodávající. Jde o logické řešení toho, že by být makléř placen tou stranou, jejíž zájmy hájí. V opačném případě by totiž mohlo dojít k tomu, že by mu šlo pouze o to, aby nemovitost prodal a neřešil by za kolik peněz.

Pravidlem je, že by měl být prodejce nemovitosti se všemi poplatky v rámci provize seznámen již před začátkem prodeje, a to prostřednictvím zprostředkovatelské smlouvy. Nemělo by se tedy nikdy stát, že makléř po ukončení jeho práce nebo během ní naúčtuje klientovy nějaké dodatečné poplatky, o kterých původně nebyla řeč.

Provizi realitní kanceláři platí zpravidla prodávající nemovitosti.

Nemáte dostatečné úspory pro koupi nového domu? Podívejte se, jak je na tom hypotéka 2018.

Co všechno z provize realitní kancelář zaplatí?

Přemýšlíte o tom, co všechno za vás makléř uhradí díky provizi, kterou mu zaplatíte? Věřte, že toho není málo. V rámci prodeje jedné nemovitosti se jedná až o 34 úkonu, které musí makléř zajistit a případně uhradit. Ty jsou samozřejmě přesně stanoveny ve smlouvě spolu s částkami, které na každý připadnou. Pojďme se podívat na pár z nich.

Homestaging – prezentace domu je důležitá

Prvním z úkolů, které makléř má, je tzv. homestaging. Jedná se o jakousi přípravu nemovitosti k prodeji a zajištění její atraktivity pro zájemce. Patří sem práce jako uspořádání nábytku a dekorací, nastavení osvětlení a celková vizáž prostoru. Tato část je před samotným prodejem opravdu velmi důležitá, jelikož se potencionální zájemci budou v domě cítit dobře a lépe si představí život v něm.

Poté následuje focení nemovitosti, které by bez předešlého homestagingu nemělo proběhnout. K tomu musí makléř zařídit kvalitní fotografie či videa, která následně zveřejní v rámci inzerátu. Dále musí zhotovit přehledný dispoziční plán nemovitosti. To jsou všechno věci, které ho stojí nejen čas, ale často i peníze za profesionálního fotografa či jiné odborníky.

Příprava nemovitosti nesmí být před její dokumentací zanedbána.

Inzerce na realitních serverech

Po důležitých přípravách a zhotovení všech potřebných materiálů přistupuje makléř k samotnému publikování inzerátu na realitní servery. Zde platí pravidlo, že není důležitá kvantita, ale kvalita. Zkušení makléři tedy ví, na které servery inzerát umístit, aby se dočkal co nejrychlejší a nejčetnější odezvy. Nesnaží se tedy nemovitost nabízet na všech serverech, které internet nabízí, ale vybere si ty, které mají největší návštěvnost, a tedy největší potenciál úspěchu. Nejčastěji se jedná například o portály:

  • Sreality.cz
  • Reality.idnes.cz
  • Realitymix.cz

Překvapením není, že ani inzerce na serverech je zpoplatněná. Zde tedy makléř využije další část provize. Zde ovšem můžete narazit v případě, že jste vsadili na realitní kancelář s co nejmenší provizí. Může se totiž stát, že takoví makléři odmítají za inzerci platit a nemovitost tak prezentují pouze na serverech s menší návštěvností, kde je to sice bez poplatku, pravděpodobnost rychlého prodeje ovšem rapidně klesá.

Některé realitní kanceláře využívají i propagace pomocí tištěných letáků a outdoorové reklamy. To jsou samozřejmě další náklady čerpané z provize, kterou zaplatíte.

Z provize jsou hrazeny i poplatky za umístění inzerátu na nejnavštěvovanější realitní servery.

Další poplatky spojené s prodejem

Potom tu máme i další běžné poplatky, které souvisí s prodejem nemovitosti a jsou hrazeny z provize. Patří mezi ně:

  • přezkoumání právního stavu nemovitosti
  • tvorba nabídkového listu
  • ověření podpisů
  • návrh na vklad na katastrální úřad
  • ověření kupní schopnosti potencionálního klienta atd.
Služby nad rámec sjednané smlouvy musíte zaplatit z vlastní kapsy.

Nad rámec smlouvy vám pak může makléř nabídnout další služby, za které doplatíte nějaké poplatky dle sazebníku, jelikož nejsou součástí smlouvy a do provize se tak nezapočítávají. Mezi takové služby může patřit posudek soudního znalce, tvorba virtuální prohlídky nebo např. příprava přiznání pro daň z převodu nemovitosti.

Témata:

Ze života Ze života firem a kanceláří