E-mail, neboli elektronická pošta, je v dnešní době nepostradatelnou elektronickou vymožeností, kterou využívá většina z nás. Email patří mezi hlavní komunikační nástroje internetu. E-mail, jinak také mail, používáme pro naše soukromé, pracovní, služební i obchodní účely. Většinou volíme mezi dostupnými freemaily. Za poslední léta se výrazně změnilo to, kterému freemailu dáváme přednost. Můžeme si položit otázku: Proč lidé používají Centrum mail v době Googlu?
V našem článku se pokusíme na tuto otázku odpovědět. Stejně tak Vám vysvětlíme, k čemu je používání e-mailu dobré a jak ho používat obecně. Podíváme se na situaci v České republice a na to, jaké freemaily u nás nejčastěji používáme. Zaměříme se také na to, jak takový e-mail založit a jak bychom s ním měli správně pracovat.
O e-mailu obecně
Zkratka e-mail znamená electronic mail/elektronická pošta. Zjistili jsme, že elektronická komunikace začala fungovat dříve, jak samotný internet a to vždy v rámci jednoho počítače a více uživatelů. První oficiální e-mailové účty se začaly zakládat okolo roku 1972. Ale až na konci 20. století, kdy odstartovala služba hotmail.com, došlo k masivnímu vzrůstu uživatelů e-mailových schránek. Například Gmail společnosti Google začal fungovat až v roce 2007.
E-mail můžeme považovat za elektronickou obdobu klasické pošty a klasických dopisů. Potřebujete pouze připojení k internetu a můžete začít psát e-mail. Odesíláte, přijímáte zprávy (e-maily), odeslání mailu trvá několik málo sekund, zprávy se uchovávají ve Vaší schránce a nepotřebujete žádné papíry, obálky a známky a čekat několik dní, než se Vaše zpráva doručí. Komunikujete s lidmi po celém světe bez žádného omezení. Pomocí e-mailů můžete také odesílat a přijímat fotky a obrázky, Word dokumenty, PDF dokumenty a další soubory.
Na druhou stranu je potřeba e-mailovou schránku brát trochu seriózně. V každém e-mailu bychom měli příjemce pozdravit, oslovit a rozloučit se s ním. V samotném textu dodržujte gramatická pravidla, text správně strukturujte a udělejte maximum pro to, aby se e-mail příjemci zprávy dobře četl.
Rovněž je důležité vybrat správnou a seriózní e-mailovou adresu. Název naší schránky je obvykle ve formátu jmeno.prijmeni@domena.cz. Většinou by se mělo v názvu objevit Vaše jméno, zavináč, název domény a přívlastek .cz nebo .com. I v tomto případě platí, že by adresa Vašeho e-mailu měla působit seriózně.
K čemu všemu je potřebná aktivní e-mailová schránka?
V současnosti si to bez aktivního e-mailového účtu nedokážeme představit. Aktivní e-mail je potřebný k mnoha dalším úkonům. K jakým?
- přichází nám na něj online výpisy z bankovních účtů
- při aktivaci a k plnému využití chytrých mobilních telefonů
- při online nakupování nám na e-mail přichází shrnutí a potvrzení objednávky
- při registraci na různé sociální sítě
- při výběrovém řízení, aj.
Centrum mail a ostatní freemailové domény vs. Gmail
Mohlo by se zdát, že všichni uživatelé jsou přihlášení u společnosti Google a používají její Gmail, ale není tomu tak. V České republice se najde pořád obrovské množství konzervativnějších uživatelů, kteří používají české e-mailové domény jako např. Centrum mail, Seznam mail nebo Atlas mail.
Proč pořád používáme Centrum mail, aj. v době Googlu?
Jak jsme již řekli, e-mailový účet Gmail od společnosti Google se v České republice začal šířit až v roce 2007. V tu dobu ale už velké množství lidí mělo založenou svou e-mailovou schránku např. u centrum.cz nebo seznam.cz. Tyto e-mailové schránky nabízejí všechny totožné služby: přijímací a odesílání e-mailů, obrázků, fotek a dalších souborů, určitá velikost e-mailové schránky, kompatibilita s dalšími internetovými službami a aplikacemi.
Uživatelé, kteří měli své účty už založené, neměli potřebu přecházet okamžitě k Gmailu. Mladší generace, které si postupně své e-mailové schránky zakládaly, většinou volily právě novinku ve formě Gmailu. Gmail se od samého začátku snaží jít s dobou a Centrum a Seznam ze začátku tomuto vývoji nestačily. Nyní už se rozdíly zase pomalu stírají a i české domény jsou schopné konkurovat těm zahraničním.
Může se také zdát, že např. e-mail od společnosti Google, Gmail, má bezpečnější, několikafázové přihlášení (gmail přihlášení), vše ale ve výsledku záleží na Vámi zvoleném hesle. Zvolte si kvalitní heslo s malými a velkými písmeny, i číslicemi, aby se Vám nemohlo stát, že o svůj e-mailový účet přijdete. V současnosti se i české domény snaží zkvalitnit zabezpečení jednotlivých e-mailových účtů a začínají zavádět vícefázové přihlášení, kdy je např. nezbytné zadat pro kontrolu i své telefonní číslo (centrum mail přihlášení, seznam mail přihlášení).
Freemaily využívané v České republice
Níže přikládáme seznam nejvíce používaných freemailů v ČR.
- atlas.cz (patří pod centrum.cz)
- centrum.cz
- email.cz (patří pod seznam.cz
- gmail.com
- hotmail.com
- klikni.cz
- outlook.com
- post.cz (patří pod seznam.cz)
- seznam.cz
- tiscali.cz
- volny.cz
- yahoo.com
Proč lidé používají tradiční české e-mailové domény v době Googlu?
Pokud si nyní zakládáte novou e-mailovou schránku, nezáleží nakonec na tom, jakou doménu si vyberete, záleží na tom, jak pojmenujete svou e-mailovou adresu a jak silné pro ni zvolíte heslo.
Konzervativnější lidé možná zůstali u centrum.cz, seznam.cz a dalších českých domén, lidé, kteří se snaží jít s dobou dávají přednost gmail.com nebo jiným zahraničním doménám. Při výběru e-mailové schránky může také rozhodovat kompatibilita s dalšími službami a aplikacemi, míra zabezpečení, velikost schránky, aj.
Pokud Vám Vaše současná e-mailová schránka vyhovuje, není důvod ji měnit.
Pokud chcete vědět o všem zajímavém první, tak se u nás registrujte!