České a zahraniční podcasty! Kde poslouchat? | VímVíc.cz

Nejlepší české i zahraniční podcasty! Kde poslouchat?

08. 01. 2020

Podcasty jsou fenoménem posledních pár let ve světě a v pomalu začínají nabývat na popularitě i u nás. Přestože neexistují nikde přesné statistiky, kolik Čechů podcasty pravidelně poslouchá, podle odhadů Dana Tržila, jednoho z nejúspěšnějších a nejznámějších podcasterů v tuzemsku, se čísla pohybují kolem nižších desítek tisíc. Předpokládá se ale, že toto číslo bude v dalších měsících a letech prudce stoupat.

Nejlepší české a zhraniční podcasty - podcastové studio, mikrofon

Jaké jsou nejlepší české podcasty a proč a kde je začít poslouchat? A jak fungují podcasty na poli influencer marketingu? V našem článku se dozvíte nejen odpovědi na tyto otázky ale i tipy na nejlepší podcasty z Česka i ze zahraničí.

Co je to podcast?

Podcast je zvukový záznam mluveného slova, který je online a zdarma. Podcast je takovým rozhlasovým seriálem, jehož díly vycházejí v různých pravidelných i nepravidelných intervalech. Dalo by se říct, že se skrze podcasty navracíme ke starým rádiovým pořadům, které poslouchali naši prarodiče v dobách, kdy nebyla televize.

Slovo podcast údajně vzniklo spojením dvou anglických slov: iPod a broadcast. iPod je MP3 přehrávač od společnosti Apple a broadcast znamená v angličtině vysílání, ať už rozhlasové nebo televizní. A proč jsou podcasty čím dál více populární? Usnadňují život v tom, že si je můžete poslechnout cestou na nákup, při běhání nebo při úklidu či vaření. Máte tak splněno 2v1. A to se v dnešní době počítá!

Kdo je autorem podcastů?

Podcast můžete začít nahrávat klidně vy, a to hned dnes. Prakticky vám k tomu stačí pouze telefon a funkce diktafon. Neexistuje nějaký jasně daný profil, kterému musí autor podcastů odpovídat. Důležité je, aby svým tématem a projevem zaujal posluchače. Většina podcasterů se ve svých pořadech věnuje oblasti, které rozumí. To znamená, že pokud někdo celý život zasvětí oblasti IT, baví ho svět počítačů a techniky, asi nezačne natáčet pořad na téma novinky v oblasti módního průmyslu.

Populární podcasteři jsou často influenceři, kteří už mají svou fanouškovskou základnu a podcasty jsou pro ně novou platformou. S podcasty také přicházejí různé firmy, které si skrze tuto platformu k sobě lákají nové zákazníky či partnery. Obzvlášť v zahraničí jsou populární také pořady, za kterými stojí známé mediální domy.

nejlepší české a zahraniční podcasty - autor podcastů

Kde poslouchat podcasty?

Podcasty jsou další internetovou platformou a můžete je poslouchat na vašem počítači nebo mobilním telefonu. Právě na telefonu asi většina lidí poslouchá nejčastěji, skrze dostupné aplikace jak pro iOS tak i pro Android. Nejpopulárnějším zdrojem, kde najdete snad všechny české i zahraniční podcasty je aplikace Spotify. Jedná se o světovou streamovací službu, která nabízí hudbu i podcasty od předních světových vydavatelství. Další populární aplikace jsou: Pocket Casts, Google Podcasts, Apple Podcasts nebo Podbean.

Některé podcasty vznikají také jako videozáznamy, které autoři umisťují na Youtube i ke stažení. Pokud tedy nechcete jen poslouchat, ale chcete se i dívat, můžete zkusit i tuto platformu.

Podcasty a influencer marketing

V posledních měsících se na české scéně s novými podcasty doslova roztrhl pytel. A za většinou těchto nových podcastů stojí známé tváře z Instagramu. Pro influencery je podcast novou platformou, jak oslovit fanoušky a jak navázat další spolupráce. V zahraničí je poměrně běžné, že jednotlivé epizody podcastů jsou sponzorovány. Autor tak musí během epizody jmenovat dotyčnou firmu a svým posluchačům ji představit: jaké vyrábí produkty, kdo firmou stojí a kde si případně mohou koupit propagovaný produkt.

Témata podcastů: Co frčí v zahraničí?

Nabídka podcastů je skutečně pestrá a vybere si snad skutečně každý. Najdete podcasty, které se zaměřují na pejskaře, knihomoly, technofreaky, marketing experty nebo speciálně na maminky. Podcast můžete natáčet skutečně o čemkoliv. Obecně ve světě, konkrétně v Americe, jsou velice populární zpravodajské podcasty, za kterými stojí silné značky, jako The New York Times, CNN nebo i evropské BBC. Zpravodajské podcasty tak nahrazují noviny nebo klasické televizní noviny. Poslechnout si je můžete kdekoliv, vybrat si téma, jaké se vám líbí a nejste vázáni na konkrétní čas.

V USA byl velice populární také podcast The Serial, kde během 10 dílů tvůrci rozklíčovali starou vraždu. Tuto sérii si poslechlo několik miliónů lidí. Popularitě se těší také klasické lifestylové podcasty, podcasty se sportovní tématikou nebo podcasty formou rozhovorů, kdy jsou vyzpovídáni zajímavý lidé.

Chceš se naučit jazyk? Zkus anglické podcasty!

Podcasty jsou také platformou, kde vznikají unikátní učící projekty, skrze které se můžete zdokonalovat v jakémkoliv jazyce. Při vaření nebo při běhu si můžete do uší pustit jednotlivé epizody a nenásilnou formou si zlepšit slovní zásobu nebo gramatiku.

Velice populární je podcast Kubova English, kde vysvětluje vtipnou formou ustálené fráze, gramatiku nebo správnou výslovnost. Z německých můžeme doporučit například Auf Deutsch gesagt! V každém díle je mluvící část, která je zaměřena na rozšíření slovní zásoby a gramatická.

nejlepší české a zahraniční podcasty - spotify

Pravidla a koncept podcastu

Pravidla podcastu jsou taková, že žádná nejsou. Na výběr máte z různě dlouhých epizod, od několika málo minut po klidně dvouhodinové. Mohou vycházet pravidelně jednou týdně, či měsíčně, jiné vycházejí tak, jak má autor chuť nebo čas.

Stejně tak, jako podcast nemá žádná striktně daná pravidla, nemusí mít ani striktně daný koncept. Přesto, pokud chcete, aby vaše tvorba byla populární a našla si věrné posluchače, je třeba se zamyslet nad tím, jakým způsobem chcete podcast natáčet. Někdo si zve do svých pořadů zajímavé hosty a podcast natáčí formou rozhovorů. Jiní zase volí monolog, kdy sami rozebírají určitá témata. Někdo zase vytváří podcast ve více lidech a vede jej jako debatu.

Zásady úspěšného podcastu

Pokud byste měli ambice, aby se z vašeho projektu stalo něco víc než jen zábava, existuje pár zásad, kterých byste se měli držet. Tady jsou:

  • Kvalitní zvuk
  • Ano, podcast může natočit prakticky každý, kdo má v telefonu funkci diktafonu. Věřte ale, že to každý posluchač pozná. Proto pokud je vaším cílem oslovit větší množství, zaměřte se na kvalitní zvuk. Toho docílíte nejen kvalitním mikrofonem. Nemusíte si hned pronajímat podcastová studia. Pro začátek dbejte na to, abyste se nacházeli v prostoru, kde vás nic nebude rušit a kde není ozvěna. Nikdo nechce poslouchat rozhovor a mít v pozadí zvuk sušičky nebo pračky.

  • Pravidelnost
  • Ač si to lidé neradi připouští, máme rádi pravidelnost, rutinu a stereotyp. Jen z televize jsme zvyknutí na to, že každé úterý a čtvrtek frčí v televizi Ordinace v růžové zahradě. Stejnou pravidelnost mají posluchači rádi i u podcastů. Abyste oslovili co nejvíce lidí, musíte si ze svého podcastu udělat rutinu a vydávat nové díly pravidelně ve stejném intervalu. Nezáleží na tom, zda to bude jednou týdně, nebo každý den. Důležité je, aby se vaši posluchači na vás mohli spolehnout.

  • Nepodcenit úvod a znělku
  • Nabídka podcastů neustále roste. Proto pokud se nám jeden nelíbí, je velice snadné najít si něco jiného. A divili byste se, kolik lidí dokáže odradit už prvních pár tónů nebo vět po začátku. Proč poslouchat něco, co se vám na „první dobrou“ nelíbí, když máte na výběr ze stovky dalších pořadů? Věnujte tedy čas i střihu na začátku podcastu. Většina dílů začíná úvodní znělkou, která se nese v pozitivním duchu a měla by posluchače příjemně naladit.

  • Komunikace s posluchači
  • Vaši posluchači rozhodují o tom, zda se z vašeho podcastu stane něco víc než jen zábava v neděli večer. Proto myslete na to, že je ve vašem zájmu udržovat s nimi nějaký vztah. Ptejte se jich, co by si rádi poslechli, na jaké téma se máte zaměřit a reagujte na jejich připomínky.

Nejlepší české podcasty - rádio, vinohradská 12

České podcasty

Přestože v tuzemsku je tento fenomén teprve v kolébce, už i u nás najdeme pár pořadů, které mají nejen zajímavý obsah, ale stojí za nimi i zajímavý lidé. Průkopníkem na této sféře je bezesporu Dan Tržil se svými podcasty Proti proudu a Na vlně podnikání. Podcastům se věnuje také Petr Ludwig se svým pořadem DeepTalks, kdy youtubová videa předělává na audiostopu.

Síly na této platformě si začínají všímat i jiná zpravodajská média. Najdeme tak i zpravodajské podcasty od ČT24, Českého rozhlasu, Deníku N či iSportu.cz. Většinou se ale jedná o přetočené pořady do podoby audiostopy. A jaké jsou české nejznámější a nejúspěšnější podcasty?

Nejlepší české podcasty

Zde vám přinášíme přehled nejlépe hodnocených a nejvíce poslouchaných podcastů na českém trhu.

  • Proti proudu
  • Dan Tržil ve svém podcastu vede rozhovory se zajímavými a inspirativními lidmi, kteří mají zajímavé životní osudy. Jedná se o úspěšné lidi, kteří často museli bourat stereotypy a předsudky, aby dosáhli vysněného úspěchu. Jedná se o časově delší podcast v rozmezí 45 – 75 minut. Hosté tak stihnou představit nejen sebe a svůj projekt, ale také často na sebe prozradí i něco víc.

    Dan Tržil stojí i za podcastem Na vlně podnikání, který se specializuje na oblast businessu a podnikání a vyzpovídává v něm úspěšné podnikatele, freelancery a manažery.

  • Deep Talks
  • Deep Talks je projektem známého autora knižního bestselleru Konec prokrastinace, Petra Ludwiga. Do svého pořadu si zve zajímavé hosty z různých oblastí, které vyzpovídává trochu jiným způsobem. Baví se o tématech jako smysl života, hodnoty či životní propady. Máte tak šanci poznat známé lidi z trochu jiné perspektivy a rozhodně tento podcast doporučujeme.

  • Linka
  • Jeden z novějších podcastů za kterým stojí dvě známé internetové osobnosti: Karel „Kovy“ Kovář a Tereza Salte. Oba velice úspěšní influenceři se potkávají pravidelně jednou týdně a baví se společně na různá témata, jako vzdělávání, cestování či sport. Snaží se také přiblížit svět influencerů a ukázat lidem i tu práci, která často na sociálních sítích není vidět.

  • Vinohradská 12
  • Asi v současnosti nejlepší zpravodajský podcast na tuzemské scéně. Za Vinohradskou 12 stojí Český rozhlas, který začal vytvářet zpravodajské podcasty pro ty, kteří nemají čas a chuť sledovat klasické televizní zprávy. Dostane se vám zde plnohodnotných a aktuálních informací, které rozebírají nejen redaktoři Českého rozhlasu, ale také odborníci, kteří jsou zváni jako hosté. Podcasty jsou většinou v délce okolo 20 minut, a jsou tak ideálním společníkem na cestu do, anebo z práce.

  • Travel Bible podcast
  • Matouš Vinš ve svých epizodách vyzpovídává cestovatele, dobrodruhy a digitální nomády, kteří vyprávějí své cestovatelské historky a příhody, kterými boří mýty a ukazují, že k cestování nemusí mít člověk naditou peněženku.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Ze života firem a kanceláří Ze života zaměstnanců