Influencer marketing: Koho živí Instagram? | VímVíc.cz

Influencer marketing: Koho a jak živí Instagram?

15. 11. 2019

Dávno již je tomu, kdy se celebrity rodily na divadelních prknech, či na filmovém plátně. V dnešní době mají největší vliv takzvaní influenceři. Jejich síly si začínají všímat i firmy, a především jejich marketingové oddělení. Spolupráce s influencery se tak stává novou marketingovou strategií, která pomáhá získat firmám nové zákazníky. Jak ale tento svět funguje?

Influencer marketing: instagram, instagram a influenecer

V našem článku se dozvíte, kdo to ten influencer vlastně je a na jakých principech funguje influencer marketing, jeho výhody a nevýhody. Pokud chcete držet krok s dobou a s vašimi ratolestmi, čtěte dál.

Význam slova influencer a definice influencera

Slovo influencer pochází z anglického slovesa to influence, což v překladu znamená ovlivňovat. Doslovný překlad slova influencer by byl ovlivňovatel. Pokud ovšem chceme používat adekvátní český ekvivalent, nejlépe zní „vlivný internetový uživatel“.

Influencer je někdo, kdo dokáže skrze internet ovlivnit větší množství lidí. Influenceři na svých profilech na sociálních sítích jako Instagram, Facebook, Twitter nebo YouTube sdílí (mimo jiné) různé produkty či služby, které doporučují svým sledovatelům a fanouškům. Nezanedbatelné množství uživatelů si výrobek na základě této reklamy koupí. A přesně díky tomuto principu, může sahat průměrná měsíční mzda úspěšného influencera až do výše stovek tisíc, a to i v České republice, což v porovnání s průměrným platem v ČR je nesrovnatelné.

Kdo je influencer?

Influencer ovšem není jen reklamní mašina. Za vytvořením takového kanálu, který může skutečně ovlivňovat spoustu lidí, stojí tvrdá práce, které bývá často neprávem bagatelizována. Tito internetový uživatelé si vytváří svou komunitu, se kterou, skrze zmíněné sociální sítě, pravidelně komunikují. Obecným cílem každého influencera je mít co nejvíce pravidelných sledovatelů. Čím větší počet sledovatelů, tím více jsou influenceři atraktivní z hlediska influencer marketingu.

Obecně by se dalo říci, že každý influnecer si svůj obsah vypracovává na základě oblasti, na kterou se „specializuje“. A že je si skutečně z čeho vybírat. Jen namátkou dáváme příklad několika sfér, ve kterých influenceři působí, a to na několika sociálních sítí najednou: móda a kosmetika, cestování, mateřství, vaření, lifestyle, technika a hraní a mnoho další. Někteří influenceři nemají přímo vyhraněnou jednu cestu a kombinují více směrů, například cestování a lifestyle. Fantazii se v tomto světě meze nekladou. Přesto je obecně lepší, pokud se jeden člověk nesnaží zasáhnout až moc široké pole působnosti. Ubírá to na věrohodnosti a do ničeho nemůže být vloženo sto procent úsilí. Určitá zaměřenost je lepší i pro navázání spoluprací. Pokud chce kosmetická firma začít s někým spolupracovat, vždy si raději vybere někoho, kdo se na tuto oblast zaměřuje než někoho, kdo do toho lítá po světě, natáčí sportovní videa, a ještě k tomu dělá recenze na nové IPhony.

influencer marketing: instagram, fotky, sdílení, kdo je influencer

Influenceři vývoj

Influencer je poměrně nové označení významných internetových uživatelů, které se začalo více objevovat v roce 2018. Dříve se používalo označení youtuber nebo bloger, protože valná většina influencerů pochází z jedné z těchto dvou platforem. Slovo influencer je tak nejvíce spojeno s nástupem Instagramu. Ten za posledních pár let zaznamenal skutečný boom a mnoho lidí si dnes vydělává „pouze“ na základě reklam z instagramových profilů. Blogeři a youtubeři často museli přistoupit na aktuální vývoj, a proto se pohybují jak na YouTube či svém blogu, ale i na Instagramu. Pokud chcete být v této oblasti úspěšní, v současné době to jde bez Instagramu dost těžko.

Instagram

Než se vrhneme do podrobného popisování influencer marketingu, je na místě si povědět něco o Instagramu. Instagram je volně přístupná mobilní aplikace a sociální síť, která se dočkala své premiéry v roce 2010. Funguje na principu sdílení fotek a videí, které uživatel může označovat tzv. hashtagy, které mají nalákat další sledovatele a zvýšit dosah příspěvku. V Čechách začal být Instagram populární kolem roku 2013, ale až o pár let později zastínil do té doby nejpoužívanější sociální síť – Facebook.

Na Instagramu si můžete založit profil buď jako jednotlivec, nebo jako firma. U firemního profilu máte výhody, jako sledování statistik, které monitorují shlédnutí, počet prokliků a podobně. Tyto statistiky také můžete využívat ke své propagaci, pokud chcete navázat spolupráci. Firmám můžete jasně ukázat, jaký máte dosah. Každý uživatel má svůj vlastní profil, kde může sdílet své fotky. Tato část se nazývá „feed“. Kromě toho může každý uživatel sdílet krátká videa nebo fotografie v tzv. Instagram stories, které může přidávat navíc kromě fotografií. Videa i fotografie vydrží online 24 hodin a pokud si je uživatel neuloží, zmizí.

Influencer a Instagram – Jak být influencerem?

S nástupem Instagramu přišel nástup i nové generace internetových celebrit, kteří si ke své slávě dopracovali pouze skrze Instagram. Jak se jim to povedlo? Existuje několik základních pravidel, jak být atraktivní na sociálních sítích a jak nejlépe zaujmete široké publikum. Na tomto trhu panuje poměrně silná konkurence, a proto je vyžadován zajímavý či originální obsah. Aby nalákali sledovatele právě k sobě, musí být především aktivní a přidávat nové fotky jak do feedu, tak i do stories. Žádoucí je také propracovaný feed, kde mají mnozí vystavené skutečně profesionální fotky. Populární u běžných uživatelů jsou i různé soutěže či výzvy.

Co ovšem činí sociální sítě unikátní a Instagram v tomto oboru skutečně vyniká, je vytváření nového typu vztahu idol – obdivovatel. Pro lidi nebylo nikdy snazší být se svým oblíbencem v tak úzkém kontaktu, jako nyní. Influenceři si toho jsou dobře vědomi, a proto se často skrze své příspěvky ptají svých uživatelů na běžné otázky, tipu: Jaký jste měli den? Co děláte, když jste smutní? Doporučíte mi dobrý film/seriál/muziku? Tato komunikace dodává uživatelům pocit, že se svým idolem skutečně komunikují a navazují tak určitý druh přátelství. A na přátelství přímo navazuje důvěra a důvěryhodnost. Obzvlášť influenceři s opravdu dalekým dosahem a ti, kteří na svých sítích mají tisíce sledovatelů, si jsou vědomi toho, že jejich obsah musí být důvěryhodný. Z velké části je na důvěryhodnosti postavena úspěšnost celého influencerství. Proto i ti nejúspěšnější si vybírají omezené množství spoluprací a upřednostňují dlouhodobé smlouvy. Dávají si pozor, aby firmy, se kterými podepíšou smlouvu, zapadaly do jejich obsahu a spolupráce odpovídala tvorbě, kterou dělají.

influencer marketing: youtube, výdělek

Influencer marketing

Influencer marketing je jednou z online marketingových strategií. Jak je z názvu patrné, je založená na využívání právě těchto internetových celebrit. Influencer se zaváže v nějaké smlouvě k propagování určitého produktu nebo služby skrze svůj profil na některé ze sociálních sítí. Tato spolupráce může probíhat několika způsoby: barterové spolupráce, kdy oslovený dostane produkt zdarma, nebo může navíc k produktu dostat i honorář, což je v dnešní době nejčastější varianta. Tato spolupráce může být buď dlouhodobá nebo krátkodobá, od jednoho měsíce po několik let. Na počátku probíhaly takové kolaborace i skrze ústní dohodu, dnes už jsou uzavírány smlouvy, kde jsou jasně definovány podmínky pro obě strany. Většinou firmy požadují propagaci na všech možných kanálech – základem je Instagram, který může být doplněn článkem na blog nebo zmíněním ve videu na YouTube.

Ve smlouvách jsou pak jasně definované podmínky, jako kolikrát měsíčně musí influencer sdílet produkt/službu a jakým způsobem. Výše honorářů se odvíjí i od počtu sledujících. Zde platí, čím více, tím lépe. Pokud máte na svém profilu 10 000 sledujících, není to vůbec špatné, ale je jasné, že někdo, kdo se pyšní 100 000 followery, bude mít dosah větší. A větší dosah znamená větší finanční odměna.

Výhody Influencer marketingu

Influencer marketing je velice výhodnou strategií, pokud chceme zacílit na konkrétní skupinu. Ať už chcete zpropagovat jakýkoliv produkt, stačí si vyhledat úspěšného influencera, který se pohybuje ve vaší oblasti. Podle vašich finančních možností, můžete vyhledat uživatele s různým dosahem. Pro firmy je výhodné, že je influencer marketing dobře měřitelný. Skrze statistiky na profilech můžete snadno zjistit, kolik lidí si na základě doporučení jednoho uživatele produkt koupilo, či jaký je reálný dosah. Což například v porovnání s reklamou umístěnou na billboardech nebo v časopisech je velice užitečné. I proto firmy začínají těchto možností čím dál více využívat. Influencer marketing je rychlejší, efektivnější a ve výsledku často i levnější varianta, než vylepování billboardů nebo umisťování reklam do stránek časopisů.

Výhodou může být i samotná iniciativa influencerů. Oni sami aktivně oslovují firmy a nabízejí spolupráce. Pošlou svůj kontakt, statistiky z Instagramu, aby dokázali svůj dosah a představu spolupráce (barter, honorář atd.). Pro některé firmy se tak může jedna i o poměrně snadný způsob, jak produkt propagovat.

Ilustrační příklad, jak influencer marketing funguje

Firma, která obchoduje s elektrotechnikou, potřebuje propagovat nový produkt. Jedná se o nový fotoaparát, kdy firma plánuje zacílit především na skupinu 18-25 let. Na základě toho si vybere influencera, který odpovídá požadované věkové skupině a nabídne mu spolupráci. Na dobu 4 měsíců potřebuje nový výrobek propagovat, než se dostane do většího povědomí. Po osloveném influencerovi požaduje: 3 příspěvky ve feedu měsíčně a k tomu každý týden zmínku ve stories, včetně odkazu. Pokud toto dodrží, má nárok na produkt zdarma, plus za každý měsíc navíc 20 000 korun.

Nyní záleží na samotném influencerovi, zda mu spolupráce dává smysl, zda tento produkt je věrohodný a zapadá do jeho obsahu. Propagace produktu by neměla být do očí bijící. Příklad, pokud jste žena a věnujete se beauty a fashion a je vám 20 let, opravdu nevhodně vypadá, když začnete propagovat doplňky stravy proti osteoporóze. Často si také influenceři nejdřív vezmou produkt na vyzkoušení a až poté se rozhodnou, zda spolupráci chtějí navázat, či nikoliv. Jsou si vědomi obrovské konkurence a toho, že jedna špatná spolupráce jim může sebrat vysoký počet sledovatelů. Nakonec si tedy buď podají s firmou ruce a spolupráci zahájí nebo nikoliv. Pokud se pro spolupráci rozhodnou, z pravidla o tom informují své sledovatele prostřednictvím hashtagu spolupráce nebo označením placené reklamy.

Influencer marketing: blog, instagram, schůze

Influencer agency

Tohoto prostoru začaly v posledních letech využívat nové startupy a začaly se budovat influencer agentury. Co si pod tím představit? Laicky řečeno se jedná o firmy, které plní funkci spojky nebo zprostředkovatele – mezi influencerem a firmou. Tyto agentury si vytváří své portfolio blogerů a youtuberů, které oficiálně zastupují a vyřizují za ně možné spolupráce.

V praxi to funguje tak, že pokud chce nějaké firma oslovit influencera a nabídnout mu spolupráci, kontaktuje agenturu, která jej zastupuje. Agentura skrze svého zaměstnance položí základní otázky, o co se jedná, jaký produkt chtějí propagovat a jakou formou. Firma má buď už dopředu vyhlídnutého influencera, se kterým chce navázat spolupráci, nebo nechá agentuře volnou ruku ve výběru. Přeci jen agentury už vědí, jaký obsah jejich lidé vytváří a ke komu se kampaň bude hodit. Agentury drží dohled i nad tím, jakým způsobem influenceři spolupráce propagují, dbají na jejich označování a na to, aby všechny spolupráce dávaly smysl a jejich zákazník neztratil na důvěryhodnosti.

Život influencera

Jak si představit život úspěšného influencera? Jak vypadá typický den? Rozhodně si nepředstavujte klasickou směnu od 8 do 16 hodin v kanceláři.

Jestli se něčemu nerovná život influencera, tak nudě a stereotypu. Vše se odvíjí od toho, s jakými firmami naváže člověk spolupráci.
Přesto můžeme říct pár věcí, které jsou pro tuto skupinu běžné:

  • Chození na schůzky
  • Na Instagramu můžeme vidět každý den známé internetové osobnosti, jak si dávají kávičky a dortíky v aktuálně nejoblíbenějších podnicích. Na těchto schůzkách si často domlouvají spolupráce nebo vymýšlejí budoucí obsah svého kanálu.

  • Sdílení
  • Ráno pozdravit, ukázat snídani, oběd, večeři a popřát dobrou noc. Denní chléb každého úspěšného influencera. Udržet se v pravidelném kontaktu s followery je nejdůležitější. Pokud se přestanete o své fanoušky starat, najdou si někoho, kdo jim bude „věnovat“ více času a bude je zásobit novinkami, soutěžemi a slevovými kódy.

  • Cestování
  • Mnoho firem si uvědomuje, že není důležité jen navázat spolupráci s někým známým. Důležité je také umět produkt prodat. A co dnes lidi baví? Hezké fotky a zábava. A kde jinde získáte obojí než na press tripu? Cestování se stává součástí tohoto povolání. Veliké firmy si uvědomují, že se jedná o velice výhodnou strategii. Technologické firmy zvou influencery na představení nových vlajkových lodí. Tak se dostane novinka do obecného povědomí rychleji než kdykoliv dřív.

Čeští influenceři

A jak si vedou „internetové celebrity“ v tuzemsku? Každý den se na YouTube nebo jiné platformě objeví nové tváře. Konkurence je veliká, a ne každý se stane natolik úspěšným, aby se mohl živit pouze skrz internet. Přesto i v České republice najdeme několik významných postav, jejichž měsíční příjmy dosahují šestimístných částek a ještě před 30 mají vlastní nemovitosti. A o kom mluvíme?

Jirka Král

5.leden 1990

Jirka Král je bývalý youtuber, který svou kariéru započal v roce 2012. Založil si účet na YouTube a natočil své první video, kde komentoval svou účast ve známe reality show Farma na TV Nova. V roce 2015 se začal naplno věnovat YouTube a projektům, které plynuly z jeho internetové činnosti. V současnosti jeho youtubový kanál již není aktivní a v roce 2018 po ukončení činnosti vydal dokument s názvem Byl jsem youtuber, kde mapuje svou cestu po internetu. V současnosti se věnuje provozu kavárny a herny Zetko v pražské Kotvě, vydává svůj vlastní komiks, který vyšel i knižně a pořádá vzdělávací programy pro firmy i školy, kde se věnuje bezpečnosti na internetu. Do dnes eviduje jeho youtubový kanál 1,12 miliónů uživatelů. Na Instagramu má necelých 790 tisíc sledujících.

Shopaholic Nicol

6.prosinec 1989

Nikola Čechová alias Shopaholic Nicol začala natáčet videa na YouTube v roce 2011. O několik let později se začala živit výhradně natáčením videí, ke kterým později přidala moderátorskou pozici na televizi Óčko. V současné době už nepřidává videa tak často a její hlavní platformou se stal Instagram. Kromě sociálních sítí se v poslední době ukazuje na moderátorských pozicích. Aktuálně tvoří moderátorskou dvojici s Milanem Peroutkou a společně moderují pořad Snídaně s Novou.

Karel Kovář

11.září 1996

Karel Kovář, známý spíše pod přezdívkou Kovy, je český youtuber, vloger a moderátor, který začínal svou kariéru jako let’s player (hráč počítačových her). Svůj první kanál si založil v roce 2012, kde se specializoval na hraní počítačových her. Svůj aktuální kanál založil v roce 2014. Od té doby se pravidelně umisťuje na předních žebříčcích v anketách Bloger roku. Jeho kanál se proslavil vtipnými videi. Nejznámější je parodie na píseň Despacito, která má přes 11 miliónů shlédnutí.

Momentálně se věnuje politickým tématům a vzdělávání, kde se snaží mladé generaci přiblížit aktuální témata. Kromě YouTubu funguje i na Instagramu. V současné době vydává již svou druhou knihu a účinkuje v populárním pořadu České televize StarDance.

Nikol Štíbrová

4.říjen 1986

Nikol Štíbrová je česká herečka, která se již odmala začala ukazovat v televizních projektech. Nejvíce se dostala do povědomí veřejnosti účinkováním v populární seriálu Pojišťovna štěstí. V současné době vede videoportál OneTV.cz. V posledních letech je nejvíce vidět jako součást tria 3v1, kde společně se zpěvačkou Martinou Pártlovou a herečkou Veronikou Arichtevou natáčí vtipná videa. Její popularitě pomohl i Instagram, kde poměrně neotřelým způsobem prezentuje různé spolupráce a baví uživatele.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo
Pokud chcete vědět o všem zajímavém první, tak se u nás registrujte!

Témata:

Jak být úspěšný Ze života zaměstnanců