12. 10. 2018

Jak se připravit na pracovní pohovor a na co si dát před i během výběrového řízení pozor? Přinášíme vám několik tipů a rad, které mohou rozhodnout o vašem úspěchu při pohovoru.

Můj obrázek

Připravený na výběrové řízení

Personalisté mají často těžký úkol. Vybrat toho nejlepšího ze všech kandidátů, kteří zaslali svůj životopis a následně se zúčastnili pohovoru. V první řadě byste měli klást důraz na tvorbu kvalitního životopisu, ve kterém HR oddělení najde veškeré důležité a relevantní informace. Strukturovaný životopis vám může zajistit pozvání na pracovní pohovor.

Jedna z nejčastějších chyb, které se žadatelé o pozice dopouštějí, se týká fotografie na životopis. Mělo by se jednat o aktuální fotografii obličeje včetně ramen, vyhněte se selfie fotce. Ideální jsou pasové rozměry fotografie, tedy 3 x 4 cm. Fotografii je nejlepší umístit do pravého nebo levého horního rohu životopisu, nikdy ji nepřikládejte jako samostatný soubor.

V první řadě zapracujte na samotném životopise. Pokud nebude dobře strukturovaný a nebude obsahovat kvalitní a relevantní informace, pozvání se nedočkáte.

Jak se připravit na pohovor

Pokud váš životopis personalisty z dané firmy nadchne, pozvou si vás na pracovní pohovor. To je v mnoha případech považováno za velký úspěch, neboť na některé pozice obdrží zaměstnanci personálního oddělení desítky a stovky odpovědí. Jak se ale připravit na pohovor, pokud jste na něj pozváni? Zjistěte si veškeré informace o společnosti, věnujte pozornost také hodnocením firmy vytvořené zaměstnanci společnosti.

Na pohovor přijďte včas, bez žvýkačky v ústech a ve vhodném oblečení pro danou pozici. Například IT firmy mají totiž zpravidla menší nároky na dress code než, tomu bývá třeba u bankovních institucí. Některé pohovory probíhají v angličtině a pokuste se zjistit i to, kdo s vámi pracovní pohovor povede. Připravte se také na klasické a neoblíbené otázky typu vašich silných a slabých stránek a sami položte na konci pohovoru zvídavou otázku personalistům.

O firmě si zjistěte co nejvíce, včetně toho, kdo povede pracovní pohovor.

Jak se chovat na pohovoru

Přijít o pět minut dříve a ohlásit se na recepci je opravdu základ. Nezapomeňte, že pracovní pohovor je prvním místem, kde vás zaměstnavatel potká a vytvoří si o vás obrázek. Nedochvilnost není vlastnost, pro kterou chcete být známí. Oblečení o vás také říká hodně a dle firemní kultury společnosti se můžete v mnohých případech dozvědět, jak na pohovor přijít ustrojení.

Zkuste být uvolnění, i když chápeme, že ne pro každého je to lehké. Úsměv ale může být často tím, čím na personalisty zapůsobíte a díky čemu si vás budou pamatovat. Nemáte tušení, jak malé procento uchazečů se na pohovoru dokáže usmát.

Přijďte včas, vhodně oblečení, uvolnění a s úsměvem na tváři. Tak si vás každý personalista zapamatuje.

Otázky, otázky a otázky

Kromě připravenosti na otázky o historii společnosti a o vaší osobě, nezapomeňte ani na otázku platového ohodnocení. Zjistěte si, kolik dostávají lidé pracující na obdobných pozicích, buďte realističtí a především konkrétní. Zmiňte přesné číslo. Případně nezoufejte a po zkušební době nebo v okamžiku, kdy za vámi budou stát výsledky, přijdete na to, jak si říct o zvýšení platu. Mějte také jasno v tom, kdy můžete do společnosti nastoupit.

Před pohovorem si ujasněte, jaký plat byste si představovali. Buďte realističtí a konkrétní.

Pracovní pohovor v baru

Mnoho firem v dnešní době využívá několikakolových pracovních pohovorů. V prvním kole se zpravidla setkáte jen s personalisty nebo s řadovými zaměstnanci v daném oddělení. Druhého kola se ale může účastnit i šéf nebo dokonce majitel společnosti.

Druhé kolo pohovoru se může odehrávat v oficiálních prostorách společnosti, ale také na neformálních místech, například v baru či restauraci. V takovém případě si objednejte nejlépe něco ve stejné cenové kategorii jako druhá strana a pozor si dávejte na alkoholické nápoje. V podnapilém stavu na budoucího zaměstnavatele dojem neuděláte.

Druhé kolo se může odehrát v neformálních prostorech. Například v baru je třeba dávat si pozor na střídmou konzumaci alkoholu.

Druhé kolo může být náročnější

Může také dojít k tomu, že se právě v rámci pracovního pohovoru dostanete do stresové situace, kdy chce druhá strana otestovat vaše schopnosti zvládat stres. Budete pravděpodobně také vyzváni k tomu, abyste prezentovali úspěchy vaší dosavadní kariéry.

Mohou padnout otázky, které zazněly už v prvním kole. Nenechte se vykolejit, personalisté si mohou pouze ověřovat vaše odpovědi. Na konci pohovoru se doptejte na to, co vám není jasné a také poděkujte druhé straně za příjemný pohovor a pozvání.

Druhé kolo může být velmi náročné. Zaměstnavatel může uměle vytvořit stresovou situaci a sledovat vaši reakci.

Pracovní dovednosti nejsou nejdůležitější

A které věci nakonec rozhodují o úspěchu během výběrového řízení? Důležité jsou pro zaměstnavatele samozřejmě vaše pracovní dovednosti. Na seniornější pozice se bez odpovídající kvality prostě nedostanete. Juniornější pozice tolik praxe nevyžadují, některé společnosti navíc nabízejí zaškolení nováčků zdarma. Jedním z důvodů je to, že nových pracovních nabídek je velké množství.

Znalosti jsou sice nadmíru důležité, v konečném důsledku ale rozhodují jiné vlastnosti žadatelů.

Znalosti jsou důležité především pro seniorní pozice. U juniorních pozic mohou ale sehrát hlavní roli kompletně jiné vlastnosti.

Co hlavně rozhoduje o úspěchu?

Co další tipy na pohovor? Na čem můžete skutečně zapracovat a jak se díky vašim vlastnostem skvěle připravit na pohovor? Důležité je vaše zapálení, které znají manažeři především pod pojmem drive. Vidět u uchazeče silnou motivaci a množství energie, které z něj vyřazuje, je pro personalisty velmi důležité.

Nikdo nechce v týmu nudného kolegu, který se neumí pro věc nadchnout a nic ho nebaví. Speciálně na pohovoru musíte předvést to nejlepší. Nebojte se klást otázky a sami odpovídat více než v jedné větě. Kromě toho obě strany budou v konečném důsledku klást velký důraz na intuici. Konkrétně na to, jak se týmu líbí uchazeč a také jak se vám líbí tým a prostředí společnosti. Chemie, ač ji neovlivníme, je prostě důležitá.

Vaše zapálení pro věc a energie, která z vás vyřazuje, může rozhodnout o mnohém.

Kolegialita je důležitá

Pomůže vám také kolegialita. Pokud jste otevření, upřímní a přátelští, setkáte se s kladnou reakcí. Reagujte tak, abyste neměli špatné svědomí, že jste během výběrového řízení zalhali. Kromě toho ukažte na pohovoru ochotu učit se novým věcem. Schopnost reagovat na změny je v dnešním globalizovaném a multikulturním světě téměř nutností. Zaměstnavatel ocení, když ví, že se na vás může obrátit s novými úkoly.

Každý šéf chce ve svém týmu otevřeného, upřímného a přátelského člověka, který nemá negativní vliv na dobré vztahy v kolektivu.

Tipy na pohovor v kostce

V první řadě buďte upřímní. Ono se totiž rychle ukáže, zda jste odpovídali pravdivě. Vaše osobitost může do týmu přinést mnoho nového, nebojte se ji prezentovat. Usmívejte se, aby vaši budoucí kolegové viděli, že nebudou pracovat s žádným otravou. Váš zájem o práci ve firmě a ochota učit se novým věcem je pro osoby vedoucí pohovor velmi důležitá.

Přátelskost značí to, že budete nejspíše dobře vycházet s kolegy. Dobrá atmosféra v týmu a fungující pracovní kolektiv jsou v dnešní době pro firmy velmi důležité a prezentují je jako benefit. Před samotným pohovorem vylepšete svůj životopis, díky tomu se můžete dočkat více odpovědí, než v kolik jste doufali. My vám už jen držíme palce, abyste získali vaši vysněnou pozici.

Zpět na seznam