03. 09. 2018

Amazon je v zahraničí vyhledávaným zaměstnavatelem, pro kterého v současné době pracuje přes půl milionu lidí. Začátky však nebyly lehké, jelikož v roce 1995 začínala firma pouze s 10 zaměstnanci. Jeff Bezos, majitel firmy, vymyslel pro nábor pracovníků jednoduchý dotazník, který Amazon používá dodnes. V čem tkví jeho kouzlo?

Můj obrázek

Úspěch Amazonu

Jeff Bezos je aktuálně na prvním místě v žebříčku 10 nejbohatších lidí světa. Jeho majetek čítá okolo 142 miliard dolarů a předběhl tak Billa Gatese i Warrena Buffetta. Když si představíte, že před více než 20 lety začínal jako on-line prodejce knih pouze s 10 zaměstnanci, tak je jeho úspěch až neuvěřitelný.

Firma začínala v prostředí garáže Jeffa Bezose a později se přestěhovala do centra amerického města Seattle mezi sexshop a místo, kde si narkomani měnili jehly. V té době ještě samotný zakladatel Amazonu odvážel objednávky zákazníků na poštu sám.

Pro amazon je klíčový propracovaný systém náboru. k tomu jim slouží jednoduchý dotazník o 3 otázkách. i zde platí, že méně je někdy více.

Bezos chtěl udržet standard firmy i při obrovském růstu, proto vymyslel pro nábor nových pracovníků jednoduchý dotazník o třech otázkách. V roce 1998, rok po vstupu na burzu, jej poslal svým akcionářům. Sám také pronesl, že v dynamickém prostředí internetu není možné mít výsledky bez skvělých lidí a tím myslel své pracovníky, jejichž počet během 3 let vzrostl na 2 100. Rovněž doplnil, že je třeba nastavit laťku v rámci najímání nových pracovníků vysoko, jelikož právě kvalitní nábor se ve výsledku stal klíčovým faktorem úspěchu Amazonu.

Praktický náborový dotazník

I přes to, že je Bezosův dotazník starý dvacet let, personalisté v Amazonu jej hojně využívají v přijímacím procesu dodnes. Je sestaven ze 3 otázek, které zní:

  • Obdivoval byste tohoto uchazeče?
  • Zvýší tento člověk efektivitu týmu, kam je přijímán?
  • Zvýší tento člověk efektivitu týmu, kam je přijímán?

Bezos chce, aby si personalisté udělali vlastní názor na člověka, který se uchází o práci v Amazonu. On sám se vždy snažil pracovat jen s lidmi, které obdivuje. Když se nad tím člověk zamyslí, je to logické. Pokud jste v životě někoho obdivovali, zřejmě se jedná o osobu, od které jste se toho i hodně naučili nebo si z ní mohli vzít příklad.

Personalisté v amazonu vyhledávají vhodné uchazeče podle toho jest i by je sami obdivovali a chtěli s nimi pracovat a jestli by zvýšili efektivitu týmu. zaměří se na toto při náboru i ostatní firmy?

Druhá otázka směřuje na zjištění potenciálu pro inovaci. Bezos chtěl odhalit představivost lidí tak, aby si i za 5 let uměli představit firmu, ve které pracují. V té době by se každý měl rozhlédnout a říct, že je opravdu rád, že do této firmy nastoupil. Amazon je rozhodně známý svou náročností na pracovní prostředí. Vysoké nároky na zaměstnance jsou jedním z faktorů, které z Bezose udělaly nejbohatšího obyvatele planety.

Lidé z dalších oddělení firmy dávají při výběrovém procesu další pohled na přijímané lidi z hlediska jejich talentu a toho, zda zapadnou do prostředí společnosti. Využívají se zde hodně metody panelového interview a kompetenčního pohovoru. Ten je zaměřen hlavně na vaše reálné zkušenosti, které jste v dané firmě na své pozici zažili. Je třeba odpovědět vždy formou konkrétního příkladu. Na klasické CV si Amazon moc nepotrpí.

Poslední otázka je zaměřena na to, jaké má dotyčný uchazeč vlohy. Hodně lidí má výjimečné schopnosti, zájmy a pohledy, které mohou pak obohatit pracovní prostředí ostatních pracovníků. Často to bývá něco, co ani přímo nesouvisí s jejich pracovním zařazením.

Pracovníci bez motivace nemají v amazonu co dělat. firma k tomu dokonce přistupuje tak, že takovým pracovníkům nabídne odchodné.

Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Sice to zní možná bizarně, ale Amazon si testuje věrnost svých lidí tím, že jim nabízí nemalé peníze, pokud dobrovolně odejdou. Nabídku dostali zaměstnanci skladů a servisních center v USA. Na druhou stranu je to možná dobrý krok, protože práce nemotivovaných lidí ve firmě není dobrá jak pro společnost, tak pro pracovníky samotné.

Cílem této nabídky je, aby se lidé zamysleli a zároveň povzbudili k tomu, co skutečně chtějí dělat. Odchodné, které Amazon svým pracovníkům nabídl, je v rozmezí 2 až 5 tisíc dolarů, tedy v přepočtu 40 až 100 tisíc korun českých. Částka se liší podle zkušeností zaměstnanců i doby, kterou si ve firmě odpracovali.

Jedná se v podstatě o psychologickou zkoušku, která tak může upevnit motivaci k práci i u ostatních pracovníků. Zároveň se tak firma chce vyhnout masovému propouštění. Zůstane jen ten, kdo skutečně chce pracovat pro Amazon.

A jak to chodí v Amazonu v České republice? V Dobrovízi u Prahy má své obří distribuční centrum na ploše okolo 95 tisíc metrů čtverečních. Na stejném místě bylo do května letošního roku i jejich reklamační centrum. Kam se přesunulo nebo kde bude do budoucna, zatím nikdo neví. Aktuálně se reklamace zboží budou řešit za hranicemi ČR. Firma jen lidi ujistila, že o svou práci nepřijdou. Takže propustit lidi bez motivace není zatím pro české prostředí zvykem. Zkrátka na to u nás nejsou podmínky.

Globálně největším působištěm Amazonu je americký Seattle. Tamní kampus, kde je i sídlo firmy, pojme 40 tisíc lidí. Pro zajímavost uvádíme, že ještě v roce 2010 jich zde pracovalo pouhých 5 tisíc. Centrum se rozkládá na 752 tisících metrech čtverečních a do 5 let je v plánu jej rozšířit ještě o polovinu.

Zpět na seznam