Gigant Facebook: Jak tvoří svojí jedinečnou firemní kulturu?

12. 01. 2018

Facebook začal jako webový systém pro pár studentů v roce 2004. Nyní se jedná o obrovskou sociální síť s více než dvěma miliardami aktivních uživatelů po celém světě. To, co nejvíce přitahuje nové zaměstnance do Facebooku je jeho firemní kultura.

Můj obrázek

Spojovat svět brát práci jako misi

Facebook se dlouhodobě umísťuje mezi top firmami, kde chtějí lidé pracovat. Neuvěřitelně úspěšných společností je ale spousta. Proč chtějí pracovat lidé zrovna u Facebooku? Práce ve Facebooku je totiž něco jako mise. Základem je to, že vedení už od počátku myslí hlavně na to, jaká je firemní kultura a jak se ve firmě budou cítit zaměstnanci. A takový přístup zakladatelů zůstal ve Facebooku dosud. Podívejte se, na hodnocení ostatních firem působících v IT.

Přístup Facebooku “lidé na prvním místě” mu stále v jeho firemní “strategii” zůstává.

Generální ředitel Zuckerberg je lidský

Mark Zuckerberg se jakožto generální ředitel Facebooku dlouhodobě umisťuje mezi nejlépe hodnoceními CEOs světa. Zaměstnanci ho nejvíce oceňují za jeho lidskost a autenticitu. Zuckerberg dělá totiž každý pátek Q&A (otázky a odpovědi) a zajímá ho, co si zaměstnanci myslí. Podle nich je velmi příjemné vidět, jak jejich generální ředitel vystupuje na veřejnosti stejně, jako u nich v kanceláři. Navíc se nebojí ponořit se přímo do práce a k tomu stále přináší nové vize a nápady. Vřelost a transparentnost můžeme nicméně vidět například i v jeho postech na Facebook.cz.

Uživatelé Facebooku inspirují firmu v budování její vlastní komunity.

Pracovní pozice jsou místem radosti

Další síla Faceboku je v budování silné společnosti skrze zaměstnance. Kladou přitom důraz nejen na to, aby lidé byli na správných místech a aby byly plně využity jejich schopnosti. Zásadní je pro ně také to, aby práce zaměstnance bavila. Aby jim poskytovala radost a aby si jí cenili. Základem jsou proto pro Facebook různé interní metriky jako třeba sebehodnocení zaměstnanců, ale také výstupní pohovor. Jasné ale je, že zaměstnanci obdivují firmu Facebook jako takovou a berou práci v ní jako poctu. Proto je zásadní i brandbuilding zaměstnavatele.

Zaměstnanci Facebooku jsou iniciativní

Facebook nechává svým zaměstnancům volnost. Mají sice dané celkové firemní cíle, ale zaměstnanci poté sami přicházejí s tím, jak situace řešit. Je to důležitá část facebookové firemní strategie, protože zaměstnanci poté vědí, že mohou sami přispět a cítí se jako důležitá součást týmu, kterou jsou.

"Facebookáři" mají obrovskou volnost, co se práce týče. Ale také velkou zodpovědnost.

Spokojenost, sounáležitost a pomoc

Věc, kterou ve Facebooku považují za zásadní je také celková komunita. Mají tam několik skupin, které spolu podnikají různé akce. Ať už se jedná o vášnivé milovníky jízdy na kole v horách, nebo “pracující matky”. Společnost ale podporuje zaměstnance také v náročných chvílích. Snaží se fungovat jako komunita, která člověka podpoří v různě náročných životních situací. Poměrně nově zavedené pravidlo je rozšířená dovolená. Zaměstnanci dostávají až 20 dní placené dovolený, když je potká smrt někoho z nejbližší rodiny a 10 dní, když jim odejde někdo jiný blízký.

Líbil by se vám Facebook jako zaměstnavatel? Přečtěte si, jaké další firmy patří mezi celosvětově nejoblíbenější zaměstnavatele.

Zpět na seznam