22. 06. 2018

Sociální sítě už dávno nejsou jen platformou pro zábavu. Firmy na nich vyhledávají a oslovují zaměstnance nebo si budují svůj firemní image. Jedno ale zůstává stejné, lidé chtějí, aby je sociální sítě bavily.

Můj obrázek

Marketing v době vizuální

Facebook a Instagram jsou v současné době asi nejoblíbenějšími sociálními sítěmi nejen mezi běžnými uživateli, ale také firmami, protože nabízejí celou škálu možností, jak je využít pro marketingové účely. Příspěvky publikované například na Instagram firemního profilu umožňují velmi nenásilně ukazovat firemní kulturu či hodnoty, atmosféru, která panuje na pracovišti, spokojenost zaměstnanců a mnoho dalšího. Zvláště v době, kdy se na pracovním trhu začínají objevovat mileniálové z generace Y, je sociální síť a s ní spojená možnost prezentovat se vizuálně klíčová. Dneska už nikoho nezajímají pečlivě naaranžované, sterilní fotky. Lidé chtějí akci, zábavu a emoce.

Sociální sítě představují pro firmy ideální prostor pro marketing. Firemní profil umožňuje jednoduchou a zábavnou formu komunikace s potenciálním zákazníkem.

Pohled do zákulisí prodává

Každý dobrý marketér ví, že nudným fotkám z katalogu už dávno odzvonilo. To, co teď táhne je možnost nahlédnout za oficiální prezentaci firmy a pozorovat zákulisní dění. Určitý produkt nebo značku dnes lépe prodá fotoreportáž z focení než samotné fotky produktu. Stejně tak možnost nasát prostředí a atmosféru, v níž zaměstnanci pracují, je velmi zásadní. Fotka zaměstnance, jak pracuje na notebooku z lehátka u bazénu, vydá za sto tvrzení, že občas je možný home office. Všechno, co vzbuzuje pozitivní emoce v souvislosti s danou firmou, je žádoucí. Na sociální sítě patří veškerá vizuální dokumentace spojená s prostorami firmy, ať už se jedná o kanceláře nebo výrobu, jejich úpravu či přestavbu, se zaměstnaneckými aktivitami, firemními večírky a konferencemi. Fantazii se meze nekladou.

Možnost sledovat chod firmy a atmosféru, která v ní panuje, může ovlivnit budoucí zákazníky více, než je na první pohled patrné. Sice se tím nic přímo neprodává, ale buduje se vztah k značce.

Když se reklama šíří sama

Sociální sítě mají jeden zásadní rys, který je pro marketing velmi žádoucí. Jsou založeny především na bází lajkování, označování a především sdílení. Základem úspěšného příspěvku je vhodně zvolená vizuální podoba a humor. V případě, že se vám podaří vytvořit, zaznamenat nebo okomentovat něco opravdu vtipného, příspěvek se může začít po sociální síti sám šířit. V tom vlastně spočívá virální marketing, který umožňuje dostat určitou věc do podvědomí široké skupiny lidí s vynaložením minimálního úsilí. V případě vlastní prezentace firmy zde není tak velký důraz na akci zákazníka a prodej. Budování dobrého obrazu je spíše investice sama do sebe a budoucnosti. Potenciálnímu zákazníkovi může být sympatický způsob, jakým je firma vedena, ale zrovna její produkty nebo služby nepotřebuje. To se může ale časem změnit a pak se hodí, že o firmě ví a má k ní pozitivní vztah.

Sociální sítě fungují především na bázi sdílení. Zdařilý příspěvek se tak může začít po síti sám šířit a téměř zadarmo budovat značku firmy.

Desatero pro správu firemní sociální sítě

  • 1. Sociální sítě jsou vizuální, proto je potřeba věnovat péči úpravě fotografií a obrázků – filtrům, ořezu, tónování a ideálně i kompozici při focení. V případě, že máte Instagram firemní profil, měl by být vizuálně sjednocený a držet se určitého stylu.
  • 2. Příspěvky na sociálních sítích musí být krátké a úderné. Rozhodně do nich nepatří dlouhé texty.
  • 3. V případě, že zrovna nemáte nic zajímavého, co byste nasdíleli, zbytečně nevymýšlejte příspěvky za každou cenu. U firemního profilu se jedná především o kvalitu a ne kvantitu. Na druhou stranu, pokud máte zajímavých příspěvků dostatek, můžete si je ukládat na později.
  • 4. Na Instagramu nesdílejte více než dvě fotografie denně, abyste uživatele nezahltili. Ideální frekvence příspěvků na Facebooku je dvakrát až čtyřikrát do týdne. Rozhodující je i hodina vložení příspěvku. Je totiž statisticky dokázáno, že lidé v určitých hodinách příspěvky více sdílejí a v jiných zase naopak více komentují a lajkují. Oblíbené jsou víkendy a svátky.
  • 5. Pro správu reklamy na sociálních sítích existují různé administrativní nástroje. Například Facebook Business Manager umožňuje vytvářet dynamické reklamy, oddělit osobní účet od pracovního a spravovat je z jednoho místa. Podobně jako Facebook Business Manager funguje také Instagram business profile.
  • 6. Každá sociální síť má svá specifika a různé skupiny uživatelů ji používají jiným způsobem. Pravidelně sledujte analytické nástroje, které vám napoví, co má úspěch a co ne.
  • 7. Důležitá je komunikace s lidmi, kteří vás sledují a kteří na váš příspěvek zareagují. Vždy je potřeba odpovědět. I negativní komentáře musí mít odezvu, vždy však ve slušném a vstřícném tónu.
  • 8. Zjistěte si, jaké je vaše cílová skupina a zkuste své příspěvky přizpůsobit jejím zájmům, potřebám i jazyku, kterým mluví.
  • 9. Nezapomínejte, že lidé se chtějí na sociálních sítích bavit. Koncipujte své příspěvky tak, aby neměli ostatní uživatelé pocit, že jim něco nutíte nebo po nich něco chcete. Úspěšný post se tváří nenápadně a působí nenásilně.
  • 10. Nebojte se ptát. Kromě toho, že můžete získat ke svému příspěvku více lajků nebo komentářů, občas dostanete i zpětnou vazbu nebo názor na danou věc. V případě otázek je potřeba se ptát tak, aby bylo možné odpovědět ano nebo ne a tuto odpověď vyjádřit určitou akcí (například lajkem nebo sdílením).
Zpět na seznam