3 tipy, jak zdravě pracovat v kanceláři 21.století | VímVíc.cz

3 tipy, jak zdravě pracovat v kanceláři 21.století

Jak dnes v kancelářích pracujeme? V práci trávíme třetinu svého produktivního času a je v našem zájmu pracovat tak, abychom si zachovali zdraví, energii a rádi chodili na své pracoviště. Svět kolem nás se velice rychle mění. Technologie 21.století nám pomáhají zvládnout mnoho pracovních operací rychle, bezchybně a on-line sdílet se vzdálenými týmy a pobočkami. Vše se odehrává v programech před obrazovkou počítače. Tím se naše práce stává více a více statická. Co tomu říká naše tělo?

Jak pracovat zdravě - tipy Jak zdravě pracovat v kanceláři - zdraví v kanceláři, ergonometrie

Byli jsme stvoření pro pohyb

Naši předkové se po celý den pohybovali, nachodili v průměru 19 km denně. Z našich kanceláří se však pohyb vytrácí. Díky tomu se objevují častěji onemocnění pohybového aparátu u mladších lidí. Souvisí s tím i pracovní neschopnosti, absence odborníků na pracovišti, snížení produktivity práce, snížení schopnosti se soustředit. Tak, jako se mění technologie kolem nás, potřebujeme změnit své pracovní návyky, abychom zůstali zdraví a aktivní po celý život.

Nové pracovní návyky představují jen malé změny, které přinášejí velký výsledek

Ergonomie je nový obor, který vytváří pracoviště na míru člověku tak, aby se v průběhu pracovní doby nepřetěžovaly žádné části těla. Moderní vybavení umožňuje individuálně nastavit podmínky pro každého.

Zdravé pracoviště - zdraví na pracovišti, ergonometrie

1. Nastavte si správně svoji ergonomickou kancelářskou židli

Sedíte-li před monitorem více jak 60 % své pracovní doby, je dobře nastavitelná židle základ. Věnujte výběru a nastavení přímo na vaše tělesné proporce pozornost, nechte si poradit. Nové prvky jsou šířkově nastavitelné područky s ohledem na hmotnost člověka, posun sedáku vpřed/vzad pro malé i vysoké postavy. Nezapomínejte, že ani dokonalá ergo židle nastavená vám na míru neumožňuje zdravou práci a sezení musí být přerušované.

2. Zapojte i levou ruku a předejděte syndromu karpálního tunelu

Celodenní práce s myší v pravé ruce (u leváků v levé ruce), nadměrně zatěžuje zápěstí, celé předloktí a promítá se až do trapézů a krku. Naučte se používat levou ruku na samostatné numerické klávesnici nebo se naučte chvílemi pracovat i s myší pro levou ruku. Na základě nárůstu onemocnění rukou při práci v kanceláři je nově doporučováno zatěžovat obě ruce rovnoměrně.

Jak pracovat zdravě - tipy

3. Naučte se nastavit si pro sezení časové úseky

Největší zátěž pro tělo představuje statické sezení po delší dobu. Drobnou změnou pracovních návyků uděláte pro své zdraví hodně. Nastavte si na mobilu nebo sportovních hodinkách maximálně 40 min dlouhé bloky práce v sedě. Pak si stoupněte, udělejte pár kroků, aktivujte tělo. Kdo pracuje u výškově stavitelného stolu, může v práci pokračovat. U běžného kancelářského stolu udělejte několik aktivačních cviků, protažení. Nechte se inspirovat sestavami cviků pro kanceláře, abyste si zbytečným úsilím neublížili. Na konci pracovní doby se budete cítit mnohem lépe.

Zpětná vazba z firem, ve kterých ergonomické změny pracovního prostředí využívají, potvrzuje zvýšení produktivity práce, vyšší spokojenost zaměstnanců, snížení nákladů na opakované nábory a zaškolení. Bonusy ve formě podpory zdraví jsou ceněny napříč všemi věkovými skupinami.

Ing. arch. Šárka Daňková, certifikovaný Specialista v ergonomii, tvoří příjemná pracoviště pro vytížené lidi v kancelářích, aby zůstali zdraví a rádi chodili do práce. Zaměřuje se na projekty ergonomických interiérů a jejich realizaci. Ing. arch. Šárka Daňková ve firmách učí, v rámci odborných seminářů, jak měnit pracovní návyky a pracovat zdravě.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Ze života firem a kanceláří Ze života zaměstnanců