Stres v práci aneb 8 tipů, jak se ho zbavit | VímVíc.cz

Stres v práci aneb 8 tipů, jak se ho zbavit

06. 10. 2017

Každý den zažíváme v práci velké množství pocitů. Řešíme několik úkolů naráz a k tomu býváme kolegy několikrát za hodinu od práce vyrušeni. Takové prostředí klidnou práci příliš neslibuje, ale přece. Jak se dá se stresem v práci bojovat?

Můj obrázek

1. Koncentrace je základ

Mnoho lidí se celý život snaží najít rovnováhu mezi prací a odpočinkem. Jak ale můžeme v práci stihnout dodělat všechny úkoly včas a přitom zůstat v klidu i pod určitým tlakem? Stres na pracovišti není nic výjimečného, ale důležité je, vždy se zaměřit pouze na jeden jediný úkol. Pokud vás stále někdo vyrušuje, dejte si sluchátka a poproste notorické vyrušovače o chvíli klidu. Jestli se vám v kanceláři celkově špatně pracuje a povaha vaší práce dovoluje vzít si home office, také neváhejte. Nezbytné věci můžete řešit v kanceláři a zbytek mimo ni.

Tip 1.: Pro dobrou koncentraci pomáhá také hluboký, 5vteřinový nádech a 5vteřinový výdech. Toto opakujte a uvidíte, že se vám uleví.
Tip 2.: Naučte ostatní, aby k vám tolik nechodili do kanceláře, ale aby vám místo toho psali e-maily nebo zprávy.

2. Nemůžeme ovlivnit ostatní lidi

Spusta z nás stále přemýšlí o tom, zda jsme něco udělali dobře a způsobuje si tak předčasný stres z práce. Zda jsme to udělali tak, jak si asi nadřízený představoval. S tímhle můžete ale úplně s klidem přestat. Nikdy totiž neovlivníme to, jak se na výsledek naší práce bude dívat okolí. Někdo nás pochválí, někdo naopak být spokojen nemusí. Nikdy ale jejich myšlenky neovlivníme. Proto se zaměřte pouze a hlavně na to, abyste svou práci odvedli co nejlépe podle vlastního vědomí a svědomí a zbytek už opravdu není na vás.

Chcete někoho pochválit? Můžete ohodnotit svého zaměstnavatele ve velkém hodnocení firem.

Nepřemýšlejte tolik nad názory ostatních. Snažte ze sebe dostat maximum a neřešte, co si asi tak kdo bude myslet.

3. Neberte si věci osobně

Pokud názor ostatních na vaši vykonanou práci skutečně nebyl takový, jaký jste si jej představovali, pamatujte na jedno zásadní pravidlo. A to takové, že si nikdy nesmíte brát nic osobně. Pokuste se k věci zaujmout objektivní pohled. Skutečně jsem pro splnění úkolu udělal vše, co jsem mohl? Nemusíte si nutně připustit veškeré chyby, které vám byly vytýkány, ale zkuste se oprostit od toho, že to byl útok proti vám.

Koukejte se na své chyby (a chyby ostatních) objektivně.

4. Snažte se vychladnout

Jak se uklidnit? Pokud už jste si věci osobně vzali a tak nějak jste hodně pod parou, pokuste se zchladit. Nadechněte se pusou tak, jako byste pili brčkem a poté vydechněte nosem. Jestli cítíte na jazyku chlad, děláte to dobře. Vaše tělo se totiž při každém naštvání začne více zahřívat a to vám k bystřejšímu jednání moc nepomůže. Jste ve stresu? Stiskněte palcem svůj prostředníček. Okamžitě se vám sníží krevní tlak.

Pokud vás zajímá víc spojení stresu a dýchání, mrkněte na tento kurz o správném dýchání.

5. Dělejte si přestávky

Přestávky jsou pro dobrý pracovní výkon zásadní. Pokud tedy stále jen pracujete a pracujete, není tento zápřah pro vás dobrý. Dělejte si mezi prací přestávky. Pokud vám vyhovuje rozvrh, zapište si přímo kdy přesně si přestávku uděláte. Nejen, že s ní poté při práci můžete počítat, ale také na ní díky tomu nezapomenete.

6. Zdravá strava a spánek

I sportovci vědí, že zdravá strava a dostatečný spánek je pro životní rovnováhu zásadní. Přečtěte si, proč jsou sportovci těmi nejlepšími zaměstnanci. Zpět ale k jídlu. Snažte se omezit příjem cukrů a jezte kvalitní potraviny. Také nezapomínejte na dostatečný spánek. Pokud se probudíte v noci a už se vám nechce spát, zkuste si zacpat jednu nosní dírku a dýchejte tak po dobu tří až pěti minut.

7. Pracujte na svém sebevědomí

Pamatujte na to, že nemusíte pokaždé čekat, až vám váš názor, postup, doplňte si...schválí ostatní. Neptejte se ostatních příliš často na jejich názor a pokuste se důvěřovat svému vlastnímu. Nemyslete stále na to, jak vás vnímají ostatní. Zbytečně vás to vystresuje, a pocit, že se stejně nemůžete nikdy zavděčit všem, vám způsobí naopak to, že začnete prokrastinovat. Důvěřujte svému sebevědomí.

Pocit, že se nemůžete zavděčit všem by měl být přitom pro vás naopak osvobozující.

8. Jak na kritiku

Často se stává, že si někteří zaměstnanci stěžují na nepravých místech. Zkuste je poprosit, aby nejdříve chodili k vám, že zkusíte problém vyřešit nejprve spolu. Vhodné je také na konec říci například - chápu vaše pocity. Co se týče kritiky vás samého, zkuste být tím nejlepším kritikem. Myslí nám denně proudí obrovské množství myšlenek a to ovlivňuje naši celkovou náladu. Zkuste se častěji chválit a povzbuzovat sami sebe. Postupně můžete tímto způsobem inspirovat také ostatní.

Témata:

Jak být úspěšný Ze života firem a kanceláří Ze života zaměstnanců