Jak poznat zralé mango, ananas i další ovoce | VímVíc.cz

Jak poznat zralé mango, ananas i další ovoce

08. 09. 2021

Ovoce a zelenina – tato složka stravy by měla tvořit poměrně velkou součást našeho talíře, zejména pokud chceme žít zdravý život, mít zdravý jídelníček a cítit se skvěle. Jak ale při nákupu poznat zralé mango, jak vypadá zralý ananas a jiné druhy tropického ovoce? Jak nejlépe zpracovat zeleninu a ovoce, abychom z nich získali co nejvíce živin?

Zdravý životní styl

Když se řekne zdravý životní styl, každého z nás asi napadne zeleninová dieta, pití smoothies, počítání kalorií, odpírání si některých druhů potravin a trávení volného času cvičením. Zdravý životní styl není zdaleka jen o cvičení v posilovně a o tom, kolik kalorií obsahuje náš talíř, zvláště pokud má být náš život skutečně zdravý.

Proč nás nenapadne představa dlouhých procházek přírodou a barevných talířů plných plodů ovoce a zeleniny? Pohyb je důležitý zrovna tak, jako naše strava. Naše těla jsou naprogramována k tomu, aby byla v pohybu. Ne na to, abychom několik hodin proseděli u práce a večer si doma sedli na pohovku k televizi. Není nutné trávit veškerý svůj volný čas v posilovně nebo domácím cvičením. Bohatě postačí, když se ráno protáhneme, zajdeme si na krátkou procházku (třeba vyvenčit psa nebo si zajít pro čerstvé pečivo k snídani). Hodně lidí se dnes vymlouvá na to, že na cvičení nemá čas. Přitom stačí místo jízdy výtahem chodit pěšky po schodech, neparkovat autem přímo před vchodem do obchodního centra, při sledování televize udělat několik kliků či dřepů. Všechno se počítá.

Jsme to, co jíme. Ale diety se mění snad každým rokem, a není jednoduché se vyznat v trendech. Zásadní rozdíl je ovšem v nahlížení na dietu jako takovou – jde o způsob stravování, to je význam anglického slovíčka ,,diet“. Nejde o krátkodobé trápení se hlady. Hlavním důvodem zdravého stravování a pohybu by nemělo být jak zhubnout boky, ale především cítit se skvěle ve vlastním těle a užívat si života plnými doušky. Hezká tělesná schránka je pomyslnou třešničkou na dortu.

Jak si sestavit zdravý jídelníček – vzor

Diety a různé alternativy zdravého stravování se mění opravdu každou sezónu. Chvíli je v kurzu zeleninová dieta, v další části roku je na řadě hladovění nebo jinak půsty a poté se mluví o dietách podle celebrit. Jak si sestavit správný zdravý jídelníček? Jedním ze zdravých způsobů stravování je například keto dieta, jinak zvaná proteinová dieta. Ta je založená na přijímání velkého množství bílkovin ve stravě, v porovnání s tuky a sacharidy. Můžete si pochutnávat na dobrotách nabitých bílkovinami, z hlavy můžete vypustit počítání kalorií a všetečnou otázku ,,jak zhubnout boky". V našem článku, ve kterém má hlavní roli keto dieta, se můžete inspirovat, informací je dostatek pro zdravý jídelníček vzor.

Inspirací mohou být i tištěné kuchařky, kterých je na trhu velká spousta. Jsou ovšem dny, kdy se nám do kuchyně nechce a na vaření nemáme náladu. Naštěstí pro takové případy je k dispozici dáme jídlo – rozvoz jídel z restaurací a bister. Možnosti pro vyhledávání nabízejí i kategorie jako ,,zdravá strava“, ,,vegan“, ,,sushi“ a ,,středozemní“.

Cukry, tuky, bílkoviny

Jaký je vhodný denní příjem kalorií, tedy cukrů, tuků a bílkovin? To je velmi individuální a závisí to na mnoha faktorech: pohlaví, věku, pohybové aktivitě, zdravotním stavu. Denní příjem kalorií se může lišit v závislosti na tom, jaký máme cíl, zda chceme zhubnout, zlepšit si tělesnou kondici, anebo nabrat svalovou hmotu.

Cukry, tuky, bílkoviny – poměr makroživin ve stravě není žádná věda. Obecně lze říci, že vyvážená strava by měla obsahovat 25–30 % tuků, 60 % sacharidů a 15 % bílkovin. Doporučuje se jíst velmi málo zpracovaných potravin, polotovarů, sladkostí a omezit sycené nápoje a alkohol. Ve velké míře je vhodné pít čistou vodu, neslazené čaje a do stravy zařadit ovoce, zeleninu (nejlépe syrové) a potraviny, jejichž složení na obalu rozumíme.

Posilování, cvičení

Posilování s vlastní vahou těla patří mezi nejjednodušší druhy cvičení. Můžeme cvičit doma, venku nebo v posilovně. Není potřeba žádných činek a posilovacích strojů, stačí podložka, pohodlné oblečení a můžeme se do toho pustit. Možností je mnoho: posilování břicha, posilování středu těla, posilování ramen, posilování hamstringů aj. Na internetu je mnoho videí, podle nichž je cvičení zábava.

Hodně oblíbený je běh, cyklistika a v neposlední řadě posilovna. I zde je důležité zohlednit zdravotní stav, pohlaví a věk daného člověka napříč celým spektrem cvičení. Ženy mají oproti mužům jiné hormonální rozložení, vylučují méně testosteronu. Těhotné ženy musí svůj cvičební plán konzultovat s lékařem. U seniorů bude hlavním cílem zlepšení tělesné zdatnosti, nejspíše nepůjde o nabrání svalů. V každém případě se u posilování, cvičení nepřetěžujme, život máme jen jeden. Zde platí známé ,,všeho s mírou".

Exotické ovoce a jeho druhy

Nejen exotické ovoce je velmi přínosné při zdravém stravování. Obsahuje velké množství vlákniny, vitamínů a důležitých živin potřebných pro naše tělo. V obchodech je k dispozici po celý rok exotické ovoce v konzervách, obsahuje však velké množství cukru a chuť není to pravé ořechové. Pokud máme možnost výběru, vždy sáhněme po čerstvém ovoci místo konzervovaném.

Hlavně ve vánočním čase je na trhu poměrně veliký výběr tropických druhů ovoce. Různé druhy ovoce se však sklízejí tzv. podtrženě – ovoce je utrženo nezralé a dozrává cestou k zákazníkovi nebo s pomocí dozrávacích plynů. Transport exotického ovoce k nám, do Evropy, představuje uhlíkovou stopu. Jestliže muselo mango z Brazílie, ananas z Kostariky nebo avokádo z Ekvádoru urazit tak dlouhou cestu, buďme zodpovědní a naučme se poznat, kdy je ovoce zralé a tedy kdy obsahuje nejvíce živin, vitamínů a minerálů. To nejdůležitější u melounu, ananasu, avokáda a manga – zralost. Při správném výběru ovoce lehce předejdeme tomu, že nám doma zbyde přezrálé mango a plesnivý ananas vhodné leda k vyhození.

Jak poznat zralé mango

Mango a zralost – nejdůležitější heslo, které nám zní v hlavě, když míříme do obchodu vybrat si toto skvělé ovoce. Mango se vždy sklízí podtržené a málokdy má po transportu do cílové země plnou chuť. Správně zralé mango poznáme celkem bezpečně. Zralé mango silně voní, má měkkou a poddajnou dužinu citlivou na otlaky. Barva může být žluto-červená nebo zeleno-červená. Přezrálé mango poznáme podle potlučenin na dužině a černých skvrnek. Naopak nezralé mango je tvrdé a bez vůně.

Mango je nejlepší jen tak samotné tzv. ,,na ježka". Mango se rozkrojí na dvě poloviny, nůž se vede vždy okolo pecky, kterou následně okrájíme od sladké dužiny. Každou z půlek rozkrájíme na čtverečky vodorovně, poté svisle a mangové půlky převrátíme ,,naruby". Zbývá už jen čtverečky nožem okrájet, anebo jíst rovnou ze slupky.

Jak poznat zralý ananas

Jak poznat zralý ananas? Jednoduchým trikem, vyzkoušíme utrhnout list ze středu ananasu. Pokud list klade mírný odpor, ale přesto jde snadno vytrhnout, je ananas dostatečně zralý. Nevýhodou ananasu je, že po utržení ze stromu nedozrává. Budeme-li čekat na jeho dozrání doma, dočkáme se akorát plísně, která začíná většinou od spodní části ananasu a můžeme ji objevit pozdě.

Co takhle piña colada? Není třeba čekat na letní dovolenou, kde se koktejl často nabízí.Tento karibský nápoj si můžeme vychutnat i doma, ať už s alkoholem, anebo bez něj jako Virgin coladu. Recept je jednoduchý: čerstvý ananas rozmixujeme spolu s kokosem v mixéru. Případně doplníme o bílý rum a podáváme s plátkem sladkého ananasu. Ananas obsahuje z 86 % vodu, je tedy výborný na zavodnění organismu. Mezi jeho léčivé účinky patří kupříkladu pomoc při slunečním úžehu.

Jak poznat zralé avokádo

Příliš brzy nebo příliš pozdě. O avokádu se říká, že je buď nezralé, anebo přezrálé či dokonce plesnivé. Jestli v oddělení ovoce – zelenina nejsou k dispozici avokáda ready-to-eat, stačí se zaměřit na to, aby byla dužina lehce poddajná proti tlaku prstu. To je bezpečný způsob, jak poznat zralé avokádo. Nemačkejme však slupku příliš silně, aby nedošlo k poškození avokáda. Stačí lehce stlačit palcem – pokud je avokádo tvrdé, je nezralé. Jestli se pod mírným tlakem zdá kašovité, daný kus je nejspíš plesnivý. Dalším ukazatelem zralosti je stopka avokáda – pokud nejde odloupnout, avokádo není dostatečně zralé. Je-li stopka mírně pohyblivá, jedná se o zralé avokádo. V žadném případě ale stopku z avokáda neloupejme, tím bychom jej akorát znehodnotili.

Avokádo mám nejraději v sushi, rozmačkané na kousku pečiva anebo jako guacamole. Rozmačkám ho vidličkou, zakápnu limetkou nebo citronem, přidám černou sůl, čerstvý mletý pepř a rajčata.

Kdy je zralý meloun

,,Přinesla jsem meloun." Známá hláška z filmu Hříšný tanec, kdy jedna z hlavních postav přináší obrovské melouny, jež sotva unese. My se při výběru melounu raději zaměřme raději na melouny střední velikosti. Příliš malé nebo naopak moc velké nebývají v chuti ideální. A jak poznat kdy je zralý meloun? Oťukejme si ho. Při poklepání na meloun by se měl ozvat dutý – jakoby kovový – zvuk a při stlačení by měl meloun mírně ,,zavrzat“. Dalším důkazem zralosti melounu je suchá stopka a žlutý flek na spodní části melounu.

Nejlépe chutná meloun v létě, kdy je vychlazený, šťavnatý a dobře hydratuje naše těla. Můžeme jej také zamrazit a použít místo nanuků. Zajímavostí melounu je, že je řazen mezi zeleninu, konkrétně do čeledi tykvovitých spolu s dýní a cuketou. Z botanického hlediska je meloun bobule. Obecně je však řazen mezi ovoce, a to především pro svou sladkou chuť. Meloun se dělí na 2 druhy: meloun vodní a cukrový meloun.

Lokální ovoce a zelenina

Především lokální ovoce a zeleninu známe všichni velmi dobře, není tedy nutné věnovat tipům na rozeznání zralosti mnoho řádků. Jen velmi okrajově:

  • Tvrdé broskve nikdy nedozrají, vybírejme tedy raději měkčí a spoléhejme se na své pocity při výběru.
  • Hrušky dozrávají v pokojové teplotě. Zralé hrušky mají pevnou a lehce poddajnou dužinu.
  • Zralá jablka krásně voní, slupka je pevná beze skvrn a bez otlučenin.
  • Jahody se myjí těsně před konzumací i se stopkou, ta se utrhne až poté. Čerstvé jahody mají plný tvar a sytě červenou barvu. Vyhýbejme se bílým a zeleným plodům.
  • Meruňka je zralá, když má pevnou slupku tak akorát. Velmi tvrdé nebo příliš měkké kusy nechejme v regálu.
  • Zralé švestky by měly mít sytou barvu a na stisk mírně poddajné. Velmi tvrdé švestky jsou příliš kyselé a tedy nepoživatelné.
  • Salát je nejlepší vybrat pěkně zelený s bezvadnými listy bez hnědých nebo žlutých skvrn.
  • Okurky by neměly být měkké, ale pevné s jasně zelenou barvou.
  • Mrkev je nejlépe zvolit nepoškozenou s hladkým povrchem. Zelené nebo prasklé mrkve raději nekupujme.
  • Zralá rajčata výrazně voní a slupka je tvrdá s červenou nebo oranžovou barvou. Čím je stonek na rajčeti sušší, tím více minulo času od sběru.

Zpracování ovoce a zeleniny

Zajistit si přísun vitamínů z čerstvého ovoce a zeleniny je v sezóně snadné. Stačí zajít na trh nebo do oddělení ovoce – zelenina. Čerstvou zeleninu je nejlepší hned zpracovat, zdravým řešením večeře může být třeba kuskus se zeleninou. Je to velmi rychlé řešení, nemusíme tedy objednávat pokrmy z aplikace Dáme jídlo. Kuskus se zeleninou se dá navíc připravit v mnoha různých variantách použitím vždy jiného koření.

Jak řešit denní dávku vitamínů přes zimu, když nechceme zkoumat, jak vypadá zralý ananas? Řešením je sušené ovoce, již zmíněné konzervované ovoce, anebo zavařeniny ovoce a zeleniny. Do sušeného ovoce patří jistě sušení ovoce mrazem, takzvaná lyofilizace. Lyofilizované ovoce se suší za pomoci hlubokého zmrazení. Díky této jedinečné metodě si ovoce zachová veškeré živiny a navíc je křupavé a výborně chutná. V regálech obchodů najdeme i tropické druhy sušeného ovoce, například sušené banány, sušenou papáju, sušené mango, sušený ananas nebo sušené datle a fíky. Z lokálního ovoce je nejznámější sušené jablko – křížaly, sušené švestky a sušené meruňky. Nejsnadnější metodou je pořídit si sušičku na ovoce a všechno si připravit doma s péčí a láskou. To samé platí o zavařování ovoce a zeleniny, pokud nemáme babičku nebo dědu, kteří nás obdarují těmito poklady.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata: