10. 04. 2018

V červnu přijde očekávaná změna jízdních řádů a s ní se má dostavit i výrazné snížení jízdného pro studenty a seniory. Kde přesně budeme moci změnu sledovat a jde o správný krok? Na to se zaměříme v následujícím článku.

Sleva na dopravu

Návrh ze strany ANO

S návrhem na snížení jízdného pro skupinu studentů a seniorů přišla vláda v demisi v čele s premiérem Andrejem Babišem. Cílem by mělo být zlepšení dostupnosti veřejné dopravy cestujícím, kteří se obecně potýkají s nižšími příjmy. Samo ministerstvo dopravy ovšem připouští, že tento účel není zcela přesný, jelikož slevy jako taková nebude nijak záviset na finančním stavu cestujícího.

Mimo to by měla mít změna pozitivní vliv na cestování jako takové, které je právě pro tyto skupiny omezeno jejich financemi.

Změna by měla přijít 10. června 2018 spolu se změnou jízdních řádů.

Kdo bude jezdit za čtvrtinu ceny?

Jak bylo již řečeno, sleva se má týkat studentů a seniorů. U druhé skupiny jde konkrétně o cestující ve věku od 65 let. Pod slovem studenti se skrývají děti od 6 let, mladiství do 18 let a studenti do 26 let. Mladších dětí se sleva netýká, jelikož do věku 6 let mají jízdné zcela zdarma.

Studentské slevy jízdného čeká změna navíc

Studenty čeká ještě další výhoda, na kterou doposud nebyli zvyklí. Od 10. června letošního roku nebude jejich sleva omezena pouze na cesty mezi školou a trvalým bydlištěm, ale platit bude všude. Další dobrou zprávou je možnost využití slevy nově i v období prázdnin, a to bez omezení.

Studenti budou moci nově využít slevu i mimo trasu do školy a navíc i v průběhu prázdnin.

Sleva pro všechny členy EU

Vzhledem k pravidlům Evropské unie není možné, aby sleva na jízdné platila pouze pro obyvatele České republiky. Sleva 75 % z jízdného tak bude platit bez výjimky i pro studenty a seniory všech členský zemí EU, kteří se zúčastní naší dopravy.

Slevu využijete ve vlaku i autobusu, MHD se to ale netýká

Slevu budete moci využít v jakémkoliv vlaku i autobusu, a to bez ohledu na to, zda jde o soukromého či státního dopravce. V případě železničního provozu se sleva vztahuje pouze na cesty druhou třídou.

Kompenzace části ceny, kterou studenti a senioři nebudou hradit, půjde dopravcům ze státní pokladny ministerstva financí.

Při cestě MHD s novou slevou nepočítejte. Důvodem je fakt, že ceny jízdného v rámci MHD si určují města individuálně, nelze jim tedy nařídit plošné zavedení slev. Tato informace ovšem není nijak zásadní, jelikož většina obcí již slevy studentům i seniorům poskytuje, ti navíc často jezdí i zcela zdarma.

Slevy v rámci MHD si určuje každé město individuálně.

Vytížené spoje slevu nemusí poskytnout

Nařízení poskytnutí slev studentům a seniorům bude benevolentní v případě vytížených spojů, které jsou již tak kapacitně plné. Největší problém nastává u železničního provozu, jelikož z důvodu krátkých zastávek nemůže být přidán další vagón a být tak zvýšena kapacita.

Pokud nyní čekáte seznam spojů, na které se nebude sleva vztahovat, bohužel se nedočkáte. Ministerstvo dopravy zavrhlo možnost, že by přesně vybralo spoje či dopravce, kterých se sleva nebude týkat. Byl by to údajně příliš složitý proces. Rozhodnutí bude tedy na dopravcích, vesměs by ale mělo jít především o nadstandardní či již teď příliš vytížené spoje. Dopravci navíc budou mít možnost například určit procento míst, která budou pro cestující se slevou uvolněna

Spoje, které slevu nebudou poskytovat, si určí dopravci sami.

Připravte si občanku a ISIC

Změna nastane i v prokazování nároku na slevu. Děti do 15 let se nově nebudou muset prokazovat nijak. Ve věku od 15 do 18 let bude stačit občanský průkaz, přijímán jako doklad bude ale samozřejmě i průkaz studenta či ISIC karta. Studenti od 18 let pak budou povinni potvrdit svoje studium, jedinou možností bude tedy ISIC či studentský průkaz.

Senioři budou povinni prokázat svůj věk, bude jim tedy stačit platný občanský průkaz.

Ministerstvo dopravy počítá s náklady téměř 6 miliard korun

Ministerstvo dopravy se netají tím, že celá tato akce bude stát státní pokladnu minimálně 5,8 miliardy korun ročně. K tomu ovšem dodává, že budou potřeba další finance na nové zaměstnance, kteří budou k chodu systému potřeba.

Pokud se nyní ptáte, kde na takové výdaje stát vezme, podle Andreje Babiše existuje jednoduchá odpověď. Řešení vidí ve zrušení zbytečných programů, na které připadají určité finance. Dále zmiňuje fakt, že nejen díky systému EET se nám daří lepší výběr daní, což státní pokladnu značně posiluje.

Hledáte práci či brigádu? S tím vám pomůže naše nabídka práce!

Zpět na seznam