Budování osobní značky je celoživotní proces, uvádí kariérová koučka

PhDr. Petra Drahoňovská má unikátní kombinaci praxe a know-how jak ze světa online technologií, tak ze světa osobního rozvoje, kde jako kariérový expert má za sebou více než 800 hodin individuálního kariérního koučování a poradenství a jako lektor proškolila 3000+ lidí.

Je také lektorkou kurzu ​Já s.r.o. - osobní marketing pro každého.

Můj obrázek

1. Uvádíte, že pomáháte ostatním najít jejich vlastní potenciál. Je to pravda?

Ano, je to tak. Jako kariérový kouč a lektor pomáhám hledat mým klientům jejich potenciál. Zmapovat si, co opravdu umím, co jsou moje talenty, je 1. krok k tomu, najít si práci, která mě bude bavit, naplňovat, rozvíjet a bude oceněna podle mých přestav.

2. Jakou cestou toto mapování probíhá?

Používám hlavně koučovací techniky a techniky oceňujícího ptaní (appreciative inquiry), kdy pokládám otevřené otázky a na klientovy odpovědi navazuji dalšími otázkami, které jdou do hloubky.

Osobně nejsem moc příznivec osobnostního testování, protože výsledek testu je jen střípek z komplexní reality. A klienti se někdy upnou pouze k tomu, co jim vypadne z automatického vyhodnocení. Nicméně tyto techniky respektuji a pokud klient už nějaké takové testování absolvoval, společně se můžeme bavit také o výsledcích, co mu to říká o něm samotném.

3. Představme si, že k Vám přijde nový klient. S čím začnete pracovat jako první?

S klienty začínáme vždy u jejich osobnosti. Následně procházíme společně jejich dosavadní pracovní praxi, poté si mapujeme jejich profesní vizi a díváme se na to, aby to zapadalo do jejich současných životních i pracovních hodnot. Až teprve poté společně pracujeme na tom, abychom to vše promítli do jejich prezentace “papírové” (př. CV) či online (př. LinkedIn, osobní web, profesní blog atp.).

4. Měli bychom pracovat na budování naší osobní značky, i když jsme na aktuální pracovní pozici spokojení?

Stoprocentně! Budování osobní značky je celoživotní proces. Je to v podstatě průnik toho, jak se vidíme my, a toho, jak nás vidí ostatní. Je to naše pověst. A je jasné, že budování pověsti není otázka dní, ani týdnů.

Budování osobní značky je celoživotní proces.

5. V kolika letech jste začala budovat osobní značku Vy?

Z části podvědomě, z části vědomě asi od školy - i když jsem to tak nenazývala. Všechno, co jsem dělala, se točilo kolem rozvoje lidí. Ale až v roce 2011, po kurzu CHQ (který se zaměřuje na mapování kompetencí) jsem si uvědomila, že nevytěžuji plně svůj potenciál, který využívám např. v tom, co jsem dělala a dělám ve volném čase. A protože jsem vždycky byla kreativec, malovala jsem, kreslila jsem, uvědomila jsem si, že toto je právě to téma, které mi chybí v mojí skládance osobní značky.

6. Jak to pokračovalo?

Od té doby jsem se více zaměřila na tvorbu různých kariérních nástrojů, které by byly pro lidi užitečné, mohli je využívat sami a zároveň byly designově kvalitní. Uvědomila jsem si, že kombinace přímé práce s lidmi, jejich motivace + design těchto nástrojů je právě ta “jedinečná kombinace”, která tvoří právě v tuto chvíli moji značku.

7. Pomáháte nejen dospělým, ale i dětem a studentům. Jak se od sebe liší práce s těmito dvěma skupinami?

Převážně pracuji s dospělými, ale přes různé neziskovky pracuji také s dětmi. U dětí dávám hlavně důraz na to, aby se učily mluvit o tom, co umí (o svých talentech), a o tom, co chtějí v životě dělat (o svých vizích). Ukazujeme si pak, že i na příkladu brigády ve skladu nebo roznášení letáků můžeme popsat nové dovednosti, které jsme se naučili a které může ocenit budoucí zaměstnavatel. Učíme se, jak přemýšlet u psaní CV, jak pracovat s různými info zdroji na netu a proč se některé informace liší. Pro děti je také spousta pojmů z trhu práce neznámá, takže si povídáme také o tom, čemu nerozumí a co si pod různými pojmy představují. Nicméně paradoxně velká část práce je podobná i u dospělých.

8. Jste autorkou tzv. Kariérového diJÁře. Už podle názvu bych očekávala, že bude jiný než ostatní. V čem?

Kariérový diJÁř je můj první nástroj, který jsem vytvořila pro to, aby lidi, kteří si nemohou dovolit osobní spolupráci s kariérovým/life koučem, měli nějaké vodítko nebo průvodce, který jim v tom pomůže.

DiJÁř tedy není diář s okýnky pro dny a měsíce, ale je to nástroj, který vám pomůže si udělat takovou “roční inventuru”. Tj. podívat se po jednotlivých oblastech (práce, lidé kolem mě, zdraví, finance, zájmy, …) odkud kam jdu. Jde o sadu pracovních listů, kde polovina mapuje rok uplynulý a polovina se zaměřuje na vizi na rok budoucí. Takováto inventura alespoň jednou ročně vám pomáhá dělat rozhodnutí na důležitých (nejen) kariérních křižovatkách. Desky diJÁře zároveň slouží jako složka pro vše důležité, co se odehrálo v daném roce a co si chci zaarchivovat (např. certifikát ze školení atp.).

DiJÁř existuje v české i anglické verzi. Před dokončením je verze pro kluky a holky (na ZŠ a SŠ).​

10. Je o Vás známo, že máte ráda hezký design, což je vidět třeba na zmíněném diJÁři. To si připravujete sama?

Design je mým koníčkem. Původně jsem kdysi zvažovala studovat střední uměleckou školu, ale nakonec jsem šla na gympl. Na designu mojí značky Career Designer spolupracuji se 3 různými designéry, kde každý je šikovný na něco. Já mám poměrně jasnou představu v hlavě, co chci. Takže myslím, že moje věci vizuálně “drží” jednotný koncept i přes spolupráci s různými grafiky.

Weby si dělám sama (s využitím podkladů od grafiků), ale všechny tištěné materiály (diJÁře, karTY, knížky) mi do reality konkrétně převádí grafička Markéta Kudláčová.

Zpět na seznam
Témata:
CV Lektoři radí