Pro VímVíc.cz Honza připravil kurz Marketingový výzkum v kostce. Dozvíte se v něm, jak poznat kvalitní výzkum od mizerného, jak výzkum zadat a jaké metody kdy použít. A také spoustu konkrétních příkladů z praxe agentury STEM/MARK, která je na trhu více než 20 let...

Můj obrázek

Začínáme rozhovorem s ředitelem renomované výzkumné agentury STEM/MARK - Honzou Tučkem:

1. Jak jsou lidé spokojeni se svojí prací?

Nejsou. Spokojena je jen jedna třetina. Pouhých 10 % uvedlo, že je jejich práce baví.

2. Co by chtěli dělat ti, které jejich práce nebaví?

To je právě to, 38 % dotázaných – a to nezávisle na věku – stále neví, co by to mělo být. Podle ostatních mezi ideální zaměstnání patří vést svou vlastní hospodu, být rentiér nebo se starat o zvířata, přírodu, mít svoji farmu…

3. Proč to teda nedělají?

Téměř polovina lidí se bojí o příjem a ztrátu výhod současného zaměstnání. Dalších 21 % nemá odvahu nebo důvěru ve své vlastní schopnosti.

Téměř polovina lidí se bojí o příjem a ztrátu výhod současného zaměstnání.

4. Podle vašeho výzkumu ale 55% lidí zažilo větší změnu v profesním životě…

Ale pouze dvě třetiny dobrovolně. Z výzkumu vyplývá, že změna je výhodná. Pouze 5 % ji hodnotí negativně. Ty, co se pro změnu rozhodli dobrovolně, nazýváme „aktivní restartéři“ a podle testu implicitních asociací (IAT) jsou odlišní od zbytku populace. Méně často plánují dopředu, jdou častěji do rizika a rozhodují se pocitově.

5. Co je to vlastně ta zlatá klec?

Zlatá klec je situace, kdy člověk sedí na stejné židli už léta a ta práce ho nebaví. Chodí tam jen vydělávat, často se potýká s pocitem vyhoření, ale ani tak nedokáže dát výpověď. Má hypotéku, dítě na soukromé škole, alimenty…Pokud je člověk velmi dlouhou dobu na jedné pracovní pozici a na svoji práci si navykne, tak je pro něj potom jakákoli změna těžká. Sedí tam a připadá si jako v kleci – byť třeba zlaté.

Zlatá klec je situace, kdy člověk sedí na stejné židli už léta a ta práce ho nebaví.

6. Proč tomu tak je?

Lidé v této situaci si to pro sebe dokážou omluvit; říkají si: „Léta dělám práci, co mě baví, a měl bych si hledat jinou?“ nebo: „Když se vám tu na to vykašlu, tak se firma položí.“ Pak jsou tu taková přísloví jako „Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše.“ Jsme pohodlní, bojíme se změny a nechceme se vzdělávat, učit se nové technologie… Nic z toho si ale nechceme přiznat.

7. Čím déle sedíme na jedné židli, tím více odmítáme změny…

Přesně tak, dotázali jsme jak ty, co jsou ve stejném zaměstnání krátkodobě, tak ty, co nezměnili místo přes 10 let. Každý třetí z těch, co jsou zaměstnaní méně než dva roky, změny vítá a nikdo z nich neřekl, že mu změny vyloženě vadí. U těch, co jsou na stejné pozici pět let, změny vítá jen 17 % a vadí třem procentům. A z těch, kdo na stejné pozici pracují více než 10 let, pouze 14 % změny vítá a jedné desetině změny vyloženě vadí! A jinde to může být ještě horší.

8. Kolika lidí se to tedy týká?

Podle našeho výzkumu každý čtvrtý zaměstnanec zažil pocit zlaté klece. 17 % zaměstnanců nikdy v životě nezměnilo práci.

Každý čtvrtý zaměstnanec zažil pocit zlaté klece

9. Souvisí s tím obor práce, jsou nějaké obory v tomto případě typické?

Pro nestřídání zaměstnání jsou typičtí zaměstnanci z oborů finance, školství, vědecké a technické činnosti, veřejná správa, obrana

10. A opravdu všichni, co pracují dlouho na stejné pozici, se nachází ve zlaté kleci?

Existují výjimky. Jsou jimi učitelé, lékaři a například vojáci. To jsou lidé, jejichž práce je jim posláním, vidí další rozvoj a dosahují hmatatelných výsledků.

11. Takže všichni zbylí musí být nezbytně nešťastní?

I když člověk pracuje dlouhodobě v jedné firmě, může se stát výjimkou. Klíčem je vzdělávat se, nebát se změn a střídat pozice ve firmě. Když ale nic nezabere, je čas na restart.

Klíčem je vzdělávat se, nebát se změn a střídat pozice ve firmě

O lektorovi:

Honza Tuček – poté, co strávil téměř 20 let na ČSÚ, kde vystoupal až do pozice místopředsedy úřadu, restartoval a již 12 let je ředitelem renomované výzkumné agentury STEM/MARK, mezi jejíž nejznámější výzkumy patří například národní výzkumy médií Mediaprojekt, Radioprojekt, ale i výzkumy pro finanční instituce či z cestovního ruchu. Klienty STEM/MARK jsou např. O2, Letiště Praha, CzechTourism, Česká televize, Prima, Česká spořitelna, Tesco, apod.

Za Honzova působení ve STEM/MARK firma znásobila svůj obrat více než 3x. Protože ve STEM/MARK je velmi dobré pracovní prostředí, zaměstnanci neodcházejí, mohla si firma dovolit udělat ve vlastní režii výzkum o spokojenosti zaměstnanců, restartu kariéry a pocitu zlaté klece, o jehož výsledcích si přečtěte víc v následujícím rozhovoru.

Ze všeho nejradši má Honza své 3 děti, dobré víno, krvavý steak a oříšky kešu.

Témata:

Lektoři radí Nastartuj kariéru Jak být úspěšný