05. 10. 2018

Je přirozené, že se člověk cítí zklamaně, když mu po pohovoru přijde zamítavá odpověď. Podobné je to s každým neúspěchem. Je však důležité se ze svých nezdarů poučit. Utápění se v sebelítosti bez sebereflexe ničemu nepomůže. A navíc fakt, že vás zaměstnavatel, u kterého jste se ucházeli o práci, nepřijal, možná ani není vaše vina.

Můj obrázek

Když to na pohovoru „neklikne“

Asi každý člověk má zkušenost s tím, že je mu někdo na první pohled sympatický a někdo ne, bez jakýchkoli zřejmých důvodů. Sympatie a antipatie jsou z velké části chemie a první dojem je velmi důležitý. Podobně to funguje i s firmou, kde se ucházíte o práci, její celkovou filozofií a firemní kulturou.

Když se personalista dívá na životopis nebo motivační dopis uchazeče o práci, nehledí pouze na jeho pracovní zkušenosti a schopnosti. Snaží se také odhadnout, jak daný člověk zapadne do pracovního kolektivu a nakolik se dokáže ztotožnit s firemní kulturou a hodnotami. U pohovoru to platí dvojnásob. Ani v případě, že jako jediný kandidát vyhovujete všem požadavkům, nic není vyhráno.

V případě, že jste rozevlátý grafik, který považuje home office za základní lidské právo, v korporátu s pevně stanovenými firemními pravidly asi při pohovoru neuspějete. Podobně jako když za sebou máte léta praxe ve firmě, kde panovala přísná formální pravidla, při pohovoru v mladistvém startupu budete možná působit nepatřičně.

Nic z toho ale neznamená, že nemáte dostatek relevantních zkušeností a praxe. Možná prostě jen nezapadáte do představy, kterou o budoucím zaměstnanci společnost má. Pak personalista raději přijme kandidáta, který sice nesplňuje profesní požadavky z nabídky práce, ale za to vhodně doplní stávající tým.

Skutečnost, že se na danou pracovní pozici nehodíte po stránce osobnosti, nezměníte. Můžete ale vylepšit prezentaci svých schopností a zkušeností. Když vám nevyšel pohovor, dejte si pár dní, abyste se se zklamáním srovnali. Nemá smysl věšet hlavu věčně, proto se pusťte do hledání nové práce co nejdříve.

Při pohovoru nejsou rozhodující jen pracovní zkušenosti a splnění všech požadavků. Důležitý je také fakt, jak byste zapadli do pracovního kolektivu.

Zaměřte se na změnu k lepšímu

Je klidně možné, že vám osobní pohovor nenahrál do karet a do zaměstnání vás nepřijali proto, že hledali člověka s jiným typem osobnosti. Na druhou stranu nic není černobílé a i vy jste pravděpodobně někde udělali chybu. Na čem se tedy vyplatí zapracovat, abyste zvýšili své šance na úspěšný pohovor a následně novou práci?

Životopis na míru

První krok, který byste měli podniknout, je zrevidovat svůj životopis. Opravdu jste dostatečně doložili a vyzdvihli všechny své schopnosti a přednosti? Nemá smysl rozesílat na všechny strany jedno a to samé univerzální CV. Rozhodně se vyplatí lehce upravit životopis na míru konkrétnímu zaměstnavateli a požadavkům v inzerátu.

Nabídka práce vám hodně napoví, co zaměstnavatel hledá a jaký je. Zaměřte se na tón, jakým je text napsaný. Je žoviální, uchazeči o práci tyká a nabádá ke kreativitě? Odpovězte podobným stylem nebo si vytvořte životopis na míru. Naopak pokud je seriózní a jasně požaduje standardní strukturovaný životopis, nepouštějte se do žádných experimentů. Nezapomeňte zmínit všechny odborné, jazykové kurzy nebo zahraniční stáže, kterými jste prošli a které jsou pro danou pozici relevantní.

Připravte se na otázky

Najděte si na internetu seznam, jaké otázky u pohovoru personalisté nejčastěji pokládají a zkuste se na ně připravit. Vyplatí se stoupnout si před zrcadlo a odpovědi nahlas přeříkat. Uvidíte, že je to úplně jiná záležitost, než když si odpovědi přehráváte v hlavě. Zároveň si připravte vlastní otázky, které byste chtěli personalistovi položit.

Pro inspiraci se podívejte na webové stránky nebo sociální sítě dané firmy. Kromě toho, že velmi pravděpodobně narazíte na zajímavé odrazové můstky, dáte tím pak při pohovoru personalistovi najevo, že to se svým zájmem o práci myslíte vážně. Dobře si také rozmyslete odpověď na otázky, proč byste měli být přijatí právě vy, nebo čím můžete firmě prospět. Ty bývají nejzáludnější.

Sebevědomí a mluvený projev

Zdravá míra sebevědomí je u pohovoru klíčová. Věnujte pozornost například pevnému stisku ruky a přirozenému očnímu kontaktu. Pokud víte, že býváte před lidmi nervózní a snadno vám vyschne v krku, požádejte o sklenici vody. Vytvořte si mechanismy, jak s projevy nervozity bojovat. U pohovoru se nevyplácí ani přehnané sebevědomí, které může působit až agresivně.

Trénujte mluvený projev a kultivované vystupování tak, aby to pro vás byla přirozená věc. Rozhodně se také vyvarujte jakýmkoli negativním hodnocením. Na nikoho neuděláte dojem, pokud si budete stěžovat na poměry v předchozím zaměstnání nebo pomlouvat své bývalé kolegy a vedení firmy. Tím dáváte jasné znamení, že nejste loajální.

Při přípravě na pohovor zrevidujte svůj životopis, připravte se na možné otázky a zapracujte na mluveném projevu a vystupování.

Tipy na nejčastější otázky při pohovoru

Personalisté nepokládají otázky náhodně nebo podle jasně stanoveného vzoru. Jsou to odborníci, kteří přesně vědí, v jaké chvíli daný dotaz vznést. U každé otázky se zamyslete, proč se na to ptají, co odpovědět a co ne a připravte se na záludnosti, jako jsou doplňující otázky. Podívejte se na 5 otázek, které často zaznívají na pohovoru:

  • Jaké jsou vaše dobré a špatné vlastnosti?

  • Proč máte zájem o práci právě v naší firmě?

  • Proč a jak skončil váš předchozí pracovní poměr? / Proč máte zájem o změnu práce?

  • Kde chcete být za 5 let?

  • Co očekáváte od nadřízeného a kolegů?
Zpět na seznam