Jiří Nosek: rozhovor o životě, vydávání knih a připraveném kurzu

27. 10. 2017

Jiří Nosek je nakladatel specializovaný na knižní marketing. Od r. 2002 vydal více než sto knih, většinu z nich na zakázku. Je autorem prvního eBooku o knižním marketingu v Čechách. Knihy vydává se svou matkou, spisovatelkou V. Noskovou, v rodinném nakladatelství Klika. Pro portál VimVic.cz vytvořil vzdělávací kurz Vydej svoji knihu levně.

Můj obrázek

1. Vraťme se k počátkům Vaší profese. Jak jste se dostal k povolání nakladatele knih? Lákaly Vás knihy už od dětství?

Knihy jsem miloval odjakživa, uměl jsem číst rok před nástupem do školy. Máma byla básnířka a literatura je její život. Se svým prvním románem „Bereme, co je“ obcházela nakladatelství a všude ji odmítali, tak se namíchla a založila si vlastní nakladatelství. Potřebovala grafika a já jsem k tomu jako fotograf měl blízko, takže jsem se naučil základy a pomáhal jí při práci dělat knížky.

Knihy jsem miloval odjakživa, uměl jsem číst rok před nástupem do školy.

2. Jak to pokračovalo dál?

Když mě pak v pětatřiceti mrtvička připravila o povolání, protože jako fotograf musíte být hbití a schopni pohotových přesunů, doučil jsem se grafiku pořádně a začal knihy lidem vydávat na zakázku, aby si už žádný autor nemusel projít tím pokořujícím kolečkem doprošování u tradičních velkých nakladatelství. Dneska se jmenujeme Nakladatelství Klika a v edici Otevřeno společně vydáváme cokoli kromě esoteriky každému, kdo má zájem.

3. Napsal jste Vy sám nějakou knihu?

Ne. Není všem dnům konec, ale vyhovují mi spíš kratší útvary, píšu povídky. Jsem vandrák a vodák a protože mi bylo vždycky líto, že ve vodácké knihovničce je málo beletrie, založil jsem vodáckou literární soutěž a sám do ní přispívám, abych nekázal vodu a nepil víno. Za šest let jsme už poskládali tři knihy vodáckých povídek, psavci i povídky se pořád zlepšují a moc mě to baví. Ale pořád píšu šnečí rychlostí tak 3 povídky za dva roky… Koho to zajímá, tak na stránce kenyhovolej.cz si může stáhnout 70 stran našich povídek zadarmo.

4. Jak vypadá Váš klasický pracovní den?

Velmi mi vyhovuje, že nemusím nikam chodit a pracuji doma. Musím totiž po mrtvici každý den cvičit několikrát denně a to by šlo v práci těžko. Takže je to práce u počítače, prostřídaná cvičením, jídlem a nutnými pochůzkami.

5. To zní trochu stereotypně, nenudí Vás to?

Je to velice pestré, víc, než by se zdálo. Na počítači nedělám jen knihy a nekomunikuji se zákazníky. Od klávesnice se dá dělat celý marketing, sledovat kurzy z celého světa, tvořit návody a blogy a v neposlední řadě být ve spojení s přáteli. Je to úžasná doba, nikdy a nikde jinde bych žít nechtěl a mrzí mě, že si většina lidí neuvědomuje, že nikdy v historii nebyly takové možnosti udělat se svým životem přesně to, co chceme.

Od klávesnice se dá dělat celý marketing, sledovat kurzy z celého světa, tvořit návody a blogy a v neposlední řadě být ve spojení s přáteli.

6. Kolik času strávíte vydáním jedné knihy?

Od chvíle, kdy mi autor dodá text, pracujeme společně na knize tak měsíc až šest neděl, záleží na tom, jak je náročná a zda chce autor korekturu, ta může výrobu prodloužit. Kniha se pak tiskne buď týden, nebo měsíc, podle druhu tiskárny.

7. Kolik pak výsledná kniha stojí?

Určení ceny je na autorovi, já mu dávám jen tip, v jakém rozpětí bych ji stanovil já. Ale doporučená cena je stejně něco jiného, než cena prodejní. Mezi knihkupci zuří konkurenční boj a někteří jsou ochotni sáhnout do vlastní marže až drasticky, takže kniha je pak na trhu i mnohem levněji, než autor zamýšlel.

8. Jak může autor ovlivnit, aby se jeho kniha prodala a vrátily se mu peníze investované do její výroby?

Tak především ty peníze vůbec nemusí být z jeho kapsy. O tom všem učím v kurzu a kdo vydává knihu a nemyslí si, že je sám nejchytřejší na světě, měl by si jím projít, protože mu může ušetřit i desítky tisíc. Pokud použije vlastní peníze, záleží na tom, jestli se na vydání předem správně připraví a zda bude svou knihu propagovat. Nikdo nemůže čekat, že jako nový autor vydá knihu a lidi mu hned utrhnou ruce. Ale propagace knih není vůbec nic těžkého a každý autor si ji dělá podle svého, takže to může být velká zábava.

Propagace knih není vůbec nic těžkého.

9. Jakým způsobem se tedy dá kniha propagovat?

Autor má dnes obrovské možnosti a kdo o to stojí, může si vytvořit vlastní komunitu čtenářů, kteří budou hltat všechno, co napíšete. Není to těžké, autoři na západě na to mají skvělý systém, někteří jeho pomocí prodávají milióny výtisků svých knih. A do Čech ten systém přichází právě teď. Navíc se při propagaci člověk naučí pár nových věcí a pocit uspokojení nebo nadšení z toho, že cítíte, jak vnitřně rostete, to je opravdu k nezaplacení.

10. Jak jste již zmínil, pro vzdělávací portál VimVic.cz jste vytvořil kurz Vydej svoji knihu levně. Co byste vzkázal potenciálním uchazečům o tento kurz?

Nesnažte se ušetřit tím, že se vrhnete do vydání a budete si všechno zjišťovat sami. Ve výsledku vás to bude stát víc a hlavně, špatným postupem můžete svou – možná výbornou – knihu úplně zabít. Na druhou stranu, každá chyba nás posouvá dál a ty, které nás stojí nejvíc, se nejlépe pamatují, takže všechno má své plusy. Otázka je, zda ještě budete mít možnost to udělat znovu a líp. I kdybyste ji měli, ten čas vám už nikdo nevrátí. A to je to nejcennější, co máme.

Nesnažte se ušetřit tím, že se vrhnete do vydání a budete si všechno zjišťovat sami.

Pokud Vás rozhovor zaujal a chtěli byste se o novém kurzu Jiřího Noska dozvědět víc, podívejte se na: Vydej svoji knihu levně

Zpět na seznam
Témata:
Lektoři radí