Jak probíhá pohovor v B2M aneb Které vlastnosti by měl mít ideální uchazeč | VímVíc.cz

Jak probíhá pohovor v B2M aneb Které vlastnosti by měl mít ideální uchazeč

06. 09. 2017

Přinášíme vám rozhovor o tom, jak vypadá pohovor v B2M. Které vlastnosti jsou klíčové pro to, abyste byli úspěšní? Jaké otázky vás mohou zaskočit? Mrkněte, co vás na pohovoru v B2M čeká.

Můj obrázek

1. Jaké jsou tipy a triky pro uchazeče, který se u Vás chce připravit na pohovor?

Co má pro nás největší význam, není ani to, co je v životopisu uchazeče a ani to, jakou má praxi. Mnohem důležitější je, jakou energii z kandidáta cítíme. Sledujeme, jak je uchazeč spontánní, jak se vyjadřuje nebo jak umí reagovat na situaci. Hledáme samozřejmě pozitivní energii a tzv. “leklé ryby” nemají mnoho šancí.

U uchazečů hledáme vždy pozitivní energii.

2. Na jakou nejzáludnější otázku se na pohovoru ptáte?

Záludné otázky nepokládáme, ale často se snažíme uvolnit atmosféru tím, že vyzveme kandidáta, aby nám o sobě řekl jednu věc, kterou se odlišuje od ostatních. Může to být že se dotyčný/á bojí jezdit na tobogánu, že spravuje starožitné hodiny anebo se jen bojí tmy, protože i to může být odlišnost. Chceme lidi poznat a z ničeho je nezkoušíme ani netestujeme :)

3. Jakou vlastnost by měl mít každý kandidát, kterého hledáte?

Jedním z faktorů, k němuž přihlížíme, když pomineme specifické nároky na různé pozice v obchodním, nebo zákaznickém oddělení, je to, aby kandidát do atmosféry firmy dobře zapadl. Posuzujeme, jak bude spolupracovat v týmu a jak vyjde s kolegy a nadřízenými. Ideální vlastnost neexistuje, každý je originál. Důležité je, aby v uchazeči byla "chuť" pracovat, aby nehledal zaměstnání, ale práci :) Pro obchod je to schopnost komunikovat, vyjadřovat se, myslet selským rozumem a také nebát se kontaktu s lidmi a komunikace.

Ideální vlastnost neexistuje, každý je originál.

4. Jak u Vás probíhá přijímací řízení?

Obvykle jedno-kolové na pozice obchodníků, či do zákaznického oddělení. Příchozí CV si vezme na starost přímo leader týmu, tedy potenciální přímý nadřízený uchazeče. Nemáme pozici personalisty - je důležité, aby si leader vybíral své lidi do týmu sám. Následuje telefonické pozvání na setkání, sejdeme se, probereme praxi a mezi řádky čteme v jaké pozici se nachází uchazeč. Zda je absolvent, nebo má již praxi jinde a jakou. Zjišťujeme, co se mu povedlo v jiné práci, na co je hrdý, co zkazil apod. Nemáme přesný scénář výběru a vedení setkání. Názor si obvykle vytvoříme hned, nicméně v některých případech se ještě poradíme s kolegy. Do několika dnů sdělujeme naše rozhodnutí a pokud uchazečův zájem trvá, podáme si ruku a dohodneme termín nástupu.

Lidi do týmu u nás nevybírá personalista, ale vždy sám leader týmu.

5. Máte nějaké specifické metody výběrů pro vedoucí pozice?

U vedoucích pozic následuje v některých případech po prvním kole pohovoru assessment centrum, kde stavíme uchazeče do reálných situací, které mohou nastat na pozici, na kterou reaguje. Např. pokud má kandidát řídit telefonní prodej, budeme zjišťovat, jak zvládne vlastní simulovaný prodejní rozhovor, jak dokáže ohodnotit reálný rozhovor a jakou by poskytl zpětnou vazbu. Při tom se dozvíme o uchazeči a jeho stylu práce mnohem víc. Někdo se po pohovoru jeví velmi nadějně a v assessment centru vyhoří a naopak. Čím více náborujeme, tím méně se snažíme vytvářet si předsudky - důležité je tady a teď.

V případě assessment centra máme více posuzovatelů a vzájemně se radíme a diskutujeme, jak si kdo vede.

6. Máte nějaký zajímavý zážitek nebo vtipnou zkušenost z pohovoru?

Veselých příhod z natáčení mnoho není. Snažíme se případný stres kandidáta ulevit příjemnou atmosférou, protože pohovor není výslech. Navíc - vybírají si obě strany, ne jen my. Spíše úsměvná, než vtipná, je někdy přílišná snaha kandidáta zaujmout. Jak se profesionalizuje strana výběru nového kolegy, tak se samozřejmě profesionalizují i uchazeči. Pro mně osobně je ale zajímavé a obohacující, když se rozhovor povede vést, ne jako pracovní rozhovor kandidáta u zaměstnavatele, ale jako příjemné setkání, kdy si obě strany prostě jen povídají o tom, co dělali a co by chtěli dělat do budoucna.

Často se nám stává, že uchazeč v domluvený den na pohovor nedorazí. Moc nechápeme, proč lidé věnují tolik času a energie do tvorby životopisu atd., a pak si návštěvu a příležitost pracovat u nás, ani nevyzkouší.

7. Čím Vás může uchazeč na pohovoru nejvíce zaujmout?

Vždy nás zaujme relevantní praxe v oboru. Pokud je ovšem změna zaměstnání každý rok, či po několika měsících, je to pro nás spíše vykřičník, že tam ze strany kandidáta nemuselo být něco v pořádku. Zaujme také znalost naší firmy, jejích produktů a vlastní názor na to, co děláme. U některých lidí poznáme pocitově, že další rozhovor je zbytečný, že je chceme ihned přijmout anebo naopak. Celkově doporučujeme spontánnost, na nic si nehrát, být upřímný k nám i sobě. Nevadí, že někdo ještě zatím něco neumí. Důležitější je, že se to chce naučit a že je motivován. :)

Témata:

Pracovní pohovor Pohovory bleskově Nastartuj kariéru Nahlédni do firem a kanceláří