10 tipů pro rychlé zlepšení písemného projevu | VímVíc.cz

10 tipů pro rychlé zlepšení písemného projevu

16. 10. 2017

Jste copywriter? Anebo potřebujete napsat lépe životopis či třeba recenzi? Přečtěte si naše tipy pro lepší písemný projev.

Můj obrázek

#1 Lepší psaný projev: Veďte čtenáře správným směrem

Snahou je, vést čtenáře k co nejrychlejšímu a nejpřesnějšímu pochopení textu. Proto je důležité, aby spolu všechny části textu souvisely. Každá věta, každý odstavec musí navazovat na to, co bylo před tím a na to, co bude potom.

#2 Výběr slov: Vyhněte se klišé a slangu

Klišé, neboli slova, kterou jsou používána tak často, že ztratila originalitu či slangová slova, mohou čtenáře velmi iritovat a odvést jejich pozornost od původní zprávy textu. Proto se jejich používání v projevu co možná nejvíce vyhněte.

#3 Psaní životopisu/résumé: Vytvořte je co nejjednodušeji

Z nedávných výzkumů vyplynulo, že jednou z hlavních věcí, které náboráři od životopisů očekávají, je jejich jednoduchost. Používejte krátké a jasné popisy, výrazné nadpisy a tučné písmo například na zdůraznění předchozích zaměstnavatelů. Personalisté totiž nemají čas strávit nad každým životopisem více minut, než je potřeba. Musíte proto zaujmout okamžitě a souvislý nezajímavý text nikoho bohužel nepotěší.

Pište životopis stručně a přehledně. Očekává se od vás jednoduchost a zvýraznění důležitých prvků.

#4 Psaní motivačního dopisu: Přizpůsobte jej pracovní pozici

Ujistěte se, že motivační dopis, který píšete je skutečně zacílen na pozici, o kterou se ucházíte. Najděte hlavní cíle a motivace společnosti a vypíchněte je i jako své v motivačním dopise. Ovšem nic se nemá přehánět. Dejte pozor, aby dopis nepůsobil příliš strojeně.

Každý životopis je vhodné přizpůsobit dané pozici, na kterou se hlásíte.

#5 Psaní esejí: Přizpůsobte esej čtenáři

Čím více informací máte o svých čtenářích, tím lépe. Někteří čtenáři budou ve vašem tématu jako ryby ve vodě, někteří čtenáři jsou také například vašeho věku a znají filmy a písně, které znáte vy. Pokud ale o své cílové skupině nic nevíte, je třeba zasadit informace z vaší eseje do kontextu a poskytnout čtenářům další informace a příklady.

#6 Psaní osobního prohlášení: Zapůsobte silným úvodem

Stejně jako v každém jiném writingu – je třeba, abyste získali čtenářovu pozornost. Působivý osobní příběh může být velmi dobrým začátkem. Ať už váš nebo příběh někoho, koho velmi obdivujete. Napište tento projev tak, aby bylo vidět, jaké životní milníky vás vedli k práci, kterou děláte právě teď, a co vás cestou inspirovalo.

#7 Psaní online: Vytvořte správný název

Díky dobrému názvu si vaše články najdou čtenáře samy. Snažte se, aby byl titulek zajímavý. Takový, jaký by zaujal i vás samotné. Díky tomu se k vám dostanou čtenáři, kteří se mohou začít vracet. Do dobrého názvu se tedy opravdu vyplatí investovat svůj čas.

#8 Kreativní psaní: Méně je někdy více

Příliš mnoho popisů nebo přídavných jmen váš příběh zpomalí a čtenář díky tomu může ztratit zájem o další čtení. Proto je lepší volit jednoduché popisy a celkovou střídmost.

Máte, co čtenářům sdělit? Stále ale pamatujte na to, že zbytečně dlouhé popisy mohou čtenáře nudit.

#9 Psaní projevu: Pište pro uši, ne pro oči

Hned poté, co svou řeč napíšete, přečtěte si ji nahlas. Nejdříve jen pro sebe, poté ji přečtěte příteli. Zjistíte, že některé obraty možná nejsou moc vhodně zvolené, a že by stálo za to je vyměnit. Opakujte čtení znovu abyste, až budete řeč pronášet, zněli opravdu přirozeně.

#10 Psaní recenze: Vysvětlete, na jakých kritériích vaše hodnocení stojí

Rozhodněte, podle čeho budete film, knihu nebo koncert hodnotit. Máte slabost pro určitý styl hudby? Nebo pro britské herce? Uvědomte si to, napište svůj názor, ale doplňte, že tyto zájmy mohou ovlivňovat váš úsudek.

Témata:

CV / Životopis Pracovní pohovor Jak být úspěšný