HR Večer #10 - Pracovní prostředí | VímVíc.cz

REPORT z HR Večera #10 - Pracovní prostředí a jeho vliv na zaměstnance

28. 06. 2019

V úterý 11.6. se v prostorách firmy VímVíc.cz v Černé Labuti uskutečnil již 10. HR Večer na téma Pracovní prostředí a jeho vliv na zaměstnance.

1

Prvním přednášejícím se pro tento večer stal Jan Anderle ze společnosti Capexus, která se zabývá komplexním řešením kancelářských interiérů, proto musí sledovat trendy v dané oblasti. A co vlastně slovo trend znamená? Je to jakési směřování, tendence dlouhodobého vývoje.

2

K tomu, abychom pochopili vývoj openspace, je třeba podívat se do historie. Openspace se poprvé objevil v USA roku 1904. Jako takový není trendem, ale pouze součástí vývoje pracovního prostředí. Do 90. let byla typickou kanceláří uzavřená místnost, ale v 90. letech došlo ke změně režimu, růstu cen nemovitostí a nutnosti zahuštění pracovního prostoru. Bylo také třeba zvýšit interakci zaměstnanců ve firmě. Interakce byly ale pozorovány kamerami, čímž došlo k jejich poklesu o 83% a nárůstu elektronické komunikace o 70%. Tyto negativní zkušenosti s openspace vedly v další dekádě k vytvoření buněk.

Honza nám představil pět základní pilířů, jak by měl kancelářský interiér vypadat:

1.Prostor na míru

Kancelář budoucnosti by měla být šitá na míru jejím uživatelům. Trend rozvířil zejména Google svým netradičním pracovištěm, což se ujalo i u ostatních firem. Jenže mít pracovní prostředí jako ve firmě Google nemusí být pro ostatní firmy vhodné, jelikož každá firma má svá specifika. Trendy kanceláře mohou mít mnoho různých podob a pokaždé zrcadlí specifickou firemní kulturu.

2. Digitalizace

Kancelář budoucnosti je digitální a podporuje práci odkudkoliv. Měla by obsahovat rozsáhlé technické vybavení, což umožní práci mimo kancelář, úsporu úložných a archivačních prostor, dále také komunikaci na velké vzdálenosti.

3. Flexibilita

Kancelář by měla být variabilní, flexibilní a multifunkční. Tím, že uvolníme plochu i jiným funkcím, vzniknou nám možnosti variabilní kanceláře, která firmě poskytne adekvátní pracovní prostředí. Může například obsahovat telefonní budky, místnosti pro soustředěnou a nerušenou práci, prostory pro týmovou spolupráci a práci na časově omezených projektech. Neměly by také chybět fresh time zóny a relax zóny.

4. Ekologie

Kancelář by měla být ekologická a sledovat principy trvalé udržitelnosti. Zaměstnavatel by měl dodržovat hodnoty trvalé udržitelnosti, ať už jsou sociální nebo ekologické, ať se jedná o nábytek nebo podporu charitativních činností.

5. Well being

V neposlední řade má být kancelář všestranně příjemným místem pro uživatele. Lidé by se zde měli cítit dobře po stránce duševní i fyzické. Jedná se o novou certifikaci, která postihuje různé aspekty pracovního prostředí - kvalita vzduchu, kvalita vody, kvalita osvětlení, propaguje zdravý životní styl a stav mysli.

A jak pracovní prostředí zlepšit okamžitě? Můžete zkusit květiny, telefonní budky či benefity.

Druhým přednášejícím večera byla Barbora Muhrerová ze společnosti EUC. Bára nám během své přednášky přiblížila, jak vypadá stěhování velké firmy v praxi, jelikož firma, ve které Barbora pracuje se přestěhovala z Karlína do Veleslavína, kde sídlí v ekologicky certifikované budově.

3

Co jim při přesunu zafungovalo?

Bára vytvořila pro zaměstnance mapu, ve které byly zaneseny všechny supermarkety, kadeřnictví, restaurace a ostatní služby v okolí nového sídla firmy. Při přesunu do nového sídla firmy dostali zaměstnanci tyto mapky a informace s rejstříkem, co a jak v budově funguje a další důležité provozní věci.

Jak vznikaly kanceláře?

S hlavní představou o novém prostoru přišel akcionář. Na základě této představy vytvořili architekti různé návrhy, a poté byl vybrán ten nejlepší projekt. Hlavní akcionář a ředitel měli hlavní slovo v tom, co všechno by mělo nové pracoviště obsahovat a jak by mělo vypadat. Jejich přáním bylo, aby vzniklo nové prostředí, odkud se zaměstnancům nebude chtít odejít domů.

Co všechno jejich nový prostor obsahuje?

Nový prostor má velké množství zasedacích místností. Důležitá je digitalizace, kdy mají například v zasedací místnosti systém, do kterého se může člověk připojit odkudkoliv. Jelikož je firma předním poskytovatelem zdravotní péče v ČR, mají jejich zasedací místnosti názvy jako: Oční ortopedie, Operační sál, Pitevna, Ibáč, ARO, JIP, Kardio, Sono, Kolika. Hlavní část prostoru tvoří společná zóna, která má sloužit k tomu aby se zde lidé potkávali. Je zde mimo jiné kavárna, kde mají zaměstnanci během dne tři teplé nápoje zdarma.

Díky standardům, speciálním kobercům žaluziím, a klimatizaci, která funguje přes vodu, vyhráli soutěž o kancelář roku.

Co jim ale naopak nezafungovalo?

Jednou z neúspěšných věcí je umístění personálního oddělení, které sídlí v openspace, což je velmi nepraktické. Dále to byly komunikační záležitosti, kdy zaměstnanci do poslední chvíle nevěděli, kde přesně budou sedět, jelikož snahou bylo vytvořit fixní a flexibilní místa, což do jisté míry zafungovalo.

Na závěr řekla Bára velmi důležitou poznámku: "Dokud nefunguje firemní kultura, nezáleží na tom, jak vypadá pracovní prostředí."

Nám se celý večer moc líbil a už teď se těšíme na ten následující. Pokud byste se i vy chtěli zúčastnit některého z následujících HR večerů, sledujte náš Facebook, ať vám nic neunikne.

4 5 6

Témata:

Nahlédni do firem a kanceláří Ze života firem a kanceláří Personalistika a lidské zdroje