Jak se připravit na pohovor po telefonu? | VímVíc.cz

Jak se připravit na pohovor po telefonu?

18. 12. 2018

Proč se firmy uchylují k pohovoru po telefonu a jaké jsou jeho výhody? Jak se na takový pracovní pohovor připravit a čemu věnovat pozornost? Připravili jsme pro vás 5 tipů, které pomohou k hladkému průběhu pohovoru po telefonu. Na jaké otázky určitě dojde?

Pohovor po telefonu nemusí být jenom noční můrou

Zdlouhavý pracovní pohovor

Proces náboru uchazeče bývá v některých případech zdlouhavý. Uznejte sami. Nejdříve musíte hledat v nepřeberném množství pracovních nabídek, pak zaslat strukturovaný a kvalitně zpracovaný životopis.

Následně absolvovat pohovor po telefonu, který buď nahradí pracovní pohovor nebo po něm následuje. A to ani nemluvíme o několika kolech pracovních pohovorů, na kterých někteří zaměstnavatelé trvají. V malých, středních i velkých firmách se můžete setkat se zpracováním úkolu či zadání, nebo jít do společnosti na tzv. den na zkušenou.

Proces náboru uchazeče může být velmi zdlouhavý. Začíná vašimi reakcemi na inzeráty a může končit několikakolovým pracovním pohovorem doplněným o řešení zadání.

Bavme se o pohovoru po telefonu

Soustřeďme se v tomto článku jen na jednu část zdlouhavého procesu náboru uchazeče: pohovor po telefonu. Po zaslání strukturovaného životopisu je právě tento typ hovoru první navázaný kontakt mezi vámi a personálním oddělením ve společnosti. Pohovor po telefonu často předchází osobnímu pracovnímu pohovoru a musíte se velmi snažit, abyste zaměstnavatele zaujali natolik, že vás k němu pozve.

Nemáte žádné zkušenosti s pohovorem po telefonu? Nebo ten poslední nedopadl podle vašich představ? Pak čtěte dál. Ono totiž stále více firem využívá pohovorů po telefonu. Klasickým případem jsou zaměstnavatelé v bankovním sektoru, kteří hledají posily pro své pobočky. Není se čemu divit. On má totiž telefonický hovor s uchazečem plno výhod. Jakých?

Stále více firem přistupuje před samotným pracovním pohovorem k telefonickému hovoru s uchazečem. Jedná se o tradiční praxi například v bankovním sektoru.

Výhody pohovoru po telefonu

Nemůžeme vinit společnosti za to, že stále častěji přistupují k pohovorům po telefonu. Mají totiž tři nezpochybnitelné výhody:

1. Časová úspora

Pohovor po telefonu trvá klasicky 15 minut, někdy samozřejmě může být jeho délka kratší či delší. Personalisté tak ušetří selekcí po telefonu na rozdíl od pracovního pohovoru i desítky minut času. A to se bavíme o časové úspoře získané díky náboru jednoho kandidáta. Co teprve denní časová úspora?

2. Finanční úspora

Při dnešních neomezených tarifech je finanční úspora pro personální oddělení obrovská. Během jedné hodiny personalista vyzpovídá i 4 kandidáty, nikdo mu tedy nemusí proplácet přesčasy.

3. Prevence proti útěku kandidáta ke konkurenci

V neposlední řadě se snaží firmy reagovat na rychlý a dynamický trh. Důkazem je nízká míra nezaměstnanosti, stále rostoucí průměrný plat a firmy, které nestíhají vyrábět své produkty a nabízet své služby. Uchazeč reaguje na množství pracovních nabídek a konkurence se snaží nalákat na lepší nabídku ty nejkvalitnější z nich. Pohovor po telefonu tak může být také prevencí proti útěku uchazeče ke konkurenci.

Firmy využívají pohovorů po telefonu především ze tří důvodů. Kvůli časové a finanční úspoře, ale také jako prevenci proti útěku kandidáta ke konkurenci.

Jak se připravit na pohovor po telefonu

Někdo může namítnout, že příprava na pohovor po telefonu je velmi obtížná, či dokonce nemožná. Je zcela jistě pravda, že budete odkázání pouze a jen na váš hlasový projev a sympatický hlas. Někdo se jako řečník narodí, jiní na tom musejí celý život pracovat. Nic ale není nemožné. Přinášíme vám několik tipů, kterých je dobré se držet.

Samozřejmostí by měly být pohotové reakce a sebevědomé zodpovídání veškerých otázek personalisty. Máte pouze 15 minut na to, abyste zaujali volajícího. Společnosti chtějí motivované kandidáty. Hovor musí mít tzv. drive. Již od samého začátku musíte znít zapáleně, v průběhu hovoru by se ale vaše motivace měla dokonce zvyšovat. Žádná firma nechce kandidáta, který působí znuděným a nezúčastněným dojmem.

Váš hlasový projev během čtení článku nezměníme, existuje ale několik rad, dle kterých byste se měli řídit.

Volá neznámé číslo, můžu to zvednout?

Jestliže se na telefonním displeji objevilo neznámé číslo, neváhejte takový hovor přijmout. V období hledání zaměstnání se může počet telefonních hovorů z neznámých čísel zvýšit. Nezapomeňte se v první řadě představit celým jménem. HR oddělení se bohužel stále potýkají s tím, že kandidáti neumí ani slušně pozdravit. Spíše do telefonu vyštěknou s tónem v hlase, který značí, že čekají někoho, kdo je bude obtěžovat. Právě neschopnost se správně představit vás může vyškrtnout ze seznamu uchazečů o zaměstnání. A už vůbec během hovoru nežvýkejte, nejezte svačinu apod.

Plně soustředěný hovor uchazeče o zaměstnání je podmínkou. Přijímat hovory z neznámých čísel bez toho, aniž bychom dlouho přemýšleli nad tím, kdo mi volá, se může určitě vyplatit. Také byste měli mít přehled o společnostech, které by se mohly ozvat než bezděčně koukat na displej telefonu s otázkou kdo mi volá. Neznalost se v tomto případě nevyplácí. Máte pocit, že se jedná o bezprostřední a neformální hovor? I přesto ze sebe vydejte to nejlepší, jedná se totiž o klasický pohovor za účelem selekce!

Základem je představit se celým jménem. Pokud tak neučiníte, personalista vás může rovnou vyškrtnout ze seznamu uchazečů.

Mít přehled se vyplatí

Ještě než začnete s personalistou rozhovor, je třeba mít přehled o tom, co společnost dělá. Pokud nemáte tušení, jaké produkty nebo služby firma nabízí, působí to dojmem, že jste životopis zaslali jako reakci snad na každý inzerát. Zjistěte si o ní informace na oficiálních webových stránkách, prozkoumejte sociální sítě, přečtěte si recenze týkající se firmy a zeptejte se svých přátel a známých.

O firmě si zjistěte co nejvíc dostupných informací. Využijete oficiální webové stránky, sociální sítě, přečtěte si recenze a zeptejte se svého okolí.

Čemu věnovat pozornost

Jak se připravit na pohovor? Existuje několik věcí, kterým byste měli věnovat pozornost. Bez jejich respektování může pohovor po telefonu dopadnout přímo tragicky. Často se přitom jedná o banality, které o vaší pracovní kariéře mohou rozhodnout. Na co si dát během pohovoru po telefonu pozor?

1. Nezapomeňte na úsměv

Ano, myslíme to vážně. Když se usmíváte, váš tón hlasu je milejší a vřelejší. Úsměv na tváři také způsobí to, že budete mluvit plynule a celá konverzace nebude znít křečovitě.

2. Vhodné prostory

Tento bod je klíčový. Pokud vám personalista volá v nevhodnou dobu, nebojte se mu to říct. Oznamte mu, že se zrovna nacházíte v práci či v dopravním prostředku. Ujistěte se, že jste mimo dosah malých dětí, protože potřebujete klid a soustředěnost. Rozhodně se nenechte uchlácholit tím, že by hovor měl trvat jen chvilku, protože se vás personalista chce zeptat na pouhé čtyři otázky.

3. Nabijte si telefon a připravte si životopis

Pokud vám uprostřed hovoru začne telefon oznamovat, že máte vybitou baterii, nepůsobí to dobře a pro vás to může být stresový podnět. Ujistěte se, že váš telefon je nabitý. Před sebou mějte vytištěný strukturovaný životopis a pokud bude potřeba, nahlédněte do něj. S téměř stoprocentní jistotou můžete totiž očekávat ověřovací otázky. A pro hladký průběh samotného pohovoru si navíc připravte sklenici vody!

4. Věnujte se pouze hovoru

Soustřeďte se jen na volajícího a pořádně poslouchejte, co říká. Rozhodně ho nepřerušujte a nechte ho dokončit myšlenku. Vy sami mluvte pomaleji, rozvážně a hlasitě. Používejte spisovnou češtinu a vyhněte se hovorovým výrazům. Ty nahraďte frázemi, které se obvykle používají v daném oboru. Budete působit profesionálně. Váš čas ale optimálně využijte, neveďte dlouhé monology. Mluvte maximálně minutu v kuse a poté dejte prostor druhé straně.

5. Stůjte!

Zkuste pohovor po telefonu vést vestoje. Je to běžná praxe například prodejců na telefonu. Působí totiž sebevědoměji a oplývají energií. Pokud vám ale více vyhovuje sedět a nenechat se rušit okolními podněty, dejte na svůj vnitřní pocit!

Během celého hovoru se usmívejte, váš hlas bude znít vřele. Najděte si ale především vhodné prostory, ve kterých naleznete klid.

Otázky při pohovoru

Ještě než před koncem hovoru personalistovi poděkujete, na jaké otázky se vás při pohovoru nejspíše zeptá?

Počítejte minimálně s těmito šesti!

  • Co byste nám o sobě mohl/a říct?
  • Proč jste skončil/a v posledním zaměstnání? Co se vám v současném zaměstnání líbí/nelíbí?
  • Proč chcete pracovat v naší společnosti?
  • Co nám můžete nabídnout?
  • Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?
  • Jaký očekáváte plat?

Některé z těchto otázek můžete očekávat také v angličtině (případně němčině, francouzštině apod.), pokud jste uvedli aktivní znalost tohoto jazyka. Personalista si bude chtít ověřit vaše reálné znalosti.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata: