Odvaha a všímavost je potřeba v oblasti fintech marketingu | VímVíc.cz

Odvaha a všímavost je potřeba na různých místech, třeba v oblasti fintech marketingu

07. 10. 2019

Jan Sladovník, marketingový manažer firmy Zonky, nastoupil do největšího českého fintechu před 4 měsíci. Během této doby se Zonky opět posunulo o kus vpřed. V rozhovoru Honza přiblíží, jaké jsou jeho začátky v unikátní české službě a co marketing vlastně je. Není to mainstreamová pozice pro každého, ale poslání. Pro takovouto práci potřebujeme tvořivého ducha s odvahou zkoušet nové věci, empatii a chuť sbírat zkušenosti.

Jan Sladovník - Zonky, rozhovor, fintech marketing.
Jan Sladovník - Zonky, rozhovor, fintech marketing.

Honzo, pozice Marketing Manager je dnes hodně širokospektrý pojem, mohl by jsi ji nám více přiblížit a říct, v čem Tvá pozice v Zonky spočívá?

Ano, to opravdu je. Pod marketing se obecně dá schovat úplně všechno. Já mám v Zonky na starosti marketingovou komunikaci na českém trhu, primárně ATL marketing (kampaně v televizi, rádiu, tisku či na venkovní reklamě), ale v rámci týmu řešíme i zákaznickou zkušenost, eventy, content či PR. Mým úkolem je, aby lidé znali značku Zonky, věděli, jaké hodnoty vyjadřuje a v případě potřeby půjčky zvažovali Zonky jako levnější a rychlejší variantu bank.

V Zonky jsi krátkou dobu, jak jsi dokázal do všeho tak rychle vplout?

Jen díky všem kolegům v Zonky, kteří mi od začátku pomohli rychle nasát znalosti, zkušenosti firmy a dravou atmosféru. Po pár měsících mám pocit, že už jsem zde léta, jak mi firma přirostla k srdci svým inspirativním přístupem. Podpora nových kolegů je jedinečná. Jan Sladovník, Jan Sladovník ze Zonky, Jan Sladovník černobílá.

Jak na Tebe působí Zonky firemní kultura, která je pro Tebe ještě poněkud nová? Jak se cítíš v Zonky?

Firemní kultura je v Zonky opravdu jedinečná. Přestože má firma přes 200 zaměstnanců, je plná pozitivních a inspirujících lidí. V Zonky není jediný člověk, který by tam nepatřil. Společnost dělá vše proto, aby každý dělal svoji práci a nic ho od ní neodvádělo, např. přebujelá administrativa či zbytečné prezentace. Zároveň si vzájemně pomáháme, všichni totiž víme, že táhneme za jeden provaz a všichni bojujeme za výsledek firmy. Tady neexistuje něco jako ,,tohle je jeho chyba a tohle je její úspěch”. Za vším ve firmě stojí úplně všichni.

Co tě na marketingu nejvíce baví, zajímá a je pro Tebe hnacím motorem (motivací)?

Marketing je jednoduchý a složitý zároveň. Jako všude jinde funguje zde hlavně selský rozum. Nicméně mám rád marketing založený na datech, která pomáhají nastavit jednotlivé aktivity tak, aby plnily cíle a byly maximálně efektivní. To, co je v marketingu důležité, je neustále zkoušet nové věci, neboť dobrý markeťák dokáže velmi rychle a správně reagovat díky svým zkušenostem. Je lepší udělat deset věcí s vizí a pořádně, z nichž některé nedopadnou podle očekávání, než nedělat nic. Měl jsem v kariéře velké štěstí na firmy i na šéfy, kteří mi dávali volnost neustále něco nejen vymýšlet, ale i realizovat.

Není marketing jako marketing. Co si myslíš, že je v této branži pro úspěšný vývoj firmy v dnešní době důležité?

I v době automatizace a honbě za čísly nesmíme zapomínat na lidskost. Věřím, že vždy bude potřeba v marketingu člověka, který bude nad věcmi přemýšlet jinak. V poslední době vnímám snahu firem zachytávat všechny startující trendy jen pro to, aby se cítily moderní, často však bez nějakého hlubšího smyslu nebo návaznosti na byznys. Stále je důležité držet focus a vědět, proč jednotlivé činnosti dělám.

Jaké vlastnosti člověk potřebuje, pokud se chce stát dobrým marketérem?

Kdo je dobrý marketér? Je to ten, jehož kampaně vyhrávají různé ocenění a ceny roku nebo přinesl firmě nejvyšší návratnost investic? Nebo je to ten, který dokáže sjednotit firmu, její komunikaci a nastavit prouživatelsky produkt tak, že firmu i bez kampaně posune výnosově dopředu? Za mě je odpověď prostá. Je to ten, který má především v sobě zvídavost, přesnost, koule, empatičnost a nebojí se práce. Je to ten, který si dovede vymyslet úkol, který posune firmu dopředu, prosadí ho a dotáhne do zdárného konce. Jan Sladovník, telefon, rozhovor.

Máš nějaké doporučení nebo rady pro všechny nováčky v oblasti marketingu? Čím se nemají nechat zastrašit?

Hledejte společnost a tým, který Vás bude inspirovat a od kterého se od začátku budete učit. Přistupujte s maximální pokorou k lidem, se kterými pracujete, ale nebojte se říct svůj nápad, může být velmi přínosný. Doporučuji v první části své kariéry hledat krev a pot, to se vyplatí mnohem víc, než peníze a pohoda, protože půlku markeťáka dělají zkušenosti. Mnoho zkušeností lze také čerpat z literatury, čtením názorů, povedených i nepovedených studií jiných markeťáků. Čtení knih je často podceňované, ačkoliv se díky tomu dá nabrat obrovský rozhled.

Zonky je především o financích, co na nich baví tebe?

Dlouhodobě mě baví svět investic. Vliv celospolečenského dění na výkonnost investičních instrumentů je pro mě jedna velká reality show. Protože nemám příliš čas lítat po webu, co nového se stalo, odebírám newslettery, které si pročtu cestou do práce. Například Warengo či Forbes v tomto dělají skvělou práci. Pro rychlý přehled mám přihlášen odběr zpráv do messengeru.

Témata:

Pohovory bleskově Personalistika a lidské zdroje