Budoucnost e-commerce | VímVíc.cz

Jakou budoucnost čeká e-commerce po koronavirové krizi?

25. 05. 2021

Koronavirová krize negativně ovlivnila velké množství oborů. E-commerce scéna se však setkala se skokovým nárůstem, v některých případech i o desítky procent. Co k tomuto nárůstu vedlo, které e-shopy ovlivnil nejvíce a jak se s ním společnosti vypořádaly?

Nárůst roku 2020 v číslech a statistikách

Jak přesně rok 2020 pro e-shopy vypadal? Data ČSÚ uvádí, že v roce 2019 na internetu nakupovalo 39 % české populace. V minulém roce se toto číslo zvedlo o 15 %. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vzrostl obrat v e-commerce v roce 2020 na 196 miliard Kč, což činí oproti roku 2019 nárůst o 26 % (tedy celkem jiné číslo).

Rok 2020 byl extrém ve všech ohledech a tento prudký růst nebude možné dlouhodobě udržet. Rok 2021 slibuje e-shopům podobné obraty, možná i další mírný nárůst. Do budoucna však bude pozitivní udržet se na současných číslech. Lidé budou mít větší sklon šetřit a více se zamýšlet nad každým výdajem.

Tip: Víte, jak na výpočet procent? Odkazovaný článek ukáže několik možností, jak provést výpočet procent.

Největší skokani roku 2020

Kdo v roce 2020 z koronavirové krize vytěžil nejvíce?

Potraviny

Favoritem se rozhodně staly obchody s potravinami. V minulosti patřily v oblasti e-commerce spíš k okrajovým hráčům, v loňském roce se však dočkaly obrovského růstu.

Společnost Rohlik.cz zaznamenala růst o více než sto procent, čímž se dostala na roční obrat 8 miliard korun. Podobný nárůst zaznamenal i Košik.cz.

Rozvoz jídla

Podobného úspěchu se dočkaly i služby rozvážející hotová jídla. Nejvíce nových zákazníků získalo Damejidlo.cz a Wolt. Naopak Uber Eats v roce 2020 na českém trhu skončil.

Doručovací služby

Úspěchů a nárůstů se v minulém roce dočkala také většina doručovacích služeb. Největší nárůst obratu zaznamenala Zásilkovna.

Jak uspět i v roce 2021 a dále?

Udržet si současné zákazníky a dočkat se dalšího růstu bude už jen složitější. Co dělat, abyste i v následujících letech uspěli?

  1. Orientujte se na zákazníka a věnujte péči dokonalému zákaznickému servisu. Komunikujte. Mějte k dispozici na webu i Facebooku chatbota, umožněte rychlou a transparentní možnost vrácení zboží. Problémy řešte okamžitě. Udělat na e-shopu objednávku by měla být radost. Nezdržujte zákazníky zbytečnými dotazy nebo nutností příliš klikat.
  2. Soustřeďte se na zlepšení logistiky a všech procesů, které jsou s ní spojené. Rozšiřte způsoby dopravy a platby. Zákazníci stále preferují možnost vyzvednout zboží v kamenné prodejně, to můžete umožnit prostřednictvím Zásilkovny, Balíkovny, či Balíkobotu.
  3. Posilujte důvěryhodnost značky pomocí marketingu, komunikace a viditelnosti na internetu.

Investujte do inovací a růstu

Právě teď je čas investovat do inovace a růstu. Přestavba e-shopu, investice do marketingu i backendu.

S růstem vám mohou pomoci i chytré nástroje. Například Cashbot, který vám snadno umožní prodloužit splatnosti faktur nebo poskytnout půjčku určenou přímo k růstu vaší společnosti.

Podívejte se, jak Cashbot pomáhá v oblasti e-commerce.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Úspěch v kariéře Personalistika a HR