Jak odmítnout nevhodného kandidáta | VímVíc.cz

Jak odmítnout nevhodného kandidáta

22. 01. 2018

Uchazeči, kteří jsou odmítnuti, ale dostanou to od firmy vědět, mají poté o firmě lepší mínění, než ti uchazeči, kterým personalista vědět nedá. Jak odmítat kandidáty lidsky, ale jasně?

Můj obrázek

Způsob odmítnutí uchazeče o zaměstnání

Způsob zamítnutí závisí na konkrétní pozici. Jestliže se jednalo o velmi specifickou nabídku práce, uchazeči pravděpodobně ocení, když napíšete osobitý mail každému z nich. Pokud se ale jedná o nějakou “normální” pozici, stačí hromadný e-mail adresovaný vždy danému uchazeči. Není totiž ve vašich silách, abyste každému uchazeči popisovali, jaké jsou důvody toho, proč jste dali přednost někomu jinému. Lidské a jasné odmítnutí je tedy v takovou chvíli nejlepší.

Základem je poděkovat i neúspěšným uchazečům.

Další možností, poněkud osobnější, je telefonické odmítnutí. To se hodí zejména tehdy, kdy se jedná o velmi důležitou a váženou pracovní pozici. V tomto případě popište, jaký je důvod toho, že jedince nemůžete přijmout a proč jste dali přednost někomu jinému. Vždy také nezapomeňte kandidátům poděkovat.

Jak odmítnout uchazeče

Pří odmítání uchazeče se inspirujte těmito tipy:

  • Vždy použijte v oslovení uchazečovo jméno
  • Uveďte přesný název pracovní pozice, na kterou se kandidát hlásil
  • Pochvalte to, co se vám na daném uchazeči líbilo (pokud něco)
  • Stručně popište, proč jste dali přednost jinému kandidátovi
  • Rozlučte se pozitivně a poděkujte za uchazečům čas a zájem

Jak odmítnout uchazeče? Neodkládejte to

Čím dřív uchazeči odpověď napíšete, tím líp. Není ideální ho nechat čekat. Takový postup nemá dobrý vliv na pověst vaší firmy. Navíc pamatujte na to, že většina jedinců čeká na odpověď do týdne. Maximum je ale pro ně 14 dní, pokud v inzerátu nebo na pohovoru nebylo uvedeno jinak. Jestli máte problémy s vyhodnocením výběrového řízení, napište to uchazečům a sdělte jim, že výsledky budou pravděpodobně později, než jste očekávali.

Ti uchazeči, kteří dostanou e-mail o tom, že nepostoupili, nahlížejí na danou firmu lépe, než ti uchazeči, kterým nebylo řečeno nic.

Zpětná vazba odmítnutým je základ

I tehdy, pokud máte hodně práce, odpověď zamítnutému uchazeči by měl být základ. Jestliže necháte kandidáty neinformované, bude trpět váš Employer Brand, tedy vaše firemní značka. Uchazeči si postupem času vymění svoje zkušenosti a vy budete mít pověst jednoduše té firmy, která “ani neodpoví”. A to není ideální pozice pro získávání kvalitních zaměstnanců.

Pokud nedáte odmítnutým uchazečům vědět, mohou se k vám do budoucna noví lidé přestat hrnout.

Další věc, díky které v očí minulých kandidátů stoupnete, i když je odmítnete je to, že jim popřeje hodně štěstí a vyslovíte naději v budoucnu třeba u jiné nabídky práce. Můžete je na vaše pracovní nabídky přímo odkázat.

Témata:

Pracovní pohovor Ze života firem a kanceláří Personalistika a lidské zdroje