Jak mění mileniálové pracovní trh? Výhody i nevýhody | VímVíc.cz

Jak mění mileniálové pracovní trh? Výhody i nevýhody

29. 10. 2019
Jak mění mileniálové pracovní trh, generace y, mileniálové a trh práce

Mileniálové můžou za odlesňování, úpadek televize, ohrožení tradiční rodiny a multikulturalismus. Minimálně jsou jim všechny tyto skutečnosti čas od času vyčítány v médiích. Nejsme si jistí, jestli je to pravda a ani o tom v tomto článku nebudeme polemizovat. To, na co se zaměříme, je proměna pracovního trhu, která se kvůli mileniálům děje. A ona se děje.

Jaké změny na trhu práce nastaly s příchodem mladší generace mileniálů? Jak se jejich pracovní morálka a požadavky mění od generace jejich rodičů? Jakým jazykem s nimi mluvit, pokud je nedejbože máte za kolegy? V tomto článku se dozvíte vše, co jste kdy chtěli vědět o mileniálech, ale nemohli jste se jich zeptat, protože by vám nerozuměli.

Generace Y neboli mileniálové

Mileniál je dnes téměř pejorativní označení mladého hipstera, který si pochutnává v lokální kavárně na svém avokádovém toustu, nedokáže navázat oční kontakt a stráví v průměru 6 hodin denně na sociálních sítích. V mnoha případech je to freelancer, který neustále levně cestuje po celém světě. V širším kontextu by mohlo jít o kohokoliv, komu je mezi 18 a 38 lety, ale my budeme slovo používat v zažitém významu, tedy pro aktuální omladinu do 28 let.

Generace Y je další výraz pro tyto mladé lidi, kteří se oproti svým rodičům vyznačují především dobrými technologickými dovednostmi, posedlostí naplnit vlastní potenciál a žít šťastný a zdravý život. Nejsou nakloněni dělání kompromisů, co se týče jejich pohodlí, životní úrovně a psychické pohody.

Generace Z a generace X

Jak si každý abecedy znalý člověk dokáže odvodit, písmena X a Z označují generace, které mileniálům předcházejí a následují po nich. Generace X narozená mezi roky 1960-1980 vyrostla před televizními obrazovkami a její prioritou je budování kariéry – především v honbě za penězi. Cílem příslušníků generace X bylo ve většině případů, aby si mohli postavit nebo koupit dům či byt.

Generace Z je nejmladší generací. Jedná se o lidi narozené po roce 2000. To znamená, že celé své dětství prožili a prožívají za neustálého kontaktu se sociálními sítěmi, chytrými telefony a moderními technologiemi obecně. Multitasking je pro ně druhou přirozeností a zbožňují influencery. Výzkum společnosti Google odhalil, že 70 % generace Z se ztotožňuje místo klasických celebrit s YouTubery a často k nim vzhlíží jako ke svým vzorům.

Tak a teď, když jsme si udělali pořádek v pojmech, už se pojďme podívat, co nám tedy ti mileniálové provedli s pracovním trhem!

Mileniálové a pracovní trh

Hlavní vlastnost, která na trhu práce mileniály odlišuje od jakékoliv jiné generace, je nestálost. Podle průzkumů je novým pracovním příležitostem otevřeno šest z deseti mileniálů. Další průzkumy naznačují, že od ukončení vzdělání mělo 40 % mileniálů více než 4 zaměstnání. Zatímco husákovy děti mají ve zvyku pracovat pro jednu společnosti klidně celý život, mileniálové plynule a bez bázně přecházejí od jednoho zaměstnavatele ke druhému podle toho, jaké jim zrovna kdo nabídne pracovní podmínky.

Když jsme u těch pracovních podmínek, je nutno dodat, že pro mileniály nejsou prioritou peníze. Při hodnocení zaměstnavatelů přikládají mnohem větší váhu pracovním benefitům. Mileniálové chtějí práci, která bude dávat smysl a ve které budou moci růst. Nejsou přílišnými fandy klasického 9 to 5 pracovního modelu a pokud jim umožníte flexibilitu, odvděčí se vám za to. Práce z domova a flexibilní pracovní doba jsou dnes už téměř nutností, pokud do své firmy chcete přilákat ty nejlepší mladé talenty.

Díky mileniálům se rozmohla na pracovištích rozvolněná pracovní kultura. Jen si vzpomeňte, kdy jste naposledy v inzerátu s nabídkou práce viděli „Všichni si tu tykáme.“ Tykání si s generálním ředitelem by před pár lety bylo nemyslitelné, dnes je to standard. Také se velmi často upouští od dress code a pozitivní změnou je jistě plíživý konec stigmatizace tetování a piercingů. Proč přicházet o skvělé potencionální zaměstnance jen proto, že mají stříbrný kroužek v obočí? Vždyť je to přece nesmysl!

Jak mění mileniálové pracovní trh, generace y, mileniálové a trh práce

Nevýhody zaměstnávání mileniálů

Abychom mileniály jen nechválili za pokrok, který se díky nim na trhu práce děje, také vás musíme varovat před riziky zaměstnávání této generace.

Sebestřednost je velmi populární stereotyp, který se mileniálům přisuzuje. A upřímně, něco na tom je. Mileniálové byli převážně vychováváni rodiči, kteří je vedli k tomu, že v životě jde hlavně o ně a jejich osobní štěstí. Pokud se mileniál má rozhodnout, zda obětuje své volno či pohodlí ve prospěch vaší společnosti, ve většině případů bude odpověď ne.

Další problematikou je střet mileniálů a starších pracovníků. Zaměstnanci s léty praxe očekávají, že mladíci a mladice budou respektovat jejich názory, budou se od nich chtít učit a pokorně přijmou vše, co se jim předloží. To zajisté není případ mileniálů. Namísto toho názory ostatních zpochybňují a často jsou přesvědčeni, že jejich názor a invence má mnohem větší potenciál, než zastaralé techniky jejich starších kolegů.

S negativním feedbackem musíte opatrně. Generace Y se vyznačuje jistou mírou přecitlivělosti a než aby na sebe nechali křičet, radši změní zaměstnavatele. Pokud tedy mileniálovi podáváte pilulku konstruktivní kritiky, musíte ji obalit šunkou z komplimentů, chvály a eufemismu.

Mileniálové pracují stejně tvrdě jako jejich rodiče

Častým argumentem proti zaměstnávání mileniálů bývá jejich slabá pracovní morálka. My s tímhle argumentem ale vůbec nesouhlasíme. Jejich pracovní morálka bývá na vysoké úrovni, jinak by ve tvrdé konkurenci nemohli obstát.

Ve skutečnosti studie ukazují, že mileniálové mají nejen silnou pracovní morálku, ale jsou také mnohem kreativnější a lepší v týmové práci, než jejich starší kolegové, pokud jsou ovšem do práce zapálení. A tohle je podle nás klíčové. Pokud dokážete s mileniálem na pracovišti správně zacházet, dokáže divy. Shrňme si tedy zásady, podle kterých byste se měli řídit, pokud chcete jako zaměstnavatel nebo nadřízený dostat z mileniálů maximum:

  1. Dejte jim volnost.
  2. Neříkejte jim jen, co mají dělat, ale především proč.
  3. Chvalte je, chvalte je, chvalte je.
  4. Nabídněte jim kurzy, školení a další nástroje, díky kterým profesně porostou.
  5. Nelpěte příliš na formalitách.
  6. Mějte osobní přístup, pochopte jejich rozmary.

Jak vidíte, mileniálové jsou stejný živočišný druh jako všichni lidé. Možná jen trochu křehčí a zhýčkanější. Ale jednou se je stejně budete muset naučit zaměstnávat, tak proč nezačít hned? Pokud se budete držet našeho manuálu, určitě se vám to vyplatí!

Témata:

Nastartuj kariéru Ze života firem a kanceláří Ze života zaměstnanců Personalistika a lidské zdroje