Teprve plánujete začít podnikat a nevíte, jak je to s placením DPH? Je lepší být plátcem nebo neplátcem a kdy má podnikatel povinnost stát se plátcem DPH?

Můj obrázek

Pokud začínáte podnikat, pravděpodobně už jste si také osvojili pojem DPH. Možná ale přesně nevíte, jestli by pro vás bylo lepší být plátcem anebo neplátcem DPH. Jaký je mezi tím rozdíl, jaké jsou výhody nebo nevýhody nebo kdy vzniká povinnost být plátcem DPH? Čtěte dál.

Je pro mě výhodnější být plátcem a nebo neplátcem DPH?

Povinnost být plátcem DPH

Podnikateli vzniká povinnost stát se plátcem DPH, pokud koná ekonomickou činnost a za 12 měsíců přesáhl jeho obrat 1 000 000 Kč. Jestliže podnikatel nemá větší obrat, než 1 000 000 Kč, povinnost být plátcem DPH nemá. Jestli je pro něj ale výhodné plátcem DPH být, může se stát dobrovolným plátcem DPH.

Plátcem DPH se každý podnikatel může stát ze zákona buď povinně, nebo dobrovolně. Povinně například v případě, kdy podniká mezinárodně v rámci EU.

Kdy je výhodné stát se plátcem DPH?

Jestliže je podnikatel zákazníkem, je pro něj lepší být plátcem DPH. Může si poté totiž odečíst daň ze zboží, které nakoupil od svého dodavatele. Stejně tak je výhodnější být plátcem, pokud vaši zákazníci jsou také plátcem. Jestliže totiž vaši zákazníci plátci DPH nejsou, a vy byste jim DPH do ceny připočetli, neměli by pravděpodobně radost.

DPH se vyplatí platit i v případě, kdy víte, že vaše výdaje převýší vaše příjmy.

Kdy je nevýhodné stát se plátcem DPH?

Už jsme zmínili, že pokud vaši zákazníci nejsou plátcem, a vy nemáte větší obrat než 1 000 000 a ani nepodnikáte v rámci EU, je pro vás výhodnější nebýt plátcem DPH. Stejně tak je lepší být neplátcem, jestliže na zboží, které nakupujete je snížená sazba DPH a na zboží, které poté dále distribuujete je zvýšená sazba DPH.

Jestliže většina vašich zákazníku jsou plátci DPH vyplatí se pro vás být také plátci DPH. Jestli většina vašich zákazníků jsou nepltáci DPH vyplatí se být také neplátcem DPH.

A jak je to s daňovou evidencí?

Další velmi výraznou nevýhodou, které se plátci DPH nevyhnou, je náročná administrativa. Daňový poplatník musí mít přesně vedené účetnictví a hlídat mnoho termínů. Navíc nezapomeňte na to, že daňovou evidenci je nutné ze zákona archivovat po dobu 10 let.

Podnikatel, který neplatí DPH, neřeší tak velkou administrativní náročnost. Spoustu povinností ohledně skladování dokladů mu odpadá.

Existuje několik druhů prokazování příjmů a výdajů. Jaké to jsou?

Daňová evidence, podvojné účetnictví a výdaje stanovené paušálem.

#1 Daňová evidence

Zde je velmi důležité zodpovědně evidovat veškeré příjmy, výdaje, majetek a závazky. Daňová evidence je vhodná pro všechny podnikatele, jejichž obrat za minulý rok nepřesáhl 25 milionů.

#2 Podvojné účetnictví

Podvojné účetnictví musí ze zákona vést například právnické osoby nebo fyzické osoby zapsané v obchodním rejstříku. Také se týká fyzických osob, jejichž obrat byl za minulý rok 25 milionů korun nebo musí vést účetnictví podle zvláštního předpisu.

Jak prokázat příjmy jako OSVČ? Čtěte zde.

#3 Výdaje stanovené paušálem

Tento typ účetnictví je nejvýhodnější pro menší a malé podnikatele, neboť je velmi jednoduché. Pro menší podnikatele to tak může znamenat ušetřený cenný čas. Chcete čas ušetři ještě pomocí jednoduchých triků? Mrkněte na kurz 5 triků time managementu.

Témata:

Pracovní právo Ze života zaměstnanců