29. 08. 2018

Časy, kdy firmy považovaly za relevantní pouze strukturovaný životopis podle šablony, už jsou dávno pryč. Personalisté jsou zahlcení stovkami e-mailu od žadatelů o práci. Jak mezi nimi se svým CV vyniknout?

Můj obrázek

Životopis je reklama

V současnosti do firem přicházejí stovky CV od uchazečů na volnou pozici. Často jich je tolik, že je personalisté ani nestíhají číst, a je běžnou praxí, že si váš e-mail ani neotevřou. Přitom životopis je vaše osobní reklama. Způsob, jakým se prezentujete je klíčový, a podobně jako reklama, musí i životopis zaujmout na první pohled. Samozřejmě jeho podoba by měla odpovídat pozici, o kterou se ucházíte.

V případě, že jste grafik, vyplatí se investovat čas do perfektní grafiky a vizuálu. Pokud se hlásíte na pozici střihače, můžete vyzkoušet poslat místo klasického PDF video vizitku. IT specialista si může vytvořit CV ve formě infografiky. Naopak na manažerskou pozici se vyplatí zachovat dekorum a vsadit na seriózní klasiku. Fantazii se meze nekladou, ale vždy je potřeba brát v potaz, do jaké práce se hlásíte. Pokud vám chybí inspirace, podívejte se, jaký může mít životopis vzor.

Pokud se nemůžete rozhodnout, jestli poslat strukturovaný životopis nebo vytvořit originální alternativu, podívejte se na nabídku práce. Způsob, jakým je inzerát napsaný a stylizovaný vám hodně napoví. Mnoho zaměstnavatelů koncipuje inzeráty tak, aby zrcadlily jejich firemní filozofii a postoje a zaujaly specifickou skupinu uchazečů.

Životopis funguje jako reklama a měl by zaujmout na první pohled. Také by měl být koncipovaný s ohledem na pozici a firmu, kam se uchazeč o práci hlásí.

Zaujmout na první pohled

Zkušení personalisté tvrdí, že jim stačí maximálně deset sekund, aby si z CV udělali o zájemci o práci obrázek. To je opravdu velmi malé okénko, během něhož musíte zaujmout. Je tedy potřeba vsadit na první pohled. Životopis by proto měl být přehledný, stručně a jasně napsaný a poskytovat relevantní informace. Nikoho nebude rozhodně zajímat, že jste na základní škole vyhráli krajské kolo v matematické olympiádě.

Nestandardní životopisy se hodí jen pro určité obory a pracovní pozice. Pokud je v inzerátu uvedeno, že máte zaslat strukturovaný životopis, nic nevymýšlejte a držte se pokynů. Pokud nevíte, jak ho vytvořit, podívejte se na životopis online nebo na životopis vzor. V případě, že máte tvůrčí a kreativní profesi, můžete se zkusit popustit uzdu své fantazii.

Nekonvenčně pojaté a originální CV je poměrně dobrou zárukou, že nezapadne v záplavě ostatních a personalista si vás všimne. Už při žádosti o práci totiž ukážete, že dokážete myslet mimo zavedené rámce, jste kreativní a máte odvahu jít s kůží na trh. Pokud budete posílat životopis v angličtině, nezapomeňte ho nechat zkontrolovat rodilým mluvčí. Ideálně takovým, který má s korekturami zkušenosti. Jaké jsou tedy nové trendy v neotřelých CV?

Personalistům stačí pár sekund, aby uchazeče z CV poznali. Musíte zaujmout na první pohled, třeba netradičně pojatým zpracováním.

Originální a kreativní CV

Nejrůznějším způsobům sebeprezentace se meze nekladou a jediným omezením je vaše fantazie. Můžete vytvořit fyzický objekt, který pošlete poštou nebo do firmy osobně doručíte. Můžete také pověsit svůj životopis online a potenciálnímu zaměstnavateli poslat odkaz.

Pytlík na kávu

Popíjet kvalitní kávu z kavárny s vlastní pražírnou je v současnosti velmi módní. Natiskněte svůj životopis na kávový sáček. Nechte se při tom inspirovat grafickou podobou pytlíků a používejte slova, která se v souvislosti s kávou používají.

Novinový design

Životopis ve stylu stránky z novin je ideální pro grafické designéry. Můžete si zde vyhrát s nejrůznějšími fonty, obrázky a rozvržením stránky. Retro je v módě, takže můžete na konci stránky vytvořit ústřižek se svojí fyzickou adresou, na které vás může zaměstnavatel v případě zájmu kontaktovat.

Výšivka

Zajímavou alternativou zvláště pro ty, kdo se pohybují v módním a oděvnímu průmyslu, jsou výšivky. Na kus látky necháte natisknout text a doplníte jej vlastnoručními výšivkami. Můžete vybrat na látkový životopis vzor dle libosti nebo vlastního návrhu.

Desková hra

Pokud vyvíjíte hry nebo se pohybujete v této oblasti, můžete stylizovat svoje CV do podoby herního plánu, na kterém popíšete svoji životní cestu. Samozřejmě pouze s informacemi, kterou jsou pro danou pozici relevantní. Po řadě klasických životopisů to bude pro HR manažera příjemné osvěžení.

Infografika

Grafické zpracování informací je mezi manažery velmi oblíbené a rozhodně zaujme na první pohled. Infografika nabízí celou škálu možností, jak konkrétní data uchopit. Můžete použít nejrůznější grafy, časové osy, informace mezi sebou vzájemně propojovat nebo barevně odlišovat.

Dárková krabička

Vtipným způsobem, jak přesvědčit potenciálního zaměstnavatele o vašich kvalitách je poslat mu poštou CV v dárkovém balení. Kromě informací o sobě tam můžete přiložit i ukázky své práce. Dárkový balíček jasně napovídá, že můžete firmě darovat kreativního zaměstnance – sebe.

Facebook

Životopis v podobě facebookové stránky je výborným nápadem pro všechny, kdo se pohybují v marketingu, spravují sociální sítě nebo se starají o PR a obsah. Formální struktura Facebooku je v podstatě hodně podobná jako strukturovaný životopis, takže si navíc ušetříte práci.

Plakát

Představit se firmě můžete také prostřednictvím plakátu. Je to ideální volba například pro grafiky a designéry a také pro všechny, kdo se pohybují ve filmovém a televizním průmyslu a video produkci. Plakát poskytuje velkou míru tvůrčí svobody a je opravdu jen na vás, jak jej pojmete.

Zpět na seznam