14. 05. 2018

Kaufland je velkým zaměstnavatelem v rámci České republiky, a proto nás zajímá i jeho pohled na HR pro rok 2018. Informace pocházející ze samotného prostředí společností nám poskytla Viera Uríková, HR Manager, a Michaela Pudilová z oboru Recruiting a péče o zaměstnance.

HR v Kauflandu

Nedostatek kandidátů je omezením i v Kauflandu

I v Kauflandu pociťují rapidní dopad nízké nezaměstnanosti na počet kandidátů. Velkým problémem je především nedostatek uchazečů, kteří by sami reagovali na inzerát. Je tedy potřeba jim jít naproti. Právě kvůli tomu se Kaufland rozhodl rozšířit pasivní recruiting ještě o jeho aktivní formu, které by měla v tomto problému pomoci. Zároveň ale odbornice uvedli, že jsou spokojené s aktuálním stavem HR v Kauflandu. Velké plus vidí v tom, že celý tým neustále mapuje nové trendy na trhu práce, čímž získává větší preference dostat se do popředí mezi zaměstnavateli.

„Jsme spokojeni s tím, že naše HR neustále mapuje nové trendy na trhu a aplikuje je na v celofiremních systémech.“

Zaměstnanci požadují flexibilitu

Momentálně se nacházíme v situaci, kdy si uchazeči o zaměstnání i zaměstnanci samotní mohou dovolit říci, co opravdu chtějí. A pokud toho nedosáhnou, není pro ně problém v krajním případě podat výpověď z pracovního poměru a zkusit štěstí někde jinde. I v Kauflandu se setkávají s tím, že zaměstnanci požadují především flexibilní pracovní dobu. Zároveň mají ale zájem o rychlý kariérní růst. I tady se zaměstnancům samozřejmě v rámci možností snaží vyjít vstříc a najít kompromis, aby byl spokojený jak zaměstnanec, tak zaměstnavatel.

„Nejvíce se změna projevuje v požadavku flexibility pracovní doby, work life balance a snahy o rychlý kariérní růst.“

Zaměstnavatelé se snaží podávat autentické informace

Rozeznat autentickou informaci od nějaké lživé bývá často problém, určitou míru snahy a zlepšení v tomto ohledu může ale sledovat téměř každý. Co nejlepší přístup k zaměstnancům a uchazečům je totiž jedním z mnoha prostředků, jak se v dnešní době poprat s nedostatkem pracovní síly. Podávat nepravdivé či zkreslené informace je tak riskantní krok, že si ho snad žádná firma nesmí dovolit.

Viera a Michaela, odbornice z Kauflandu, zaznamenaly změnu v rámci fotografií zveřejňovaných nejen na stránkách jednotlivých firem. Oceňují to, že se zde ve většině případů objevují autentické záběry, na rozdíl od minulých let, kdy byly “umělé herecké fotky” celkem běžně v rámci prezentace firem k vidění. Uchazeči si tak mohou udělat alespoň o něco živější představu o tom, jak to v dané firmě vypadá a funguje, ještě před pohovorem.

Zároveň jsou zastánkyněmi hodnocení zaměstnavatelů, které může uchazečům často také značně pomoci. Ostatně co je víc, než osobní zkušenosti jednotlivých pracovníků z dané firmy?

„Oceňujeme posun k trendu, kdy jsou umělé herecké fotky nahrazené reálnými záběry z pracovního prostředí.“

Nezapomeňte si přečíst článek Výhled firem na HR v roce 2018, kde najdete všechny důležité a zajímavé informace pohromadě.

HR v roce 2018

V této částí se zaměříme jak na výhled HR konkrétně v Kauflandu, tak i na pohled Viera a Michaely na HR jako obor obecně a jeho potenciál do budoucna. A pokud vás zajímá, jak to vnímá například odborník z Möbelixu, přečtěte si článek Möbelix a výhled na HR v roce 2018.

V rámci Kauflandu se pro letošní rok v HR chystá především co největší specializace na cílovou skupinu, kterou jsou studenti. O to se chtějí postarat prostřednictvím pokud možno všech recruitingových kanálů, které jsou aktuálně k dispozici. Opomenout nesmíme na sociální sítě, které jsou především pro tuto skupinu lidí jedním z hlavních informačních systému, který je mnohdy značně ovlivňuje.

Hlavním trendem HR obecně pro tento rok je podle odbornic z Kauflandu především rychlost a originalita, která je momentálně tím nejzásadnějším, pokud chce firma získat ty nejtalentovanější uchazeče. Do budoucna vidí obor HR v dalším vývoji, díky kterému se zaměří především na flexibilitu. Zároveň se pravděpodobně zaměří na intenzivnější interakci ve fázi ještě před náborem, a také po skončení pracovního poměru.

„Obor HR podle nás v budoucnu bude muset klást důraz na větší interakci ve fázi „0“, tedy ještě před náborem, stejně tak ve fázi „Z“, tedy po skončení pracovního poměru.“

Adaptační proces v Kauflandu

V Kauflandu podle slov Viery a Michaely dbají na to, aby se u nich nový zaměstnanec cítil již od první chvíle co nejlépe, jelikož si každého z nich váží. Hned na začátku prvního dne obdrží nováček vstupní balíček jako symbol přivítání a poté si jej vezme pod své křídlo přímý nadřízený. Ten ho seznámí s detailním plánem zapracování a vše mu podrobně vysvětlí. Pokud by i poté nový zaměstnanec tápal, může využít firemní internet, na kterém najde všechny důležité informace a návody, které ke své práci potřebuje. Během prvního dne samozřejmě nechybí ani seznámení se všemi kolegy, které probíhá v přátelském duchu, díky čemuž se může nový zaměstnanec cítit v práci téměř jako doma.

Témata:

Nastartuj kariéru Nahlédni do firem a kanceláří Zajímavosti z firem a kanceláří Personalistika a lidské zdroje