Hledání podnikatelských nápadů: Jak rozjet úspěšný byznys?

14. 09. 2018

Chtěli byste být svým vlastním pánem, ale nevíte v čem podnikat. Inspirujte se nápady na podnikání u lidí, kteří už svůj nápad zrealizovali. Poradíme vám, jak začít podnikat a čeho se vyvarovat.

Můj obrázek

Otázky jsou základem podnikání

Pokud se chcete osamostatnit, ale stále ještě hledáte svůj předmět podnikání, vyplatí se položit si několik otázek. Jaká je vaše nejsilnější stránka? Umíte skvěle komunikovat s lidmi, vyznáte se v počítačích nebo jste výborný vypravěč? Zaměřte se na to, v čem vynikáte, co vás zajímá a baví. To vás nasměruje k odvětví, ve kterém se můžete realizovat. Nemá příliš smysl orientovat se na obory, které jsou vám cizí.

Další vhodnou otázkou je, co chybí na trhu. Narazili jste na něco, co lidé potřebují a je těžko k mání? Nemusí jít o věc, může to být i služba nebo řešení určité situace. Spolu s tím se zamyslete, zda by o vaše služby nebo zboží byl zájem. Jestli existuje zákaznická základna nebo možné odbytiště. Případně jestli nelze stávající služby nebo produkty prodávat jinak a zaujmout tak nové zákazníky.

Podívejte se, jaké jsou ve světě aktuální trendy. Je velmi pravděpodobné, že se záhy objeví i u nás, a vy tak budete mít náskok. Sledujte poptávkové vlny. Zvláště pokud se pohybujete v oblasti zdravého a udržitelného životního stylu, ve velmi rychlém sledu se objevují další a další novinky. Velkým hitem současnosti je také internet věcí.

Pokud nevíte, jak začít podnikat, zeptejte se sami sebe, v čem jste dobří, co vás baví, zda vidíte na trhu mezery nebo jak byste mohli stávající služby vylepšit.

Nápady na podnikání

Originální nápad je základem celého podnikání a inspiraci můžete hledat kdekoli. Kromě brouzdání na internetu se vyplatí sledovat trh, jeho vývoj trendy a mezery. Pravidelně čtěte zprávy. Můžete narazit na nový vědecký objev, připravovanou novelu zákona, nedostatky či poptávku v dané oblasti. Poslouchejte, co lidi zajímá a co chtějí.

Velkou studnicí inspirace jsou osobní zkušenosti, zájmy, schopnosti apod. Nebojte se vzít cizí nápad a ten rozvinout, zdokonalit nebo modifikovat. Zkuste se spojit s někým, kdo má nápad, ale z nějakých důvodů jej nechce nebo nemůže realizovat. Pokud to myslíte vážně, musíte stále hledat a hlavně se nesmíte vzdávat.

Nebuďte frustrovaní a nazlobení z neúspěchů a slepých uliček. To všechno je cesta, jak podnikat. Pokud narazíte na nějaký problém, který vaše okolí trápí, zkuste na něj najít řešení. Všechny nápady na podnikání si zapisujte, i když vám v tu chvíli přijdou nepoužitelné. V budoucnu možná zjistíte, že jedna zdánlivě nepoužitelná myšlenka je v kombinaci s jinou zajímavý koncept.

Když hledáte, v čem podnikat, zaměřte se úplně na všechno. Naslouchejte svému okolí, sledujte zprávy a aktuality, vyhledávejte současné trendy a nová řešení.

Jak si vybrat předmět podnikání

Nemůžete očekávat, že se rozhodnete podnikat a hned první věc, která vás napadne, bude ta pravá. Je potřeba mít hodně různých nápadů, které budete brousit a pilovat, až z nich vyjde ten nejlepší. Základní atributy dobrého nápadu spočívají v tom, že má potenciál, bude finančně rentabilní, máte na jeho uskutečnění dostatečný kapitál a hlavně vás bude jeho realizace bavit.

Připravte se na to, že až rozjedete vlastní podnikání, úspěch se velmi pravděpodobně nedostaví okamžitě. Strávíte hodiny, dny a měsíce péčí o svůj projekt. A to nelze dělat bez toho, aby vás předmět podnikání bavil. Mělo by být spíše vaší vášní. Každý krok směrem k vlastnímu podnikání podrobte důslednému zkoumání a hledání možností, jak jej vylepšit. Vyzkoušejte například myšlenkové mapy k rozvinutí vašich nápadů.

Dobrý nápad má potenciál po ekonomické stránce, máte na něj kapitál a jeho realizace bude vaší vášní.

Nebuďte příliš kritičtí

Při hledání toho nejlepšího nápadu zapomeňte na svého vnitřního kritika. Skeptický hlásek, který vám našeptává nejrůznější věci, jen aby vás odradil. V počátečních fázích hledání nápadu nemůže být nic dostatečně šílené, neoriginální, nemožné, trapné apod. Zapisujte si všechno, i ty největší malichernosti. Uvidíte, že se k některým z nich v budoucnu ještě vrátíte.

Na první pohled by se mohla zdát, že už všechno bylo vymyšleno a vyrobeno. To ale není pravda, nové věci se objevují neustále. Navíc vždycky je tu šance, že narazíte na něco, co už existuje, ale dá se vylepšit, vyřešit jiným způsobem nebo třeba zjednodušit.

Je jen na vás, jestli vám vyhovuje hledání informací na internetu a jejich analýza, nebo se raději pohybujete venku mezi lidmi. Cestování je skvělá příležitost, jak si rozšířit obzory a narazit na nějaký koncept, který u nás zatím nikdo nerozvíjí. Až budete mít svůj nápad vypilovaný k dokonalosti a podnikatelský záměr bude připravený k realizaci, přijde řada na živnostenský list. Podívejte se, jak založit živnost.

Při hledání podnikatelského nápadu zapomeňte na vnitřního kritika. V počátečních fázích není žádný nápad příliš bláznivý nebo malicherný.

Deset nejlepších startupů 2018

Nápady na podnikání mohou vzejít i ze sledování lidí, kteří se svými projekty prorazili. Podívejte se na žebříček deseti nejlepších startupů současnosti.

Kiwi.com – kiwi letenky, online prodej

Productboard – platforma na sběr a vyhodnocování uživatelských dat

SpaceKnow – analýza satelitních snímků a prodej zanalyzovaných dat

Rossum – umělá inteligence, která umožňuje strojům číst dokumenty a rozumět jim

Prusa Research – vývoj a výroba 3D tiskáren

Rohlík.cz – online supermarket

Greycortex – umělá inteligence, která analyzuje sítě a odhaluje bezpečnostní hrozby

ThreatMark – umělá inteligence, která chrání bankovní účty a uživatelská data

Sewio Networks – technologie, která v reálném čase lokalizuje lidi a stroje v prostoru

Davinci Travel System – platforma pro hromadné ubytování zaměřená na B2B

Zpět na seznam
Témata: