16. 11. 2018

Zapojujete se do dobrovolnictví v rámci svého volného času? Pak na sebe můžete být patřičně hrdí. Jaké výsledky vzešly z globálního průzkumu Workmonitor personálně poradenské společnosti Randstad? A zapojilo by se dobrovolnictví více Čechů, kdyby dostali placené volno?

Můj obrázek

Jak jsou na tom Češi a charita?

Máte dojem, že je dobrovolnictví velkým hitem současné doby? Nikoliv v České republice! Personálně poradenská společnost Randstad totiž nedávno uveřejnila čísla, která odkrývají skutečnost, jak se to s charitou u nás vlastně má. Na základě globálního průzkumu Workmonitor, kterého se zúčastnilo 34 zemí, zveřejnila zajímavé výsledky. Hádejte jaké. Podíl Čechů zapojujících se do neplacených dobrovolných aktivit je nejnižší mezi všemi zkoumanými státy.

Jen 15 % Čechů se odhodlá k tomu, že se stane součástí neplacených dobrovolnických aktivit. Právě tento podíl z nás dělá ty, kteří se nejméně zapojují do akcí podobného typu. Zajímavým, i když ne příliš překvapivým, zjištěním ale je, že ochota by značně vzrostla, kdyby zaměstnanci dostali na charitu placené volno. Pak by se jí rádo zúčastnilo až 67 % respondentů.

Češi se zapojují do neplacených dobrovolných aktivit nejméně v rámci všech zkoumaných států.

Buďme spravedlivý

Výše zmíněný globální průzkum měl za úkol věnovat se sociální odpovědnosti a diverzitě. Na naši obranu: zapojovat se do dobrovolnických prací a přitom čerpat neplacené volno není proti srsti pouze občanům ČR. Názor, že jsou lidé ochotni se dobrovolnických aktivit zúčastnit jen v rámci placeného volna, totiž nezastávají ani zdaleka jen Češi. A to i přes skutečnost, že celých 51 % považuje dobrovolnickou práci za důležitou.

Buďme tedy spravedlivý a na rovinu si řekněme, že i když jsme poslední mezi dotazovanými respondenty, v jiných zemích není situace diametrálně odlišná. Dle globálního průzkumu se pro porovnání tzv. volontérství (nebo-li dobrovolnictví) aktivně zúčastní ve svém volném čase pouhých 34 % respondentů. Kdyby jim ale zaměstnavatel poskytl placené volno, rázem by jejich podíl vzrostl na neskutečných 73 %.

Situace v ostatních zemích není příliš odlišná. I tam se ve volném čase věnuje dobrovolnictví pouze 34 % dotazovaných.

Charitativní činnost jako benefit

Zaměstnanci jsou prostě a jednoduše ochotní se více věnovat dobrovolnické činnosti v pracovní době. Někteří zaměstnavatelé to s oblibou uvádějí v inzerátech jako firemní benefit. A není se čemu divit. Pouze 7 % zaměstnavatelů totiž umožňuje svým zaměstnancům věnovat se charitativní činnosti při placeném volnu. Zaměstnanci si toho velmi považují. Není se čemu divit, když se jedná o nejnižší podíl ze všech zkoumaných zemí. A to navíc při dané situaci, kdy celých 51 % respondentů považuje dobrovolnictví za důležité.

Jak již bylo řečeno, dle průzkumu existuje pouze 15 % aktivních volontérů, kteří se do podobných aktivit zapojují ve svém volném čase. Nabízet něco takového jako benefit se zaměstnavatelům může logicky vyplatit. Některé společnosti dokonce motivují své zaměstnance, aby se dobrovolnickým činnostem věnovali pravidelně. Nabízejí jim možnost věnovat se charitě několikrát do roka.

Charitu a všechny dobrovolnické aktivity, které probíhají v rámci placeného volna, mohou zaměstnanci vnímat jako hodnotný benefit.

Nejnižší podíl mezi zkoumanými zeměmi

Na poslední příčce se Češi umístili i v jiné “kategorii”. Pouze 8 % respondentů uvedlo, že se věnují dobrovolnické činnosti v organizaci, kterou vybere přímo zaměstnavatel. Dle průzkumu Randstad Workmonitor je ale celosvětový průměr ještě o 10 % vyšší.

Je pravdou, že se rozhodně nejedná o benefit, kvůli kterému by ve velké míře zaměstnanci pokukovali po nových pracovních nabídkách. Ale speciálně v dnešní době velmi nízké míry nezaměstnanosti by společnosti měly zvážit, co jim může pomoci získat kvalitní kandidáty.

Jen 8 % respondentů se věnuje dobrovolnické činnosti v organizací vybrané zaměstnavatelem.

CSR má smysl

Corporate Social Responsibility, nebo-li společenská odpovědnost firem, je velkým fenoménem dnešní doby. Zaměstnavatelé mohou mít v první řadě dobrý pocit, že se dobrovolně zapojují v organizacích dedikovaných důležitým sociálním a ekologickým aspektům. V druhé řadě jim to ale může pomoci získat nové zaměstnance. A o to v době rekordně nízké nezaměstnanosti může jít zaměstnavatelům především.

74 % českých respondentů totiž uvedlo, že je jejich přáním pracovat jedině pro firmu, která se věnuje společensky odpovědné činnosti. Průzkum tak odhalil další mezeru v nespokojenosti zaměstnanců, které by se společnosti měly věnovat. Češi totiž zároveň uvádí, že pouze 41 % z nich pracuje pro zaměstnavatele, který aktivně podporuje alespoň jednu dobrovolnickou aktivitu.

Corporate Social Responsibility, nebo-li společenská odpovědnost firem, má smysl. Lidé oceňují, pokud se zaměstnavatel dobrovolně zapojuje do společensky odpovědné činnosti.

Na pováženou je též diverzita

Průzkum Randstad Workmonitor se dotkl dalšího citlivého tématu. Diverzity. I v této oblasti mají totiž Češi co dohánět. Jen 19 % respondentů uvádí, že firma, pro kterou pracují, prosazuje ve společnosti politiku rozmanitosti a inkluze. A jaký je globální průměr? Celých 46 %.

Diverzita na pracovišti přitom může mít plno pozitivních přínosů. Lidé bývají více otevření, pokud to firemní politika podpoří. Inovace jsou běžnou součástí firemního smýšlení a kreativita nezná mezí. Lidé se od sebe mohou učit v mnoha aspektech. Vše se pak může kladně projevit také ve finančních výsledcích společnosti.

A jaký je váš názor? Máte pocit, že váš zaměstnavatel dostatečně podporuje dobrovolnické aktivity?

Zpět na seznam