Další vlna koronaviru a home office aneb jak se k tomu staví čeští zaměstnavatelé? | VímVíc.cz

Další vlna koronaviru a home office aneb jak se k tomu staví čeští zaměstnavatelé?

01. 10. 2020

Mnoho lidí viní koronavirus z nejrůznějších ztrát, komplikací a nejistot, ale je možné říct, že koronavirus také české zaměstnavatele a jejich zaměstnance něčemu naučil. Díky koronaviru se v České republice výrazně rozšířil home office režim, neboli práce z domova. Firmy, ve kterých je to alespoň trochu možné, nechaly během první vlny koronaviru své zaměstnance na jaře pracovat z domova nebo pracovali z domova alespoň částečně. Něco, o čem si v minulosti všichni mysleli, že není možné, se stalo skutečností a firmy umožnily svým zaměstnancům home office režimy. Nyní se čísla nakažených koronavirem opět zvedají a mnoho firem najíždí na režim, který se jim osvědčil na jaře, a zaměstnanci mohou zase pracovat z domova v home office režimu. Jaká jsou home office pravidla? Jaké nabízí práce z domu zkušenosti? Jak být co nejlepší zaměstnavatel a nejefektivnější zaměstnanec při home office práci?

Jak vybrat kancelářský pracovní stůl_PC Jak vybrat kancelářský pracovní stůl_PC

Home office režim v době koronaviru

První vlna koronaviru byla nečekaná a neúprosná. Firmy po celém světě, tedy i v České republice, musely reagovat. Bylo nutné chránit zaměstnance, ale také udržet firmy v provozu, aby nedošlo k fatálním ztrátám. Podniky, které měly tu možnost, zavedly home office režimy a zaměstnanci pracovali z domu. Byly společnosti, které se rozhodly pro částečný home office, kdy jejich zaměstnanci pracovali například 2 dny v kancelářích a 3 dny práce home office. Větší firmy s více zaměstnanci střídaly například zaměstnance po týdnu, aby se na pracovišti nepotkávali všichni najednou. Bohužel byly i firmy a podniky, pro které bylo zavedení práce home office nereální, neproveditelné.

Před koronavirem byla většinová práce home office téměř nemyslitelná a tímto zaměstnaneckým benefitem se mohlo chlubit jen malé množství podniků. Pro tyto zaměstnance práce z domu zkušenosti byly nedocenitelné a tito zaměstnanci moc dobře věděli, že jsou doma schopní podat stejný, ne-li lepší, pracovní výkon. Během první vlny koronaviru si zaměstnavatelé vyzkoušeli, jak to funguje, když dají svým zaměstnancům větší volnost a možnost home office nabídka práce v pohodlí jejich domovů. Nejdříve měli strach, že zaměstnanci budou neukáznění a nebudou doma pracovat, ale všichni, zaměstnavatelé i zaměstnanci, zjistili, že i na dálku mohou podniky velmi dobře fungovat.

Netradiční home office pravidla v době koronaviru

Home office na jaře letošního roku byl nucený, nebylo to něco, co by zaměstnavatelé plánovali, krizová situace je k tomuto radikálnímu kroku dotlačila. Ne nadarmo se říká, že všechno jde, když se chce. Zaměstnavatelé měli strach, měli strach o své firmy, o své zaměstnance a měli strach z nákazy koronavirem, proto udělali maximum pro to, aby byla práce home office možná.

Většinou se jednalo o velmi netradiční home office pravidla, protože zaměstnanci, v mnoha případech, nebyli doma sami. Na jaře byly zavřené také školy a školky, zaměstnanci doma měli také své malé děti, o které se museli starat, kterým museli pomáhat s domácí výukou a kteří měli mnohem méně času a více povinností. Všichni tito rodičové svou novou roli zvládli a byli maximálně produktivní.

Jak vybrat kancelářský pracovní stůl_kancelář

Další vlna koronaviru a jak to bude s home office nabídka práce

Byli i lidé, kteří během první vlny koronaviru o zaměstnání přišli. Ne všechny firmy a podniky dokázaly provoz udržet. Tito lidé byli nuceni ihned začít hledat novou práci, home office nabídka práce. S ohledem na zkušenosti z jara hledali nezaměstnaní takovou práci, která bude kompatibilní s koronavirou epidemií a u které nebude hrozit ztráta v případě další vlny koronaviru. Home office nabídka práce byla v posledních měsících velmi vyhledávaná.

Mnoho lidí, kteří v důsledku koronaviru o zaměstnání přišli, bylo nuceno vyřešit svou situaci jinak. Ti, co měli své úspory, šáhli do svých úspor a okamžitě hledali novou práci, například i za podpory státu a úřadů práce. Byli ale také lidé, kteří žádné úspory neměli, ale výdaje, mnohdy nemalé, museli platit nadále. Pokud se tito občané České republiky dostali do tíživé životní situace, mohli využít pomoci úvěrových společností a vybrat si jednu z výhodných půjček na českém trhu.

Mnoho firem zachovalo home office režim i přes léto, některé firmy pokračovaly v částečném home office režimu a nyní, když je tu koronavirus opět na pořadu dne, práce z domu zkušenosti je opět masivně zaváděna. Zaměstnavatelé mají již tento model ozkoušený a zaměstnanci mají tu výhodu, že školy a školky zatím fungují. I v případě znovuzavření škol a školek již rodiče vědí, jak model práce home office funguje v kombinaci s domácí výukou svých dětí a budou schopní se opět velmi dobře zorganizovat a práci z domu vykonávat s maximálním úsilím.

Home office pravidla

Jaká jsou pravidla práce home office? Práce home office má svá pravidla a je potřeba je dodržovat, aby byl zaměstnanec maximálně produktivní. I pro zaměstnavatele platí home office pravidla, která je nezbytné respektovat a jsou důležitá i pro správné reakce a výkony zaměstnanců. Důležité je od samého začátku nastavit velmi dobře komunikaci mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Současná technika tuto komunikaci velmi usnadňuje a je možné využít služeb e-mailů, telefonních hovorů či platforem jako jsou Zoom či Skype.

Pro zaměstnance je velmi důležitá dobrá organizace a samostatnost. Bez těchto schopností by se práce home office mnohem hůře realizovala. Zaměstnanec musí vědět, v kolik hodin začíná pracovat, jaké úkoly jsou před ním, kdy si bude dělat pauzu, jaké další povinnosti musí během dne splnit apod. Výhodou práce z domu zkušenosti je domácí prostředí, kdy má zaměstnanec k dispozici všechny své věci a místnosti, například i svou vlastní kuchyň, kde si může připravit občerstvení a nápoje. Vše má při sobě bez nutnosti si to chystat dopředu a převážet to na místo zaměstnání.

Nevýhody home office práce

Práce home office má i své nevýhody, kdy domácí prostředí svádí k prokrastinaci. Klima kanceláře může být neodpovídající, teplota může být zbytečně vysoká a zaměstnanec zjistí, že více času tráví na gauči nebo brouzdáním po internetu. Tady je velmi důležité, aby si zaměstnanec zvolil pracovní místo. Nemusí to být celá místnost, postačí pracovní kout, kde ale nebudou žádné rušivé elementy, které by od práce odváděly pozornost.

Dá se říct, že koronavirus naučil české zaměstnavatele, jak umožnit svým zaměstnancům práci v home office režimu, ukázal jim, že podniky a firmy i tak mohou fungovat na velice vysoké a kvalitní úrovni a přesvědčil je, že zaměstnanci v domácím prostředí odvádějí práci naprosto stejně, v mnoha případech i lépe. Nejdůležitější je vzájemná důvěra, spolupráce a komunikace a poté může být práce home office něco, co zůstane i poté, co koronavirová epidemie skončí.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Ze života firem a kanceláří Ze života zaměstnanců