Jak udržet dobré vztahy na pracovišti | VímVíc.cz

Jak udržet dobré vztahy na pracovišti? Vytvořte vhodné prostředí

06. 03. 2019

Z jakých důvodů jsou dobré vztahy na pracovišti tak významné? Za vytváření vhodného pracovního prostředí je odpovědný nejen management společnosti, ale také samotní členové pracovního týmu. Jak předejít špatným vztahům na pracovišti i přesto, že si kolegy neumíte představit jako vaše přátele a nechováte k sobě vzájemné sympatie?

Jak udržet dobré vztahy na pracovišti

Proč jsou vztahy na pracovišti důležité

Pokud si přečtete inzerované nabídky práce, často se zaměstnavatelé snaží přilákat potenciální zaměstnance na firemní benefity například v podobě 5 týdnů dovolené, flexibilní pracovní doby či úžasného kolektivu. Jsou ale opravdu milí kolegové a dobré vztahy na pracovišti tak důležitý aspekt při posuzování změny zaměstnání, nebo by nám měl stačit týden dovolené navíc?

Ano, vhodné pracovní prostředí a příjemné vztahy na pracovišti jsou opravdu důležité. V zaměstnání strávíte přibližně třetinu svého života. Se svými kolegy tak, ať už chcete nebo nikoliv, budete velmi pravděpodobně trávit více času než s vlastní rodinou. Není se čemu divit, že při firemních interních průzkumech hraje kolektiv velmi důležitou roli ve spokojenosti zaměstnanců.

Dobré vztahy na pracovišti lze bezpochyby označit jako důležitý a žádaný firemní benefit. V práci strávíme přibližně třetinu života.

Vhodné pracovní prostředí

Někteří zaměstnavatelé se snaží selektovat uchazeče o zaměstnání již během samotného pracovního pohovoru, například pomocí assessment centra. Věří, že pokud budou lidé v jejich týmu zastávat stejné hodnoty a budou si povahově podobní, nemohou nastat žádné spory. Jiní ale zase preferují diverzitu, která se pojí s odlišnými názory a přístupy k práci.

Nelze zapřít fakt, že pokud k sobě zaměstnanci navzájem chovají sympatie, jedná se o dobrý začátek a základ, na kterém lze stavět. Sympatie ale zdaleka nejsou jediným klíčem k dobrým vztahům na pracovišti. Stačí totiž jedna jediná osoba, která může rozvrátit pospolitost celého pracovního týmu. Dobrou prevencí je bezesporu to, pokud každý jedinec začne u sebe. Pro vhodné a produktivní pracovní prostředí je totiž třeba slušné chování a vzájemný respekt.

I vy můžete změnit nevyhovující pracovní prostředí. Můžete přispět tím, že se zaměříte na své chování.

Špatné vztahy na pracovišti a jak jim předejít

Problémem je, že ne všechny osoby v pracovním týmu jsou zpravidla schopny vzájemného respektu a zdvořilosti. Zde vzniká prostor pro schopnosti dobrého manažera. Už od počátku musí nadřízený stanovit určité hranice, aby každý v týmu věděl, co si může dovolit, co lze považovat za správné a co naopak povede k vyvození důsledků.

Prací manažera by mělo být stanovení hranic, aby si byli zaměstnanci vědomi, co je správné a co nikoliv.

Kolegové nejsou přátelé

Někdy je ale i samotné vedení na zaměstnance krátké. Každý jedinec v týmu se může zasloužit o dobré vztahy na pracovišti a každý se může dopouštět chyb, kterých se lze, při troše tréninku, jednoduše vyvarovat. Chcete v práci příjemné pracovní prostředí? Zapracujte na tom! V první řadě si uvědomte, že kolegové nejsou přátelé. Oddělujte pracovní vztahy od osobních.

Nenechte se mýlit, že s každým kolegou musíte být nutně kamarád, mít společné zájmy a dobře si s ním rozumět. Takový přístup a vztah si zaslouží naše rodina a přátelé, nikoliv kolegové. V mnoha případech je to téměř nemožné, neboť jsou vám spolupracovníci přiděleni a nemusíme k nim mít nutně blízko. Neříkáme, že byste měli kolegy ignorovat nebo sabotovat dobré vztahy. Jde jen o to umět vybudovat tzv. kolegiální vztah.

Oddělujte pracovní vztahy od osobních. Kolegové nemusí být nutně blízkými přáteli, se kterými sdílíte koníčky. Zkuste ale vybudovat kolegiální vztah.

Vztahy na pracovišti? Především kolegiální!

Opravdu si musíte uvědomit, že to, co si dovolíte doma k partnerovi či dětem, v práci provozovat nemůžete. Poučování, vychovávání, nařizování, řev a hádky do práce nepatří. Měli byste se naučit ovládat vaše emoce. Nikdo nestojí o negativního kolegu, který vyvolává spory a následně se spolupracovníkům omlouvá a usmiřuje se s nimi.

Co jsou to ale kolegiální vztahy? A jak se liší od přístupu chování k naší rodině, přátelům a známým? Vašim přátelům se můžete často svěřovat i s těmi největšími drobnostmi, nemluvě o intimitě a podpoře v rodinném kruhu. To ale neplatí, ve většině případech, pro vaše spolupracovníky. S nimi byste měli budovat kolegiální, formální, vztah. Ten by měl být založený na vzájemném respektu a slušnosti.

Kolegiální vztahy se výrazně liší od těch osobních. K vašim spolupracovníkům byste měli chovat vzájemný respekt.

Odhadněte situaci

Netvrdíme, že v práci nemůžete najít přátele či životního partnera. K někomu můžete chovat sympatie od prvního momentu setkání. V mnoha případech vás ale s kolegou nespojuje nic jiného, než práce. A právě kvůli tomuto společnému “zájmu” byste měli budovat ony kolegiální vztahy na pracovišti.

Nefunguje to ze dne na den. Budovat takový vztah je dovedností, která se vám bude hodit i v mnoha dalších životních situacích. Proto na ní pracujte. I přesto, že jste odlišní a máte na věc jiný názor, můžete se vzájemně respektovat (ne spolu nutně souhlasit). Chovejte se k sobě slušně a nebuďte ke kolegům lhostejní.

I přes odlišnosti a jiné názory na věc můžete vaše kolegy respektovat a chovat se k nim slušně.

Jste spokojeni s pracovním prostředím?

Uvědomili jste si, že možná máte trochu zásluhy na ne zrovna ideálním pracovním prostředí v místě vašeho zaměstnání? Osvojili jste si dovednost v podobě budování kolegiálních vztahů, ale jsou to jiní kolegové, kteří jsou tím rušivým elementem, díky kterým nelze dosáhnout dobrých vztahů na pracovišti? Jestliže vedoucí týmu nedokáže zvládnout vypjatou situaci a vy jste se snažili až přespříliš, popřemýšlejte nad změnou zaměstnání.

Všechno jsou životní zkušenosti, které můžete v budoucnu přetavit na pozitivní body. Strávit třetinu svého života mezi lidmi, kteří k sobě ani nedokážou chovat pracovní respekt, a rozhodnout se pro změnu. není nic, za co byste se měli stydět. Podívejte se na aktuální pracovní nabídky i hodnocení zaměstnavatelů a hledejte práci, která vám může nabídnout sympatický pracovní kolektiv a příjemné vztahy na pracovišti.

Témata:

Jak být úspěšný Nahlédni do firem a kanceláří Zajímavosti z firem a kanceláří Ze života zaměstnanců Personalistika a lidské zdroje