Věřte tomu, co prodáváte | šéfka obchodu v Zonky | VímVíc.cz

Věřte si a věřte tomu, co prodáváte, říká šéfka přímého obchodu v Zonky

18. 04. 2019

Martina Mentlíková vede v Zonky oddělení přímého obchodu, který se proti minulosti hodně vyvinul. Doby, kdy šlo o směnný obchod, jsou dávno pryč, dnes rozhodují tabulky, výřečnost i neústupnost. Jak to s přímým obchodem funguje v největším českém fintechu?

Zonky obchod Zonky obchod
„Zonky mění finanční gramotnost v Česku.“

říká Martina, šéfka Direct Sales v Zonky. Odkud si bere zpětnou vazbu, jaké má rady pro začínající obchodníky a co pro ni znamená vyspělá společnost?

Martino, když se řekne „direct sales“ v Zonky, co si pod tím může člověk zvenku představit?

Do direct sales spadají veškeré třetí strany, přes které k nám chodí klienti žádat o půjčku. Představte si pod tím webové stránky prodejců, srovnávače nabídek, slevové portály nebo také finanční poradenské firmy.

Říká se, že být obchodníkem není v dnešní době jednoduché – jaký na to máš pohled ty?

Je to úhel pohledu. Pokud to má někdo v sobě, tak vlastně prodává – aniž by to věděl – i ve chvíli, kdy mluví o něčem se zápalem s upřímnou snahou druhému pomoci a vyřešit nějakou jeho potřebu. Pro mě je obchod hra, miluji ho a nemyslím si, že je složitý. Přiznávám ale, že není jednoduché takové lidi najít. Vždy do svého týmu hledám lidi, kteří jsou zapálení a na věci koukají jednoduše stylem „to půjde“ – a s tím pak opravdu všechno jde. Říct si, že je něco těžké, je předpoklad pro to, aby to těžké opravdu bylo, tak se snažím na to takto nekoukat.

Obchod v Zonky 1

Samozřejmě ale z pohledu situace na trhu a přesycení trhu vším možným je obchod opravdu dřina. Zákazníci už jsou ze všeho unavení a musíte jim nabídnout daleko více než dříve, abyste je zaujali. Ale to je přece super, ne? Trh se tím zkvalitňuje a nutí lidi přemýšlet, což je něco, co definuje vyspělou společnost.

Jaké byly tvoje začátky v Zonky?

Krásné, vzpomínám na ně moc ráda. Bylo to učení, učení, učení a vždycky budu za tu příležitost budu vděčná. Nejvíce mě zaujalo, že i půjčky dokážou být dobrým produktem, který lidem pomáhá, a Zonky má přidanou hodnotu v tom, že zlepšuje celkový finanční business v Česku. Je neskutečné se na něčem takovém podílet a měnit tak „svět“ k lepšímu. To je naplňující a v ten moment má pro mě práce smysl. Obecně je totiž v české populaci velmi špatná úroveň finanční gramotnosti. Svět se strašně rychle mění a ne každý se dokáže adaptovat tak rychle. Pak z toho vznikají exekuce, insolvence a tíživé finanční situace – často zbytečně.

Oddělení Direct Sales v Zonky od začátku nebylo. Jak vlastně vzniklo? A kam směřuje teď?

Ano, oddělení Direct Sales nebylo v Zonky zcela od začátku. Rozhodnutí, zda prodejní kanály rozšíříme i o ty externí, přišlo v průběhu raných začátků Zonky a čím dál tím více jsem si jistá, že to bylo správné. Respektujeme tím totiž existující rozdělení finančního trhu, a pokud to dobře vedete, mohou být pro vás partneři v mnoha ohledech obrovským přínosem.

Oddělení vzniklo postupně a velmi střídmě, vlastně první měsíce jsme to táhli ve dvou, což byla největší škola života. Zprvu musíte oslovit potenciální obchodníky a těm představit, co chcete, aby prodávali. V době, kdy nás ještě nikdo neznal, to byla opravdu výzva. Občas na mě koukali jako na Marťana. Vždycky mi ale pomohlo nadšení a musím říct, že když se ohlédnu zpět, nikdo mi neřekl „ne“. Pak je třeba s nimi samozřejmě pracovat dál tak, abyste co nejlépe využili potenciálu každého z nich.

Potom, co externí obchod vyrostl a penetrovali jsme trh, se soustředíme na zefektivňování jeho fungování a zlepšování podmínek tak, abychom měli možnost se stávajícími partnery růst na objemech. Díky vylepšování a rozšiřování služeb Zonky se taky znovu soustředíme na nové akvizice, a to nejen v oblasti půjček, ale také investic. Protože je ale obchod obecně nejlepší zpětnou vazbou z trhu, dává nám to skvělý přesah, který se pak snažím využít interně pro vylepšení dalších procesů. Chci, aby nás to všechny bavilo a abychom se uměli inspirovat navzájem. Zonky věřím, a jak říkám, je moje první dítě.

Máš nějaké doporučení pro všechny, kteří začínají dělat v obchodu?

Řekněte si, co je pro vás důležité a co je cíl, proč děláte tu anebo onu věc. Najde vám to ve věcech smysl anebo některé přestanete dělat. Pracujte a využijte svoje silné stránky a přiznejte si, že nemůžete umět všechno. Každý den udělejte něco, o čem jste si mysleli, že nedokážete, anebo se vám do toho prostě jenom nechtělo. Je to skvělý mentální trénink a člověk pak dokáže všechno.

„Hlavně se z toho neposrat“

Věřte si a věřte tomu, co prodáváte. Buďte pokorní. Poslouchejte a naslouchejte lidem okolo sebe. Dělejte, přiznávejte chyby a učte se z nich. A „hlavně se z toho neposrat“. :-) To řekl Ivan Hlinka a můj manžel to má na pozadí svého PC. Pohled na to vás neomrzí, je to všeříkající.

A obecně obchod? Dejte lidem něco navíc, dejte jim perfektní servis, produkt nebo službu a oni vám to mnohonásobně vrátí. Žádná jiná věda v tom není. Makat.

Témata:

Pohovory bleskově Zajímavosti z firem a kanceláří