Copywriter musí umět psát, ale také číst mezi řádky | VímVíc.cz

Copywriter musí umět nejen psát, ale také číst mezi řádky

20. 08. 2019

I přesto, že je copywriting poměrně mladá disciplína, panuje v tomto oboru mohutná poptávka a nabídka. Webové stránky, kde copywriteři nabízejí své služby, se objevují jako houby po dešti a je čím dál tím těžší si mezi nimi vybrat. Vyplatí se vsadit na levnějšího nadšeného začátečníka nebo investovat do zkušeného profesionála. O tom, jak si vybrat ideálního psavce, jsme si povídali s copywriterkou pracovního portálu VímVíc.cz Markétou Jindřichovou.

Začneme úplně tou nejobyčejnější ale stále často kladenou otázkou. Kdo je copywriter?

To je zdánlivě jednoduchá otázka, na kterou ale nejde odpovědět obecně. Vždy záleží na individuálních potřebách klienta. Jeden potřebuje naplnit své stránky velkým množství textů s důrazem na klíčová slova za co nejmenší cenu. Druhý je ochoten si připlatit za psavce, který rozumí SEO optimalizaci, obsahovému marketingu nebo logice vyhledávání a umí zvýšit prodej zboží či služeb.

„To, co dělá copywriter, záleží často na preferencích klienta.“

Třetí nabízí služby nebo produkty ve specifickém odvětví a klade důraz primárně na odborné znalosti. Většina z nich bude nicméně hledat copywritera, respektive copywriterku, kteří dokážou textem zaujmout nejen čtenáře a potenciální zákazníky, ale také internetové vyhledávače.

Jak poznat text, který napsal dobrý copywriter?

Vždycky, když začínám psát text, položím si několik otázek. Je to taková moje mantra – pro koho, co, proč a jak? Zjednodušeně řečeno klientovy potřeby jsou na prvním místě. Předtím, než začnu psát, musím vědět, kdo je můj klient, jak se prezentuje nebo jak by chtěl, aby ho čtenáři či zákazníci vnímali. Neméně důležitá je také cílová skupina čtenářů, od které se odvíjí tonalita textu. Jinak budu koncipovat text do magazínu pro maminky s dětmi a texty pro firmu, která staví rybníky pro obce a města.

V neposlední řadě musím mít jasno v tom, co má text sdělit a jaký má mít dosah. Pokud se všechno tohle v textu odráží, pak je to na dobré cestě. Existují samozřejmě i drobnější vodítka a individuální preference čtenáře, jako je srozumitelnost, čtivost, strukturovanost, délka a formátování textu a podobně.

„Při psaní textů je potřeba nechat ego stranou, jde hlavně o klienta a jeho potřeby.“

Na sociálních sítích se často velmi emotivně diskutuje o cenách za copywriterské služby. Co si o tom myslíte?

Já si myslím, že žijeme ve svobodné době a tržním prostředí, kdy se každý může sám za sebe rozhodnout, kolik chce za služby zaplatit nebo za svoji práci brát. Není potřeba se rozčilovat nad nízkými cenami, ale klient musí počítat s tím, že dostane kvalitu, za jakou si zaplatí. Nikdo přece nepředpokládá, že tabulka čokolády za deset korun bude stejně kvalitní jako za stovku. Stejné je to i s copywritingem. Každý copywriter si ceník nastavuje sám podle sebe.

„Lze dělat copywriting levně, ale jako u všeho platí, že kvalita je ceně přímo úměrná.“

U nabídek práce copywriter musí navíc zvážit řadu proměnných. V rámci dlouhodobé spolupráce s jedním klientem a při zadávání podobných formátů textů bude cena jiná, než u nového zadání, které zahrnuje komunikaci s klientem a další úkony. Velkou roli hraje také kvalita dodaných podkladů, nutnost rešerší, návrh strategie, koncept, zpracování připomínek a řada dalších. Jiná situace také vzniká u in-house copywriterů v agenturách, u freelance externistů a práce z domova.

A když se na to podíváme z druhé strany. Jak se z nadšeného pisálka stane dobrý copywriter?

To je jednoduché. Musí psát, psát, psát, sledovat trendy a učit se. Pak zase psát, dál sledovat trendy a s učením už nikdy nepřestat. Samozřejmě, že cit pro jazyk a talent jsou obrovskou výhodou, ale téměř všechno se dá naučit. Například portál VímVíc, pro který teď aktuálně mezi jinými píšu, se zabývá i vzděláváním lidí a nabízí nejrůznější kurzy psaní a vytváření obsahu. Já sama jsem kdysi nejdřív vzala jako copywriter brigádu a postupně si vytvořila portfolio stálých i občasných klientů. Zároveň si buduju síť kontaktů firem i soukromých osob, které mě externě využívají na spolupráci. Znám ale i řadu copywriterů, kteří nejprve začali v agentuře a postupně se osamostatnili.

„Dobrého copywritera nepoznáte jen podle kvality textů, ale také podle jeho osobnosti a přístupu.“

Na první pohled by se mohlo zdát, že práce copywritera je idylka. Pracovat může v podstatě odkudkoli a kdykoli, nemusí se dohadovat s kolegy a ničím nerušen sype z rukávu písmenka. Ve skutečnosti je to ale povolání, které vyžaduje vysokou míru osobní integrity a disciplíny. V první řadě musíte respektovat zadání a držet se ho. Na žádné osobní kreace mimo zadané téma tu příliš prostoru není. Velmi důležitá je také odolnost vůči stresu, protože pravidelně dostáváte od klientů úkol, který měl být ideálně hotový už včera. A k tomu všemu je potřeba zůstat motivovaný, sám si nacházet inspiraci a někde mezi deadlinami najít prostor pro odpočinek a relaxaci.

Chtěli byste začít pracovat jako copywrite? Podívejte se na pracovní nabídky.

Témata: