Čeští zaměstnanci jdou spolu s německými řetězci za hranice Evropy | VímVíc.cz

Čeští zaměstnanci jdou spolu s německými řetězci za hranice Evropy

27. 05. 2018

Nejoblíbenější německé řetězce se rozhodly expandovat až do zámoří. Spolu s nimi půjde i část českých a slovenských zaměstnanců. Lidl začal s růstem již loni, a to rovnou ve Spojených státech, kde otevřel své první prodejny.

Expanze německých řetězců

Čeští zaměstnanci Lidlu v mnoha zemích světa

Lidl, který již mnoho let působí v různých zemích Evropy, se na expanzi na další kontinent, a to konkrétně do USA, důkladně chystal poměrně dlouhou dobu. Vedení tak dobře myslelo i na to, jak začít kariéru v “novém světě” s těmi nejlepšími zaměstnanci. Řešením se stala interní výběrová řízení, kterých se mohou účastnit všichni zaměstnanci Lidlu a následně tak uplatnit své zkušenosti v zahraničí. Tento systém funguje již několik let, díky čemuž můžeme potkat mnoho českých zaměstnanců s těmi nejlepšími zkušenostmi například v Rakousku, Německu, Slovensku nebo nově i právě ve Spojených státech.

Lidl svou expanzí do spojených států v podstatě následuje řetězec Aldi, který tak učinil již v roce 1976. Ten se tam opravdu velmi rychle rozrostl, s čímž počítal i Lidl. Plány jdou ovšem o něco pomaleji, a tak si na takový úspěch bude muset pravděpodobně ještě nějakou dobu počkat.

Díky interním výběrovým řízením se úspěšní čeští zaměstnanci Lidlu dostávají nejen za hranice ČR, ale dokonce i Evropy.

Plat v USA

A jak si čeští zaměstnanci Lidlu chválí plat v USA? Jsou spokojeni nebo zvyšující se nástupní mzda do společnosti v Česku předběhla mzdu ve Spojených státech? Platy jsou stále obecně v amerických obchodech vyšší, a to vcelku výrazně. Minimální mzda za práci na pokladně činí 12 dolarů za hodinu, což je v přepočtu 265 Kč. V součtu za plný úvazek se potom jedná o mzdu ve výši 42 tis. korun měsíčně, zatímco u nás je to v průměru něco přes 28 tis. korun. V potaz ale musíme brát také životní náklady, které se u nás a v USA liší.

V USA si zaměstnanci za pokladnou přijdou v přepočtu až na 42 tis. korun.

Lidl musí ze začátku zabojovat

Nejen mentalita lidí v USA je poněkud jiná, než u nás v České republice, na což hned na začátku přišlo i vedení Lidlu. Ten za oceánem bojuje s nedostatky ve výběru míst a také s porozuměním americkým zákazníkům. Po zaměření analytiků zjistili, že zákazníkům v prodejnách chyběla větší nabídka výrobků z oblasti zdraví a péče o krásu. To ale není jediným problémem, jehož napravením by Lidl ve Spojených státech zlepšil svoji ne příliš úspěšnou pozici.

Americký trh je opravdu obrovský, což si vyžaduje i obrovské hráče. Zákazníci požadují rozmanitost a obrovský výběr všeho, co zrovna potřebují, v čemž může být Lidl pro někoho poněkud slabší. S tím v poslední době pracuje právě řetězec Albi, který spustil rozsáhlou modernizaci obchodů, ve kterých se snaží zaměřit na tolik poptávanou čerstvost výrobků.

Hlavní strategií Lidlu nejen u nás je prodej levnějšího zboží privátních značek. Takových v nabídce naleznete dokonce 80 až 90 %. S tím v České republice pokračuje i přes to, že se většina obchodníků aktuálně orientuje naopak spíše na prémiové značky. V Americe ale došlo k určité změně. Lidl letos v květnu zaujal zákazníky nabídkou na úvodní stránce, která obsahovala výrobky tradičních značek, jako je Coca-Cola nebo Procter & Gamble. Analytici se ovšem shodli na tom, že šlo pouze o tah, jak přilákat zákazníky, v nabídce ale stále převažují privátní značky. Ačkoliv se zdá, že pro přilákání zákazníků to zabralo, otázkou zůstává, zda to bude stačit i k jejich opětovnému návratu.

Než se Lidl vydal na obrovský trh do Ameriky, vyzkoušel si alespoň jistou “zmenšeninu” ve Velké Británii. Tam se po nějaké době mohl těšit velkému úspěchu. Povedlo se mu totiž sebrat podstatnou část trhu tradičním britským řetězcům a získat si tak mnoho stálých zákazníků. Nyní doufá, že se podobného úspěchu dočká právě i v USA.

Lidl ze začátku bojuje s problémem neporozumění americkým zákazníkům. Doufá ale, že se brzy bude těšit úspěchu jako ve Velké Británii.

Expandovat bude i Kaufland

Kaufland se na českém trhu snaží lákat zákazníky především na nízké ceny. Pravdou ale je, že mu v posledních dvou letech o něco klesly tržby, a tak je možná nejvyšší čas na rozšíření do nových končin. Tentokrát ovšem již není řeč o USA.

Kaufland se rozhodl expandovat do Austrálie, kde již figuruje Aldi Sud. Odborníci vysvětlují, že tento kontinent je pro obchodníky velmi lákavým, a to díky málo rozvinutému diskontnímu kanálu. Není pro ně tedy tak složité se na takovém místě celkem rychle prosadit.

Kaufland začíná s rozšířením do Austrálie, kde není diskontní trh zatím příliš rozvinutý.

Vedení Kauflandu nezahálí a aktuálně již vlastní dva pozemky, kde budou obchody postaveny. Ty v budoucnu najdeme v Melbourne a Adelaide. Zároveň už sestavuje pracovní tým, který se bude na celém rozšíření podílet. Rozdílem oproti Lidlu ovšem je, že se Kaufland nechystá v Austrálii zaměstnat pracovníky z České republiky. Zaměstnanci Kauflandu se tak zatím na pracovní výlet mezi klokany těšit nemohou.

Témata:

Ze života firem a kanceláří Personalistika a lidské zdroje